Kävelyä Saint Luciassa

Published: September 19th 2009

KÄVELYÄ SAINT LUCIASSA 17.-19.9.2009

Saint Lucia on vierailemistani saarista ehdottomasti kaunein - ja köyhin. Ensimmäistä kertaa tällä matkalla kannan käsissäni kolikoita, jotta voisin heti antaa jotakin kerjääjille ja huumenuorille. He ovat aika pelottavia sekä pääkaupunki Castriesissa ja Soufrièressa.

Miksi käveleminen on niin arveluttavaa? Koska se on köyhyyden merkki. Vain köyhät kävelevät. Kenties minä paikallisen väestön mielestä suorastaan herjaan heitä, kun he tahtoisivat ansaita pari iisiä dollaria kuljettelemalla minua paikasta toiseen. En kehtaa vastata heille, että kuntoani minä tässä kohotan, kun on tullut noita lisäkiloja, koska syön niin mahdottoman paljon hyvää ruokaa joka päivä. Sanoa tällaista toiselle, joka on laiha ruoan puutteen vuoksi.

Miksi Saint Lucia on näin köyhä verrattuna muihin saariin, jotka ovat ainakin päällisin puolin hyvinvoivien ihmisten asuttamia saaria?

Miten turistin tulisi suhtautua köyhyyteen? Pitäisikö hänen jäädä kotiin häpeissään? Vai pitäisikö hänen matkustaa entistä enemmän ja antaa paikallisten kuljetella itseään, jotta hän jättäisi maahan mahdollisimman paljon valuuttaa? Kenen taskuun valuutta menee? Hyötyvätkö ihmiset minusta täällä Saint Luciassa lainkaan?

Ja miksi sitten juuri täällä on ollut kaikkein hauskinta? Kuin myös Antigualla.

Annan varmaan aivan liian synkän kuvan St. Luciasta, josta en vielä tahtoisi lähteä pois. Kauneutensa lisäksi St. Luciassa on vielä jokin sen ylitse menevä selittämättömän lumovoima. Kenties se on juuri ihmiset.

Huomenna lennän Barbadokselle. Uudet seikkailut odottavat.

Tot: 0.05s; Tpl: 0.015s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0305s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb