BARBAROS LAISKOTELLEN 22.-26.9.2009

Central America Caribbean
September 26th 2009
Published: September 26th 2009

BARBADOS LAISKOTELLEN 22.-26.9.2009

Minua on nyt laiskotuttanut ankarasti. Tein vain yhden saarikierroksen paikallisbusseilla ja säästin 190 Barbadoksen dollaria, kun en mennyt järjestetylle matkalle, jota hostellin määräilevä emäntä on minulle tyrkyttänyt. Nimittäin, paikallisbussitaksa on täällä kiinteä 1,50 dollaria olkoonpa matka kuinka lyhyt tai pitkä. Neljä bussin vaihdosta teki yhteensä 6 dollaria eli pari euroa. Reitti oli seuraava: St. Lawrencesta, jossa asun, länsirannikkoa pitkin Speightstowniin, josta saaren keskelle St. Nicholas Abbeyn sokeriruokoplantaasille, josta bussilla itärannikolle Bathshebaan, josta illalla saaren poikki takaisin Bridgetowniin ja St. Lawrenceen.

Ja hauskaa oli. Kävelin sokeriruokopelkojen keskellä ja sain kuulla, miten tuuli suhisee ja sihisee ruo’illa. Hurja Atlantti avautui Cherry Tree Hilliltä. Bathshebassa näin ensimmäistä kertaa oikeita surffaajia livenä. Yritin ottaa kuvia heistä, mutta en onnistunut. Suffaajat odottelevat tuntikausia oikeanlaista aaltoa. Satakunta suffaajaa tuijotteli meressä aavalle merelle aivan kuin he olisivat palvoneet jotakin epäjumalaa. Aika ajoin odottelu palkittiin pari sekunnin aalloilla liukumiseen. Aivan upean näköistä ja vaarallista. Nimittäin, pohjavirtaus on niin voimakas Atlantin rannikolla, että uiminen on kielletty. Ihminen saattaa huuhtoutua Etelä-Afrikkaan saakka.

Eilen illalla olin Oistinsissa Fish Partyssa, joita järjestetään kaikilla saarilla perjantaisin. Se on eräänlainen katu- tai rantajuhla, jossa syödään juuri pyydystettyjä kaloja, kuunnellaan musiikkia ja tanssitaan. Paikalla oli satoja ihmisiä. Tapasin Englannin Guyanasta kotoisin olevan ATK-ekspertin, joka on Nokian työntekijä. Hän on työskennellyt kaikkialla maailmassa, myös Suomessa vv. 1999-2000. Hauska sattuma!

Tänä iltana menen hongkongilaisen seinänaapurini, rouva Wangin kanssa Bridgetowniin kuuntelemaan karibialaista jazzia.

Huomenna aamulla lennän Port of Spainiin Trinidadiin. Kaikki saarelaiset - eivät vain barbadoslaiset - ovat varoittaneet minua Trinidadin rikollisuudesta. Kenties minun on tällä kertaa otettava varoituksista vaarin. Aion kirjoitella Karibian kokemuksistani ja jättää sekä saarikierrokset että iltamenot Trinidadissa vähäisiksi.

Ensi viikon torstaina 1.10. vaihdan jo maanosaa. Lennän Quitoon, Ecuadorin pääkaupunkiin. On aika haikea olo, kun en tiedä, pääsenkö enää koskaan tänne takaisin. Karibia on ollut niin ihana, kaunis, rakastettava paikka. Minulla on ollut niin hyvä olla täällä. Ihmiset ovat olleet hyviä minulle ja minä heille.

Tot: 0.1s; Tpl: 0.014s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0482s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb