PetrolHead

jonken

The life with a Harley Davidson Sportster 883 R from 2007. To be rebuilt, trimmed and vacationed with!

Europe » Sweden » Jämtland County » Östersund July 25th 2009

Regnet har hängt i luften hela dagen med avbrott av korta skurar, nu duggregnar det. SMHI har varnat för mycket stora regnmängder under de närmaste dagarna. Perfekt för en fjälltur alltså! Nu är allt packat och klart, Lindas säck väger in på 18 kg och min på 22 (mindre än vad jag någonsin haft för en veckas fjälltur). Imorgon bär det av mot Storulvån!... read more

From A to B in 6 Storulvån till Höglekardalen Så var det dags för en liten fjälltur, ett av de intressen som Linda och jag har gemensamt. Inför denna lilla tur så har vi kompletterat vår fjällutrustning med lite nya kläder, lite nya prylar och ett tält(!!). Det blev ett Keron 3 av Hilleberg, jag är fortfarande färgad av min Sarek-tripp 1993 när vi hade ett Keron 4 som är det absolut bästa tältet jag varit med om. Det tältet hänger fortfarande med (men det var en lite för lång omväg att hämta upp det). Hilleberg är ett av de här företagen som tillverkar lite för bra grejor. Mina Lundhagskängor är från 1992 - 17 år - och i skick som nya. Begagnade men i toppskick. Min Karrimor rygga är från 1988- 21 år - och ... read more
Det nya tältet!
Gåsen enligt STF
Vålåvalen enligt STF

Europe » Sweden » Jämtland County » Östersund July 24th 2009

Och så var det slut för den här gången och jag tänkte väl sammanfatta mitt lilla äventyr: 500 mil + på en sportster blev rätt så bra i slutändan Fördelar med att resa med hoj: * Man är mera exponerad för omgivningen. Lukter, ljud etc. Man är inte lika avskärmad som i en bil, som känns som att sitta hemma och spela Grand Turismo på PS3:an i jämförelse. Temperaturdippar känns verkligen och man är mer symbios med omgivningen om man så vill * Man hamnar på avvägar. Eftersom man undviker motorvägar och ofta kör på småvägar så hamnar man ofta på rätt revliga små ställen. När navigatorn dessutom bråkar så blir det ännu mer spännande. * Gemenskapen mellan hojåkare. Man snackar med andra hojåkare, både de som har hojen med och inte. Sådan gemenskap finns inte ... read more

Europe » Sweden » Västra Götaland County » Borås July 19th 2009

Dag 1: Regn Dagsren, vilket jävla ord för ett jävla väder. Startade från Malmö i ett lätt duggregn som sedan övergick till...det mesta i regnväg faktiskt. Hade regnbyxor på mig men inte ens Gore-Tex står emot tre timmars ihärdigt regnande. När jag stannade och tankade på Hallandsåsen märkte jag att kängorna känndes..tunga..ch det lät squish squash när jag gick. Mina vattentäta membrankängor från Lindstrands var alltså lika vattentäta som handskarna...vattentett i røva som min kompis Richard skulle ha sagt. Polisen stod och dirigerade trafiken, en ny upplevelse och till 100% beroende på Ullared som jag körde förbi. Trängdes med tyskar och husvagnar men efter detta lilla paradis släppte trafiken. Men inte regnet. Det är nåt djävulskt med dagsregn för det ändrar lite karaktär och med det ett löfte om mindre regn eller, gud förbjude, en spricka ... read more

Europe » Germany July 18th 2009

Holland 16.30. Hoek van Holland Som vanligt så är den holländska passpolisen nitisk och det tar 10 minuter att komma in i Holland för mig. Holländarna känns ganska tyska i sin nit och byråkrati, med tanke på deras driftighet (Afsluitsdijk) så känns det bra att Hitler inte var Holländare.. Bjarne, Paul och jag dundrar genom Den Haag innan vi kommer upp på A4 mot Amsterdam. Yamman hänger på bra i motorvägstempot och vi ligger i stadiga 120-130 och kör, milen äts stadigt och obevekligt upp. Målet är att nå till Tyskland innan kvällen, gärna mellan Wesertunnel (Bremerhaven) och Glückstadt. Tatuerad jättebiker Ligger i mittenfilen på E22 som är en ganska behaglig "landsväg". Landskapet är verkligen platt, och kontrasten med Englands böljande kullar är dramatisk och skarp. Vi kör längs med kanaler med segelbåtar, små sjöar, fält ... read more

Europe » United Kingdom » England » Greater London » Wimbledon July 15th 2009

The early bird catches the worm För att undvika nåt strul överhuvudtaget så kliver jag upp 05:30, drar på mig kläderna och rullar ut hojen. Det är knappt gryning och alldeles daggfuktigt. Enligt fantomen är det 14 mil som ska avverkas på ganska precis två timmar. Vilket ger mig en timmas marginal till bilköer, passkontrollstrul etc. Hojen dundrar igång (jag är än en gång nöjd att jag inte har det typiska H-D "luft-och-buller", dvs. öppnare system) och vi morrar iväg genom ett sovande London, genom tomma och övergivna stadsdelar som långsamt vaknar till liv i det varma gryningsljuset. Morgondimmor ligger över parker och gräsmattor och jag kör i ett ursinningt tempo mest för att jag kan, så här dags så är jag helt ensam i London vilket känns lyxigt. Dessutom så tror jag att England har ... read more
Yamaha skoter

Europe » United Kingdom » England July 15th 2009

Noterat om England: Vägarna är dåliga men bra! Tre saker man märker med engelska vägar: De är helt fantastiska rent upplevelsemässigt, de suger rent fysiskt och de kör på fel sida. Vänstertrafiken går förvånansvärt smärtfritt, kanske berönde på att det finns små pilar överallt som pekar vart man ska köra i rondeller, korsningar etc. Och vägmålningar som säger look right, no way etc. Så efter några timmar känns det helt naturligt att köra på fel sida. Vägarna är underbara, tar småvägarna ut från London västerut och landskapet är grymt trevligt-böljande kullar, skogar och små mysiga byar som ligger inbäddade i den frodiga grönskan. Hela tiden kurvor och backar som gör det hur kul som helst att köra jämfört med den holländska pannkakan. Vägarna suger. Allt som oftast som att köra på en tjälskadad norsk landsväg. De ... read more

Europe » United Kingdom » England » Dorset » Swanage July 14th 2009

Efter fyra trevliga dagar i Cornwall är det dags att bege sig i nordostlig riktning mot London. Linda far illa på bönpallen, för att försöka göra det uthärdligt köper vi 4 tvättsvampar på ASDA, och gör en extra kudde med hjälp av min buff. Vilket innebär att jag behöver nåt skydd för ansiktet mot insekterna. Försöker först få tag på en kornsk flagga att vira runt ansiktet. Expediten ser minst sagt förfärad ut men sen visar det sig att hon faktiskt hade några buffar liggandes så jag köper en omgående. Våra kära converse har också gett upp nästan samtidigt (efter ett års flitigt nötande. Amerikansk kvalitet. Eller snarare, asiatisk sweat-shop kvalitet) så vi köper nya skor i St. Austell, kläder (särsklit sportkläder) är generellt sett mycket billigare här än hemma. Med en ny kudde så bär ... read more

Europe » United Kingdom » England July 14th 2009

OK, jag har lyckats ladda upp lite bilder. Eftersom jag inte fick med min systemare så fick det bli Sony Ericsson som stått för kvaliteten och den är inte bra. Robert Capa once said, “If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough.” Detta stämmer definitivt på de turister vi möter i London, och med turister menar jag dessa människor som envisas med att fotografera sina medturister tvärs över tätt trafikerade trottoarer/monument etc. Och de gör precis tvärtom!! Först radar de upp de som ska fotas på ena sidan av en trafikerad yta, sen håller de sin kompaktkamera framför sig med utsträckta armar (som en gammal professor som vägrar ha läsglasögon och som försöker läsa tidningen) och så backar de långsamt bakåt, bakåt, bakåt tills dess att de fått med allt och lite till. Blir ... read more
Charmigt Cottage 2
Dartmoor
Johan på fisketur

Europe » United Kingdom » England » Cornwall July 13th 2009

Om populariteten hos en person mäts i storleken på statyn/monumentet som rests över vederbörande måste Horatio Nelson vara Storbritanniens mest vördade person, ja kanske världens (Jag räknar inte Lenin/Stalin/Mao eftersom de reste sina 30 m statyer över sig själva). Monumentet efter Nelson byggdes nästan 40 år efter hans död, man döpte om "King William the Fourth's Square" till Trafalgar Square och smällde upp en 6 m hög staty ovanpå en 46 m hög pelare. Helt makabert stort, men det speglar som sagt betydelsen av Nelsons (OK. Han var inte helt ensam vid Trafalgar) seger. England kryllar av monument visar det sig, i varenda liten charmig by som vi kommer till (och det är en hel del eftersom fantomen leder oss på de små vägarna och genom byarna istället för runt dem) finns det en obelisk på ... read more

Tot: 0.536s; Tpl: 0.006s; cc: 16; qc: 90; dbt: 0.1709s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb