Geologie van West Noorwegen...

Norway's flag
Europe » Norway » Western Norway » Atløy
September 14th 2005
Published: October 2nd 2005

Atloy

Eindelijk weer aan zee!Eindelijk weer aan zee!Eindelijk weer aan zee!

Dit had ik dan echt weer even nodig... uitzicht over zee en harde wind.
Na een excursie door het gebied rond het Sognefjord over de geologie van West Noorwegen zijn we naar het eiland Atloy gegaan om een deel van het eiland geologisch in kaart te brengen. Eindelijk weer zee! Op het eiland wat ongeveer 20 bij 20 km is en voor het grootste deel bestaat uit rotsen hebben we met een kompas metingen gedaan van de rostformaties. Hier hebben we gelogeerd in een oud schoolgebouw en hebben we drie nachten doorgebracht. Tot laat in de avond hebben we lessen gehad over het ontstaan van het eiland en hoe dit in het plaatje van de geologie past. Op donderdag is Torbjorn, onze ecologie leraar, op bezoek geweest voor een excursie langs de kust. De dag erop zijn we terug gereden naar Sogndal en hebben we voor dat we het eiland verlaten hebben nog een bezoek gebracht aan een crabfactory. Hier wordt uit de krabbenscharen pate gemaakt. Het weer deze week was verschrikkelijk, heel veel regen. Zelfs in Bergen (de natste stad van Europa) zijn nieuwe neerslag records gevestigd. Op onze terugweg hebben we dan ook de eerste sneeuw zien liggen die deze week vers is gevallen.

Bar weer...Bar weer...
Bar weer...

De eerste dag hebben we metingen gedaan aan de rots formaties. Hier Matthias, die wel tevreden was met het weer. Maar het was echt verschrikkelijk veel regen en wind.
De oude schoolDe oude school
De oude school

Hier hebben we overnacht. Een oud schoolgebouw wat tegenwoordig niet meer wordt gebruikt. Het eiland heeft ongeveer 100 bewoners.
UitwerkenUitwerken
Uitwerken

Na een dag in de regen hebben we in de avond alles uitgewerkt. De verschillende gesteenten op naam gebracht en de meetgegevens van het natte papier uitgeschreven.
UitzichtUitzicht
Uitzicht

Hier kun je tenminste weer eens wat verder kijken zonder meteen tegen een berghelling aan te kijken.
Hier sta je dan...Hier sta je dan...
Hier sta je dan...

Boven op de rotsformatie heb je een prachtig uitzicht en kijk je zo over zee.
En toen was er...En toen was er...
En toen was er...

Het weer was prachtig om te zien, langzaam kwam dan ook de zon achter de wolken vandaan en kon je weer een beetje opdrogen.
...ZON !...ZON !
...ZON !

Daar is die dan: het zonnetje.
BrurestakkenBrurestakken
Brurestakken

Hier hebben we dan alles voor gedaan, dit is ontstaan nadat twee continenten uit elkaar zijn gegaan en later weer op elkaar gedrukt zijn. Hierdoor is het gesteente vervormt en staat het boven op de berg in een hoek van 90 graden.
ZoneringZonering
Zonering

Dit is de ecologie les van Torbjorn. Hier kun je de zonering zien van de wieren op een harde kust.
WierenWieren
Wieren

Hier spoelen door de harde golfslag veel wieren aan. Hier Torbjorn met een groot stuk wier
Mr. CrabsMr. Crabs
Mr. Crabs

Hier zijn we bij een van de enige vorm werkgelegen op het eiland. Hier worden de krabben verwerkt tot pap. Een lucratieve handel, met een goede opbrengst. Hier een demonstratie gehad van Mr. Crabs himself.
Krabben in blikKrabben in blik
Krabben in blik

Dit blijft er dan over van al die krabben. Alleen de scharen worden hiervoor gebruikt. Ingeblikt en verkocht aan voornamelijk de Franse.
Eerste sneeuwEerste sneeuw
Eerste sneeuw

En dit is op de terugweg naar Sogndal, de eerste sneeuw is gevallen net boven de 1000 meter.

Tot: 0.053s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 26; dbt: 0.0259s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb