We hebben tenminste goed gegeten


Advertisement
Poland's flag
Europe » Poland » Masovia » Warsaw
January 28th 2008
Published: January 28th 2008
Edit Blog Post

Excursie! Met een rugzakje vol met boterhammetjes en een flesje water en een appel en koekjes stapte ik maandag 21 januari om 8u in den wreed koude ochtend op de bus want we gingen op excursie in teken van het vak European Integration and Rural Development in Poland.

De eerste halte was Bronisze, de grootste van de zeven marktplaatsen in Polen waar de verhandeling gebeurt van groenten, fruit en bloemen en planten. Ondertussen - de markt opende in 1999 - zijn er heel wat overdekte hallen, maar bijvoorbeeld de appelboeren stonden er allemaal buiten in de nevel rond een gasbrander. Sommige staan er meer dan 48uur ononderbroken tot ze alles verkocht hebben, want ze komen van ver. Toen wij er waren zag het er maar troosteloos uit, maar de meeste activiteit is er 's nachts, tussen 12 en 4, wanneer grootwarenhuizen, restaurants en winkeliers er hun voorraden komen inslaan.
En dan vertaalt professor Sawicka de woorden van een van de boeren "dat ze maar goed studeren, anders eindigen ze zoals wij". Brr. Hoewel, ik vond het er nog wel gezellig uitzien, thee drinken rond een gasbrander.

De volgende halte was het landbouwkundig centrum in Brwinów, waar conferenties en scholingen gebeuren omtrent duurzaam aan landbouw doen en over hoe de Poolse boer kan overleven en meergeldverdienen op de huidige markt. 's Middags kregen we er ontzettend goede Poolse pierogi en żurek, maar, maar maar maar, er zat overal wel iets varkensvlees in. Dus de Turken aten niets en voor hen werd de kok weer achter zijn vuur gejaagd om vis te maken. Vond ik maar weinig doordacht als je met erasmusstudenten eropuit trekt.
Soit, dat gaf ons meer tijd voor nietsdoen tijdens de middag en toen vond ik ergens in de gang een piano en heb daar een show gegeven van jewelste. Geïnspireerd door mijn virtuositeit () werden we pas echt vermaakt door de droogstoppel die ons zonet een presentatie gaf. Hemels, waar dat die ineens zijn levenslust weer vandaan leek te toveren.

Op de terugweg naar Warschau brachten we nog een blitzbezoek aan het museum van oude auto's in Otrębusy, omdat de middag zo lang had geduurd moest dit allemaal in een hoger tempo gebeuren. Maar gelukkig waren er de troostende woorden van professor Sawicka "at least we had some good food for lunch". Natuurlijk had ik nog niet verteld dat in haar lessen telkens wel een keer "good food" - geheel naast de kwestie trouwens - vermeld wordt. En voeg daarbij haar postuur en je begrijpt vast dat we lagen te gieren van het lachen! Ach! Vergeet ik nu bijna te vertellen dat een auto mij in het bijzonder onder de indruk bracht. Een grote zwarte slee van Stalin. Een echte boze auto. Zoals Cruella De Vil er ook eentje had kunnen hebben.


Advertisement



28th January 2008

tijdscapsule ! ! !
Hey Pieter, dat het een 'wreed kouden ochtend' gaat zijn op 21 februari... bedankt voor de voorspelling ! Jij bent op studiereis geweest in een tijdscapsule ! ! Waw, super, is zelfs dàt mogelijk in Polen ? ? ? ik wil er nu ééééécht naar toe................! ! ! ! ! !
29th January 2008

tijdscapsule
Ohjee. Het is alvast aangepast! Dankjewel. Benieuwd wat ik trouwens in het echt zal doen op 21 februari, maakt me ervan bewust dat het dan hier allemaal al in het verleden zal liggen.

Tot: 0.044s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 22; dbt: 0.0188s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb