Vinterweekend i Sisimiut

Greenland's flag
North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut
March 25th 2012
Published: March 25th 2012

Weekenden stod i vinterens tegn med forventet skitur, scooterræs, langrendsløb og slædebyg. Super hyggelig weekend med familien og dejlige folk her oppe nordpå hvor træer er ikkeeksisterende og solen kræver polarbriller.

Sidder her i sofaen efter en weekend spækket med gode oplevelser. Sisimiut står denne weekend i ACR tegn - og starten gik fredag formiddag i det smukkeste solskinsvejr. Forude venter 3 dages 160 km langrend for de seje deltagere med kuperet terræn, tilsat rigelig stejle nedkørsler.

Lørdag inviterede Kristoffer på en tur med hundene, så Sebbi og jeg iførte os så mange lag på lag, at det var en kunst vi overhovedet kunne bevæge os. Efter at have rigget slæden til og klargjort hundene startede turen på et par timer i behagelige -10 gr. Sebbi var en mønster-medkører, og gjorde helt som han fik besked på af Kristoffer. Det var en fornøjelse at se en høj gut på 5 år vokse en 10 cm, når man sad der på slæden, og så ham tage oplevelsen ind.
Vi susede afsted ud mod benbrækkende med 9 friske hunde som eksemplarisk førte slæden op ad bakke og nedad bakke. Det er nogle dejlige rare hunde, som Kristoffer har fint fint tag i. En fantasktisk tur som bød på flot udsigt store vidder, fønvind og varm cacao. Tusind tak til Kristoffer :-)
Lørdag aften havde Anne og Peter slagtede fedekalven eller i hvertfald en stor moskus som vi hyggede os med. Ungerne legede og vi kørte hjem mætte, glade og trætte lidt efter 21.

Søndag kørte Anne og jeg friske og fuldt udstyrede ud til solbakken for at kunne konstatere at skiliften var lukket :-(.
Til gengæld stod vi første række for at cheere den den hurtigste ACR-løber up. Imens var Pedro praktiske Paul herhjemme og hang mørklægningsgardiner op - dejligt. Vi nød solen lidt og så susede vi tilbage. Vi gjorde stop hos Betina og Dodos hunde som jeg fodrer mens de er på tur, og gav os lidt tid til hygge og klappe hunde. Afsted til Sisimiut for at deltage i festlighederne for de seje deltagere der gennemførte ACR og kom flot i mål.

Helt inspireret af disse oplevelser skal Pedro surre lidt på slæden og jeg skal ha gang i symaskinen så vi kan få de futter færdige. Slæden skulle gerne blive færdig til farmutti kommer op om en uges tid. Vi har talt meget med ungerne om at NU kommer hun snart. Ingen tvivl om at de to rødder glæder sig meget til komme og hente Farmutti i lufthavnen.

Det bliver en fest ikke at vågne i morgen for Pedro har sørget for totalt mørke i soveværelserne, og så skal vagttlf. bare ikke ringe, så kan vi vist heller ikke forlange mere.

Tot: 0.07s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.039s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb