morten g

namnam3

hest

Hej allesammen, Sidder i en bus på vej fra Belize City tilbage til Flores, Guatemala. Har haft en dejlig uge i Belize på øen Caye Caulker ud fra østkysten i det caribiske hav. Belize er en helt anden gryde end Guatemala, meget anderledes. Folket ser anderledes ud, de snakker Kreol - tænk "jah-man" og rastahår, og her er om muligt endnu varmere end Guatemala. Øen vi boede på er lille, men beboet, her handler det om at komme ned i gear og hygge sig - øens motto er vitterligt "go slow" som det fint står på skilte allevegne. Infrastruktur såsom asfalterede veje er der intet af, faktisk er der ikke biler på øen. Her kører man rundt i små golfvogne. Selv øens politistyrke der tæller en håndfuld personer, triller rundt i en golfvogn med "police" på ... read more
På tur i golfvogn - og ja, det er er sjovt
Hummer, rejer og konkylie ceviche - sindssygt lækkert mmmhhhh
Kokoshat - desværre var den ikke til salg - no brainer

Hola chicos Nogle fede dage i Flores og Peten er overstået Peten er lig Maya civilisationen. Det var her det hele startede, her de største og vigtigste templer ligger - der ligger mange Maya templer og ruiner i Mexico, Honduras, Nicaragua osv. Men det startede i Peten ca 5000 fkr og havde deres storhedstid til ca 1200 ekf da kristendommen for alvor tog over. Men hvad skete der så med dem? Såmænd ikke noget, mayaerne trives stadig i Guatemala og en stor del af befolkningen er Maya. Når man lærer ansigtstrækkene at kende, ser man tydelig forskel. De er lavere har lidt skæve øjne og høje kindben. Central Americas kinesere kan vi kalde dem ;) Vi besluttede at lave en plan der hed: se nogle små mayaruiner, derefter noget stort - Tikal, og slut af med ... read more
Streetfood når det er bedst. 4 tacos med masser dyppelse.
Hytten ved floden i Waka El Peru
Nydelige omgivelser

Hola gringos! Efter en sløv start har vi nu fået lidt af Guatemala under huden! Vi startede med at være et par dage i Antigua, den gamle kulturelle hovedstad. En fin, by med farverige bygninger der bærer præg af tiden fra de spanske "Conquistadores". Godt jetlagget, skulle de første dage bruges på at få hovedet med herover så der blev slappet lidt ved poolen, slendret rundt og bare suge folkene og stedet ind. Antigua ligger på vestkysten, i et vulkanfyldt område, samme kæde der starter Andesbjergene længere sydpå. Jeg har set billeder fra nogen af vulkanerne hvor man kan komme op og se "floder" af rød lava - det lyder jo ret spændende, så der måtte vi op. Tidligt afsted om morgen - og endelig med fødderne i støvlerne - gik turen op af på vulkanen ... read more
"Guams" flag på tagtoppe i Antigua
Mange spisesteder og butikker ligger i fine baggårde
Udsigten på hotellet

Asia » Japan » Kyoto » Kyoto » Arashiyama September 20th 2018

Efter adskillige dage i nord med støvlerne på, var det tid til at tage sydpå, tilbage til Honshu, hvor den stod på sightseeing i den gamle kejserhovedstad Kyoto. Kyoto er alt det kulturelle og gamle Japan man kan forestille sig. Med over 1000 templer og 500 shrines, store som små, går man ikke mange meter før et nyt dukker op. Templerne er typisk japanske pagoder, med tag i mange lag hvor snuderne vender op, folk der beder en stille bøn, lys tændt for at mindes, flotte indgraveringer med japanske tegn, indhyllet i idylliske gange japanske haver og selvfølgelig en tyk, tyk røg og duft af røgelse til at binde det hele sammen. Der er store imponerende af slagsen, hvor størstedelen af menneskene naturligvis samles, men det er endnu større fornøjelse at slendre rundt uden destination, i ... read more
Flot japansk have
og fra en anden vinkel
Lille shrine i Kyoto

Asia » Japan » Hokkaido » Sapporo September 13th 2018

Konichiwa derhjemme! En herlig rundtur på øen Hokkaido er ovre, og hvilken én! Vi har siden vi "planlagde" turen haft for øje at ville ud i den vilde natur på øen Hokkaido. Naturmæssigt bliver det ikke mere øde og mere uspoleret i Japan end på Hokkaido. Arealet udgør 20% af japan, men der bor kun 4% af befolkningen.... Efter Mt Fuji skulle vi tilbage mod Tokyo for at flyve derop, lige i de dage hvor der var et jordskælv deroppe, flyselskabet fortalte os da også pænt at vi nok skulle tjekke hvordan situationen var først. De var noget forundrede over vi bare troppede op i lufthavnen uden nogen booking på fly, bil, hotel eller noget - men det er nu engang sjovest... Det er svært når vi ikke kender deres nyhedssider og de ej heller kan ... read more
Vandfald på vejen
Nissan Noten står sin prøve i kuperet terræn, den kan ikke rigtig lide det
"Pas på bjørnene!" Ok så

Asia » Japan » Tokyo » Koenji September 7th 2018

Vi har efterhånden været i Japan i en håndfuld dage og er allerede en masse indtryk rigere. Der første dage gik med sightseeing i Tokyo, byen blev vadet rundt og vi fik både kigget, oplevet og, Inger mindst, smagt på hovedstaden i Solens Rige. Storby siger mig ikke så meget, men Tokyo glædede jeg mig egentlig til at se og den skuffer absolut ikke, uden tvivl den fedeste metropol jeg har været i. Japan, og japanerne, skiller sig ret meget ud fra resten af de lande vi har oplevet, de er regelryttere af en skuffe man ikke vidste fandtes. Det gør byen virkelig behagelig at være i, selvom ca 15mio på lidt plads kan kaotisk, et byen renere end nogen by i DK - skrald og skodder på gaden, og tyggegummi på asfalt er ikke-eksisterende, trafik ... read more
... go! Omkring 2 000 mennesker kryder ved hvert grønt lyst
Et eksempel på toiletkontrolpanel, de varierer, men er... spændende....
Sensoji i Tokyo

Asia » Indonesia » Papua September 8th 2017

Gdaw derhjemme! Det sidste stræk på Java blev der gjort kål på, og vi har nu taget hele vejen fra Jakarta i vest til Banywangi i øst - sidste stop inden Bali. Herfra var der liiiiige lidt mere vulkan vi skulle kigge på. Vi skulle en tur op ad Kawah Ijen, som er et kæmpe sulfurkrater og -mine og verdens største syresø. Endnu engang var det en sunrise-tur der var på programmet og endnu engang skulle vi afsted kl 01, ingen tid til at snooze. Dels skulle solopgangen være rigtig flot, men den egentlige grund var, at nede i sulfurkrateret er der blå flammer som kun kan ses i ly af mørket. Så vi skulle gå op til krarerkanten (2800m) og hele vejen ned i krateret…. Og samme vej tilbage! Vi nåede da også ny etagerekord, ... read more
En minearbejder på vej op med sulfur
Blue flames i Ijen! Svært at fange på billede
Sådan ser de blå flammer ud (det her billede har jeg dog lånt)

Asia » Indonesia » Java » Malang September 1st 2017

Ahoy! Nogle tætpakkede dage i Malang og omegn er overstået, vi har virkelig fået set en masse. Da nogle af tingene lå ret tæt op ad hinanden tidsmæssigt, har vi dog måtte okse lidt rundt, og til tider måtte undvære den gode nattesøvn (og kæmpet med sygdom). De sidste dage i Yogyakarta fik vi set nogle grotter (Goa på Indonesisk), bla. en enorm en af slagsen, Goa Jomblang. Vi vidste ca. hvor grotten lå, så vi sadlede op på de 2-hjulede og tog den ca. 40km lange tur derudaf. Da vi var nået et godt stykke derudaf, stødte vi på en gut på en scooter som, ud af det blå, spurgte hvor vi skulle hen. Det viste sig så at han var en del af nationalparken ved Jomblang, så vi fik lov at følge hans spor ... read more
Klar til at suse ned til Goa Jomblang
På vej til indgang til Jomblang
Goa Jomblang indgang

Asia » Indonesia » Java » Jakarta » Cengkareng August 25th 2017

Hey allihopa! Så er første uge ved at være overstået og vi er i skrivende stund på sydkysten, i byen Yogyakarta. Vores tur startede med et par dage i Jakarta, som ikke viste sig at være noget hit - det var da også nævnt mange steder at den er trist, støvet, traffikeret og uden egentlige højdepunkter. Så vi brugte tiden på at køre rundt og kigge, ligge ved poolen og komme af med jetlaggen (vi er 5 timer foran her). At se Jakarta-skyline fra 66. etage var højdepunktet, det var tilgengæld også et nydeligt skue med en kold "Bintang" i hånden. Efter Jakarta tog vi til byen Bandung som et mellemstop, en by viste sig at være endnu værre traffikmæssigt end Jakarta - trafikken står praktisk talt stille dagen lang - som i HELT stille. Med ... read more
Jakarta skyline
Bandung
Mango og lychee sælges

Asia » Indonesia » Java » Jakarta August 18th 2017

Møjn la familia Så går turen endnu engang østpå, helt bestemt øen Java i Indonesien. Indonesien består af mere end 17 000 øer - og hvis man besøger én ø om dagen, vil det tage over 40 år at komme igennem dem alle - der er mange! Java er den mest befolkede ø i Indonesien - og verden - med 140 mio.mennesker og i hovedstaden, Jakarta, bor mere end 30mio inkl opland (ca dobbelt så stor som Bangkok). Det er nogle vilde tal der gør sig gældende. Og hvad tager man sig så til på Java? Java er spækket med aktive vulkaner, gamle buddhistiske templer, flotte strande, omkringliggende øer og masser mærkelig, stærk mad - bliver rart at komme "hjem" igen :) Jeg sender naturligvis lidt billeder og indtryk undervejs som jeg plejer, det er skide ... read more
Mount-Bromo-East-Java-Indonesia

Tot: 0.169s; Tpl: 0.007s; cc: 20; qc: 79; dbt: 0.1131s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb