Paris


Advertisement
France's flag
Europe » France » Île-de-France » Paris
July 21st 2014
Published: July 22nd 2014
Edit Blog Post

På toget til Paris fikk jeg meg en liten beundrer. Ved siden av meg satt nemlig en mor med sønnen sin på fanget. Han var rundt 1-1,5 år og var veldig ivrig til å se på og leke med meg. Og mer enn en gang prøvde han å gå fra morens fang til mitt. Da vi nærmet oss Paris fikk jeg vite at Synnøve hadde avtalt med Austin og Ron, de to amrerikanerne vi lekte drikkeleker med i Praha, at vi skulle møte dem kl 18. Så då begynte stresset! Først fant vi ikke minibank på togstasjonen, og for å si det sånn er ikke togstasjonen liten. Så vi løp opp og ned, fram og tilbake og så etter minibanker. Til slutt viste det seg at det ikke var noen minibanker inne på selve togstasjonen... Etter at vi fant en utenfor stasjonen måtte vi leite etter riktig metro og finne ut hvor vi skulle. Heldigvis gikk det relativt greit. Og vi kom tids nok til å møte amerikanerne (med 3 min margin). Problemet var bare det at vi skulle møtte dem på Louvre foran glasspyramiden, men som alle pyramider har den fire like sider, og det er umulig å vite hva som er foran og hva som er bak. Etter litt leiting (det vil si jeg gikk rundt pyramiden, mens Synnøve sto i skyggen (det var seriøst varmt den dagen)) fant vi dem. Og så gikk vi på sightseeing sammen. Vi gikk inn i Notre Dame og Austin fortalte oss at det kun spilles orgel på et spesielt tidspunkt på dagen. Og, utrolig nok, spilte de orgel når vi gikk der inne. Det skapte en veldig høytidlig stemning der vi gikk rundt og så på den mektige og vakre kirken. Etter det bestemte vi oss for å gå til Eiffeltårnet. Noe som viste seg å være lengre en vi trodde, spesielt når vi gikk rundt i sirkler. På veien merket vi det at vi var blitt skikkelig sultne (vi hadde ikke spist noe skikkelig mat siden frokost). Så vi gikk inn på et supermarked for å kjøpe noe å spise og drikke. Deretter satt vi oss i parken rett foran Eiffeltårnet og ventet på at lysshowet skulle begynne. Der spiste vi en skikkelig romantisk middag, det vil si at Synnøve og jeg delte en kald hermetisk boks med bønner og pølser, som vi spiste med plastikkskjeer, og drakk en stor flaske smirnoff ice som vi kjøpte for 3 euro! Da det endelig ble mørkt så vi lysshowet og litt senere så vi en som fridde foran Eiffeltårnet. Og da brøt det ut jubel i en liten gruppe, som spredde seg utover halve plassen, det var sikkert over hundre mennesker som klappet! Etter det ruslet vi litt rundt i byen og så på alle serverdighetene som var opplyst, Paris er jo tross alt "the city of lights".


Additional photos below
Photos: 4, Displayed: 4


Advertisement



Tot: 0.066s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 45; dbt: 0.0412s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb