Sydpå

North America » United States » California » Los Angeles
February 15th 2008
Published: February 15th 2008

Planerne for ferien er blevet lidt ændret. En del af forklaringen er at vi blev hængende lidt længere end beregnet i Santa Cruz, for hvorfor forcere noget som er godt for både børn og voksne? Erica & Russel er gode, gæstfrie og herlige værter. Og da Jacob fra København dukkede op sammen med sine 3 drenge Bjarke, Erik og Willi havde vi nogle hyggelige dage med dem også. Ydermere tog vi en tur til Palo Alto, hvor vi besøgte Lot og hendes mand Fred. Og det var rigtigt hyggeligt at møde Lot igen efter mere end 20 år - hun havde ikke forandret sig meget. Og så skulle vi besøge akvariet i Monterey, som er et fantastisk sted. Og pludselig var det blevet tirsdag, og vi satte kursen sydpå.

Vi valgte at køre ad highway 1, som er kystvejen fra San Francisco til San Diego. Det er en fantastisk kyststrækning, hvor der på store dele er etableret naturreservater. Så det er vildt, øde og storslået. Vi standsede ved Lucia Lodge, hvor Ida & jeg boede i 1994. Stedet blev bygget i forbindelse med etablering af vejen i 30'erne. Her fik vi en frokost og travede en tur i omgivelserne. Der var desværre ikke hvaler i bugten den 12. februar, men vejret var smukt og udsigten god. Billederne af de små hytter er fra Lucia Lodge.

Længere nede af highway'en så vi pluselig noget vi troede var søløver. Og det måtte vi se nærmere på. Det viste sig at være en koloni af søelefanter, som havde slået sig ned på denne del af kysten i starten af 90'erne. Antallet havde vokset eksplosivt siden den gang, så nu var der hundredevis af søelefanter. Vi var bare ca. 20 meter fra de nærmeste.

Den sidste historie I får denne gang er af den slags, som en statistisk analyse ville klassificere som usandsynligt. Vi skriver den 13. februar og vi er nået frem til Santa Barbara, som er en dejlig kystby lidt nord for Los Angeles. Her shopper vi lidt fotoudstyr, kigger på tøj og er på jagt efter nogle særlige øresmykker til Ida. Vi står inde i smykkeforretningen da Anni og Jens fra Nylandsvej dukker op. De havde hørt nogle, der snakkede dansk og havde set Oliver og mig i forbifarten. Vi dampede sammen på biblioteket som havde en skøn lille café, hvor vi fik en hyggelig eftermiddag sammen med dem. For de af jer, der ikke kender Anni og Jens, så bor de i samme hus som KG (Karen Gertrud Bjørn), hvor Ida boede indtil hun flyttede sammen med mig! Underligt, ik?

Da vi

Tot: 0.079s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0539s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb