Blogs from Sisimiut, West Greenland, Greenland, North America

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut July 27th 2013

Dag bød på en vandring over til Teleøen som er det sted hvor den første befolkning bosatte sig. Der var sten gravhøje stammede fra 2000 år før vores tidsregning. Fra den tid og frem har der været bosættelser på øen da den har gode steder at lægge til og for partering af hvaler og sæler. I hvalfangertiden fra 1750 – 1850 blev der bygget sten huse. At det stadig bliver brugt til partering af sæl var tydeligt da nogle fangere havde lagt til ved øen for at partere deres fangst af sæl. I løbet af dagen klarede det op hvilket gjorde at farverne på husene rigtigt kom frem.. Efter en lang gåtur i det dejlig solskin er det nu tid at få pakket igen og tage kystbåden op til Illulisat hvor vi være freme i morgen ... read more
130727-02
130727-03
130727-04

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut July 26th 2013

JEG HAR SET HVAL!!! Dagens tur gave den store oplevelse trods regnvejr. Men for at begynde med begyndelsen, gik turen først til en nedlagt bygd Assaqutaq. I sin storhedstid blev der drevet hvalfangst fra stedet (1764-1876). Efter hvalfangst gik man over til fiskeri hvor man forarbejdede og saltede fiskene på øen. I 1906 flyttede den Kongelige Grønlandsske Handel sine aktiviteter ud på øen. Øens befolkningstal voksede og nåede sit maksimum 1918 på 135 personer. I 1960 – 69 flyttede folk fra stedet især på grund af dansk politik om at samle grønlænderne i Sisimiut. Her byggede man stor boligblokke for at hus befolkningen ude fra bygderne. I dag er Assaqutaq sommerlejer for børnene fra Sisimiut. Det andet mål med sejlture var at se hval. Vandet var meget roligt men den tætte regn og de lave skydække ... read more
130726-02
130726-03
130726-04

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut July 25th 2013

Kangerlussuaq er den eneste lufthavn ud over Thule der kan tage store internationale fly. Hver formiddag kommer flyet fra København med næsten 300 passagerer. Efter det store fly er landet kommer en masse små propel fly som bringer passagerene ud til Nuuk og de øvrige byer som har mindre landingsbaner. Vi sidder i lufthavene og venter på vores lille fly som skal bringe os til Sisimiut som ligger ude ved kysten. Byen er næst størst med 5.500 faste beboer og mindst lige så mange hunde. Hundene holder fri for sommeren. De fleste hunde er lagt i kæder lidt uden for byen for at undgå at de angriber nogle mennesker inde i byen. Det har også den fordel at deres gøen og hylen er kommet lidt væk. Byen er bygget op af klipperne og er meget farverig ... read more
130725-11
130725-12
130725-13

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut May 29th 2012

Med vand under kølen Så er bådsæsonen så småt skudt i gang, og da vi har kigget på båden i 3-4 mdr som den tronede der på sin vinterplads på land, har vi været spændte på at få hende i vandet. Lige så snart det var muligt fik vi hende sat i vandet. Med vejret holdt og sommerfugle i maven, fulgte vi spændte med fra kajen da Henrik og Mikkel tjekkede om vinteren havde gjort større skader. Efter et par host og en røgsky var heldet med os og Uiloq hostede sig fri af vinterens frost og følte sig tilpas i sit rette element. Hun flød som en korkprop og spandt som en vildkat. Lige dér blev det virkeligt for os, vi har rent faktisk købt en båd, som skal ud i det der vand – ... read more

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut March 25th 2012

Weekenden stod i vinterens tegn med forventet skitur, scooterræs, langrendsløb og slædebyg. Super hyggelig weekend med familien og dejlige folk her oppe nordpå hvor træer er ikkeeksisterende og solen kræver polarbriller. Sidder her i sofaen efter en weekend spækket med gode oplevelser. Sisimiut står denne weekend i ACR tegn - og starten gik fredag formiddag i det smukkeste solskinsvejr. Forude venter 3 dages 160 km langrend for de seje deltagere med kuperet terræn, tilsat rigelig stejle nedkørsler. Lørdag inviterede Kristoffer på en tur med hundene, så Sebbi og jeg iførte os så mange lag på lag, at det var en kunst vi overhovedet kunne bevæge os. Efter at have rigget slæden til og klargjort hundene startede turen på et par timer i behagelige -10 gr. Sebbi var en mønster-medkører, og gjorde helt som han fik besked ... read more

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut March 13th 2012

Så er familien blevet motoriseret. Og med køb af snescooter sætter vi helt sikkert tålmodigheden på prøve. Det er nemlig ikke altid at skidtet starter. og så må man jo bare sige 'pyt', så skal vi altså ingen steder i dag. Det fungerer ikke helt så logisk for en 5 årig som for os. Sebbi spørger hver morgen om vi skal tage snescooteren i bh, men indtil videre har den altså ikke været så pålidelig, så vi kan satse på Polaris indy touring som foretrukne transportmiddel. Det er iflg. kendere en helt normal kultur. Så skal man hive lidt i den, skrue lidt på motoren, spænde tændrørene lidt, sørge for den er helt kold og trukket fri for is - og så kan det være at den starter. Og hvis ikke, ja så er det fordi ... read more

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut February 6th 2012

Hej "alle" læsere... Så er det på tide, med en ny melding herfra. Der er mere kultur i vores liv nu, end jeg havde anet - og vi har endda fået DR Kultur på TV'et. Men det er store sager, - der er jævnligt musik i det lokale kulturhus ( www.taseralik.gl ), ligesom Sebastian er begyndt at øve Cello hos min kollega Ida. Det er så fint, selvom han sidste gang (søndag) var så træt at han næsten faldt i søvn imens han øvede. Det var også en lang gåtur fra hotellet hvor vi fik brunch og hjem til Ida. Begge drengene er stadig vilde med musik - Kim Larsen er især et hit, men også grønlandske sange går rent ind. Det er altså lidt underligt at høre sine unger på 2 og 5 år stå ... read more

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut February 2nd 2012

Vinteren har sit tag i Sisimiut, men det er et smukt tag. Fjeldene rundt om byen er dækket af sne, det bider i kinderne, ungerne har en fest med at kælke og lege i sneen og nordlyset laver kunst på himlen. Siden sidst har hverdag virkelig haft sit indtog på os. Derfor prøver vi at lave nogle aktiviteter i weekenden. Der er flere legekammerater for Silas og Sebastian, og de vil også meget gerne have venner på besøg. Og sebbi er begyndt at spille cello hos en af Pers kolleger. Så han øver og øver og øver i løbet af ugen og så er han til 'time' i weekenden. Jeg tror virkelig, det har fanget ham. Han tager det meget alvorligt og glæder sig til han skal til Ida, og vise hvad han kan. Hjemme er ... read more
01022012402
02022012407

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut January 20th 2012

Aaaahhhh at suse ned ad fjeldet på mit nyanskaffede super seje burton-board med nordlys over hovedet er vist en oplevelse man skal lagre i hukommelsen. Den kan jo tages frem igen og igen til de dage hvor alt kan føles besværligt og meget meget grl. Har lige overlevet 12 dage hvor Per var på kursus i et ’sweatting armpit-hole’(Kangerslussuaq). Læs hans beretning om det spændende spændende sted her på bloggen. Billederne forestiller Per og holdet på moskus-safari. Den lille bitte uldne prik er en moskus! Dejligt at han er hjemme igen. Puha, det er godt at det ikke er vores hverdag – at være aleneforælder med fuldtidsjob – for det er f…. hårdt. Drengene og jeg blev lidt mere udfordret af, at om natten ca. 4-6 gange vågnede vi ved at radiatorerne gav en MEGET høj ... read more
Photo 3

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut January 19th 2012

Farvel og tak for denne gang, Sisimiut Som de fleste af jer nok ved er vores Grønlandseventyr afsluttet for denne gang. Men vi vil lige fortælle lidt om vores sidste tid i Sisimiut inden det danske regnvejr har vasket alle minderne væk. Som vi skrev i sidste blog, så kom seen tidligt til Sisimiut i år - og den ligger der stadig - i rå mængder. Det betød jo, at vi -nok engang- fik en hvid jul. Sneen kom flittigt det meste af december, og temperaturen var ofte i nærheden af -15 grader. Selvom Grønland er mørk i december, og solen i perioder slet ikke når over horisonten, var december måned fyldt med lysende lygter både ude og inde i de grønlandske hjem. Alle grønlændere har en julestjerne eller flere hængende i deres vinduer, som lyser ... read more
Julestemning
Mørketid.
Haresteg.

Tot: 0.201s; Tpl: 0.006s; cc: 8; qc: 74; dbt: 0.0748s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb