Antigua og Semuc Champey

Published: October 11th 2019

Hola gringos!

Efter en sløv start har vi nu fået lidt af Guatemala under huden! Vi startede med at være et par dage i Antigua, den gamle kulturelle hovedstad. En fin, by med farverige bygninger der bærer præg af tiden fra de spanske "Conquistadores". Godt jetlagget, skulle de første dage bruges på at få hovedet med herover så der blev slappet lidt ved poolen, slendret rundt og bare suge folkene og stedet ind.

Antigua ligger på vestkysten, i et vulkanfyldt område, samme kæde der starter Andesbjergene længere sydpå. Jeg har set billeder fra nogen af vulkanerne hvor man kan komme op og se "floder" af rød lava - det lyder jo ret spændende, så der måtte vi op. Tidligt afsted om morgen - og endelig med fødderne i støvlerne - gik turen op af

på vulkanen Pacaya. Nogle lokale var meget ivrige for at tilbyde hjælp med at komme op - "taxi, taxi!" står de og råber med en hest i hver arm. Det ville være snyd!

Op kom vi, til en helt hæderlig udsigt, men desværre er vulkanen ikke helt så aktiv lige nu så der var ikke så meget lava at se. Men flere gange spruttede den og sende røde strømme ned af siderne fra toppen.

Menneskene er super søde og hjælpsomme herovre. Skønt mange ikke forstår ét ord engelsk, og lystigt plaprer på spansk som om hele verden kunne det, går det som regel. Man kan egentlig godt lave lidt husspansk, samme måde som tysk hvor man sjusser sig frem til noget med "ge-" foran, kan man lave samme trick med spansk. Der skal bare "-o", "-ado" eller sådan noget bagpå. Så går det som regel - selvom det kan være frustrerende at de ikke forstår noget som helst engelsk.

Maden er også ganske glimrende - stik modsat Ecuador - en dejlig blanding af tortillas, sorte bønner i forskellige afskygninger, "pollo" og "guaca" kan man altid støve op - og klemme ned!

Et område vi begge havde luret på skulle besøges er Semuc Champey ved Lanquin. En 300m lang strækning i en kløft med naturlige pools med helt turkis vand.

Vi bookede en tur på en bus, dejlige 8 timer fra Antigua til Lanquin, hvor vi havde bestilt et værelse på et hostel ved Semuc floden. En lang tur, vejene er ikke ret gode og de sidste 2 timer på sten/grus vej er sgutte behagelige for to lidt for store gringos - det endte da også med at tage tættere på 10 timer og vi var først fremme da det var mørkt.

En hel dags sjov og ballade ved Semuc Champey lå og ventede. Vi startede tidligt om morgenen, fik et lift på ladet af en bil og kørte 10km gennem små landsbyer, i den tykke fugtige varme, med duft af små bål, og andre sjove dufte - så kan man rigtig mærke at man er langt væk.

Turen ved Semuc starter vi med at klatre op på toppen af en bjergside for at tage billedét af poolsne - det man ser hvis man googler. Sikke et syn, med frodige grønne skove og de flotte turkis pools i bunden. Godt svedige og stakåndede blev vi ikke deroppe i mange minutter, vi ville ned og dyppe os i det lækre vand. Og wow en dejlig dukkert - helt perfekt temperatur efter en oksetur, ikke for varmt, ikke for koldt, men glasklart. Svært ikke at blive hængende.

Men en anden, mindst lige så spændende aktivitet ventede. En tur i grotter ved siden af vandfaldet, og ikke en helt normal turisttur. Iført kun sko og badebukser fik vi hver et tændt stearinlys og gik ned i grotten. Der er ikke noget lys i grottesystemet, tilgengæld er der vandfald, klipper der skal forceres op, smalle passager der skal klatres gennem og vandstand der er dybere end du kan bunde. Helt VILDT fedt, at gå gennem det iskolde vand i det kulsorte mørke, kun med stearinlys og guiden der selvfølgelig kender det hele. Man trækker sig via nogle reb gennem da strømmen er stærk flere steder. Adrenalinen pumpede da jeg kom ud og mundvigende pegede op ad! 😊)))))

Nu går turen nordpå mod Peten området med alle templerne!

Savner jer allesammene - specielt ÉN helt bestemt! :-*

Tot: 0.088s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 46; dbt: 0.0549s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb