Day three - Disneyland here we come

Europe » France » Île-de-France » Paris
May 17th 2009
Published: May 22nd 2009

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Rock 'n' Roll 23 secs
Vi vågner ved syvtiden og fryser lidt. Det har regnet næsten hele natten. Hvis bare det regner en smule udenfor lyder det som om det skyller ned når man sidder inde i teltet, men af en eller anden grund sov vi fint. Vejrudsigten siger det ikke bliver regn så vi står op og spiser morgenmad og bliver enige om at tage til Disneyland hvis det klarer op. Planen var egentlig Disneyland mandag, men bogen siger Paris er lukket om søndagen, så vi bytter rundt. Efter vi har spist fortsætter regnen og solen er slet ikke kommet frem så vi tager en morfar.
Da vi vågner igen regner det stadig (tror vi), men det er bare lidt der falder ned fra træerne der lyder meget værre end det egentlig er. Vi var klar til at tage paraply og regntøj med ned på toiletterne, men det var ikke nødvendigt med mere end en jakke eller trøje til at tage kulden. Ingen vand. Måske har det slet ikke regnet hele natten?
Selvom vejret ikke helt arter sig bliver vi enige om at tage i Disneyland alligevel. Vi kan vurdere på køen udenfor om det er proppet fordi det er søndag. Vi gider heller ikke bruge hele dagen på at stå i kø. Da vi ankommer, er der en del mennesker, en del er allerede inde, de åbnede kl. 10 og vi var der kl. 11. Vi tager derind…
Vi har købt billet til ”begge parker” som det hedder så vi kan gå ind og ud af dem på skift. Vi starter i Disneyland parken og ligger hårdt ud med tekopperne. Efterfølgende går vi lidt rundt. På kortet vi har fået er tingene delt op i 3 kategorier, for børn, familiesjov og action. Ud over det er der et hak ved dem der er ”Do not miss”, så det er ret nemt at finde ud af.
Vi går hen til Peter Pan og trækker et fast pass som jeg havde hørt var klogt ved den. Dem får man et af pr. gæst og kan have det i brug på en forlystelse af gangen. Det betyder at man så egentlig står i kø til den enkelte forlystelse og dermed kan komme tilbage på et tidspunkt der står på billetten og kommer så i en fast lane, hvor man kommer igennem på få minutter. Så man i stedet for at stå i kø i 40 minutter kan gå og komme tilbage efter 50 og så næsten gå direkte ind. Smart…
Vi går videre til Pirates of the Carabbean. Jeg skal huske at sige at langt de fleste forlystelser har man ingen anelse om hvad går ud på før man er halvvejs i køen. Pirates viser sig at være en tur i nogle både rundt og se lidt forskelligt pirathalløj til noget stemningsmusik, lidt ligesom bådene i legoland, også uden seler, men der er lige to steder hvor det går temmelig stejlt ned ad bakke så man kan blive lidt våd, anden gang blev der også skreget og jeg fik et ordentligt chok. Det var lidt meget når man tænker på der ikke var seler, så det var bare med at få pakket kameraet ned igen.
Vi så et par gange nogle gamle vogne der kørte rundt lidt højt oppe og kommer så til Indiana Jones hvor der ikke var mere en 20 minutters kø (det står ved starten af køen) så vi bliver enige om at se hvad det er for noget. Når vi så er kommet et stykke hen hører jeg en britte sige ”threesixty” og kigget mig lidt omkring. Der er så det sædvanlige warning skilt med at gravide ikke må køre og sådan, men der står også at den indeholder et 360 graders loop. Selvom jeg ikke selv er sikker på om det står der for sjov eller ej fortæller jeg det til Thea og hun siger det ville hun helst ikke have vidst. 10 meter længere fremme i køen kommer der en vogn forbi hvor alle har hovederne nedad. Det var vist lige meget om jeg sagde det eller ej… Der var høj fart og loopet kom i en sekvens hvor man lige havde været rundt i en række ubehagelige sving, så det var ikke så slemt endda. Rigtig fed tur.
Det er tid til Peter Pan - endnu en forlystelse man slet ikke kan se hvad er for noget. Den må være noget ved siden der er så lang kø. Det var dog en stille og rolig tur hvor man hang i en skinne i stedet for at køre på den, så det var lige til at holde ud. Halvandet minut efter kommer vi skuffede ud efter at have fået en meget vild tur gangen før. Det var en ret lang fast lane vi havde været i - Godt vi ikke ventede 40 minutter på det.
Det er Mickey Mouse’s fødselsdag, så vi falder lige over en ”Party” hvor alle dukkerne danser på en scene til noget musik, det var fint lige at se en del af dem samlet så vi får lige taget et par billeder. Lidt efter kommer et tog forbi med dem alle på så vi får taget billeder fra begge sider, fiiint 😊
Vi bliver enige om at gå lidt hurtigt gennem resten, vi har prøvet næsten alle ”Don’t miss” forlystelserne, og skal jo også nå den anden park. Ud over alle de ovenstående forlystelser har vi også været i en masse små butikker, det er lavet så smart så butikkerne også ligger spredt rundt i hele parken så de får solgt lidt souvenirer der også. Vi er enige om at vis skal have noget med hjem vi kommer til at bruge og ikke bare noget skrammel. Jeg foreslår salt og peber bøsser og Thea synes det er en god ide, så håber vi bare de selv har fået ideen for vi har ikke set nogle.
Vi går i Walt Disney Studios som den anden park hedder, det er lidt som Universal Studios i LA, hvor det hele er bygget op om filmverdenen. Ikke nødvendigvis Disney-film, eller også er Disney bare med i flere film end jeg går og tror. De er da ikke med i Armaggeddon? Det er en fin stemning, med filmplakater over det hele, og når man kommer ind er der et ret godt lavet Hollywood skilt langt ude bagved. Også en lille walk of fame-lignende ting, der er bare kun Mickey Mouse hoveder på alle fliserne. De burde have lavet alle mulige Disneyfigurer i stedet.
Vi ser et par forestillinger i nogle sale for det er begyndt at regne lidt. Den første var noget mærkeligt teaterlignende noget, men der var vi også gået forkert. Den anden blev der fortalt lidt om hvordan man lavede animationsfilm og vi så en lille teaser på en ny Disney-film som vist egentlig var en Pixar-film der hedder ”Up”. Rigtig spændende karakterer de har fundet sig der. Den glæder vi os til. Jeg er også et par gange blevet mindet om ”Volt”, som jeg har set noget for hjemme i Danmark, den tror jeg også bliver god.
Jeg havde hørt lidt om en rutsjebane der foregik indeni en bygning med buldrende Aerosmith hele vejen igennem som man ikke måtte besøge parken uden at tage en tur i. Der havde jeg fået af vide at der var et loop, men jeg grinede bare da jeg fik det fortalt, så jeg troede heller ikke rigtig på det. Loops i Disneyland? Nå, køen var på en halv time så vi blev enige om at se hvad det var for noget. Efter et stykke tid i køen kommer skiltet så. Der er to loops… Det afskrækker os ikke rigtig efter Indiana Jones turen så vi fortsætter. Længere inde er der stillet alle mulige limited edition plader fra alle mulige sangere, signerede trommer og guitarer som man kan gå og kigge på mens man venter Da vi står som nummer 2 i første del af køen står han der lukker folk videre og snakker i telefon. Efterfølgende lukker han så omkring 100 mennesker ind foran os via den fast-lane. Crazy. Det betød dog ikke det store for ventetiden, vi kommer efter en lille advarselsvideo videre ind hvor folk sætter sig ind i vognene. I modsætning til mange andre ture kommer vognene tomme ind til der hvor man stiger ind, så man ser ikke hvordan folk ser ud i hovederne når de stiger af. Ovre til venstre ser vi et vognsæt blive fyldt mens der hvor vi står, kommer en meget stor lang metalting kørende baglæns tilbage mellem skinnerne. Lidt som om den bliver spændt som bue. Kort efter kører et vognsæt hen over og stopper der. Dem der sidder i bliver så lige trukket 20 centimeter tilbage som om buen lige får det sidste træk mens de sidder der. Der bliver talt ned fra 3 og så bliver de simpelthen skudt som ud af en kanon ud i mørket til strobelys langt inde i tunnelen. De skriger - alle sammen vil jeg tro. Jeg har aldrig set noget så vildt. Vi ser det nok cirka 5 gange inden det bliver vores tur og det bliver slet ikke mindre vildt for hver gang. Samme høje pludselige skrig hver gang. Virkelig, virkelig ubehageligt. Jeg har en video af det. Skal ses!
Efter en lille krise gangen inden det bliver vores tur sidder vi der selv… Buen bliver spændt og vi accelererer fra 0 til fy for pokker på no-time og det bliver simpelthen ved med at kilde i maven selvom det bare går ligeud. Det svinger hurtigt op og ned og til siderne uden at man knap ser de ske, det er helt mørklagt derinde og man ser kun noget når der engang imellem er noget farvet lys der blinker et sted. Musikken dunker voldsomt i ørerne. Første loop var værre end Indiana Jones. Der skulle være to. Der er ingen tab af fart nogen steder og turen er alligevel lang, jeg tænker på hvor mange vogne der mon kører på en gang når den er så lang. Der kom også nye vogne ret tit. Loop nummer to er så med en skrue også, shit. Vi stopper pludselig og der er røde og grønne lamper der lyser i siderne og vi hører nogle meget høje klik-lyde. Vi holder helt stille og lamperne slukker. Der er nok 4-5 vogne med 4 mand i hver men der er ingen der siger noget eller rører på sig. Der går hvad der føles som et helt minut med stilhed og alle afventer at det skal gå løs igen. Thea siger den gerne meget snart må være ovre. Vi triller om hjørnet og kan stå ud. Den var ligeså vild som den så ud…
Vi finder en smule mad i en lille tredje park hvor alle spisestederne er sammen med alle de store butikker med junk. Vi finder en salt og peber bøsse og kører hjemad. Vi kommer forbi et supermarked med en bager med masser af lækkert brød på vej hjem. Vi finder to supermarkeder der ligger tættere på campingpladsen. En halv time i bil er lidt meget så nu har vi et der ligger hhv. 1,4 og 4,4 km væk.
Laver pasta og dolmio til aftensmad, det fungerer fint med kun en grill, da jeg ikke gider tænde dem begge, vi lunede bare sovsen lidt efter jeg havde smidt halvdelen af pastaen i græsplænen… Der var nok i det der var tilbage, vi fik lidt jordbær til dessert så var det fint.
Da jeg skal til at skrive lidt brokker computeren sig igen. Jeg skal vist til at have kopieret dagbogen ud på noget andet også. Det er heldigvis det eneste jeg ikke har backup af indtil videre. Klokken er midnat. Godnat.

Tot: 0.082s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 46; dbt: 0.0497s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb