Dagsregn och djur genom Sverige


Advertisement
Sweden's flag
Europe » Sweden » Västra Götaland County » Borås
July 19th 2009
Published: July 22nd 2009
Edit Blog Post

Dag 1: Regn


Dagsren, vilket jävla ord för ett jävla väder. Startade från Malmö i ett lätt duggregn som sedan övergick till...det mesta i regnväg faktiskt. Hade regnbyxor på mig men inte ens Gore-Tex står emot tre timmars ihärdigt regnande.
När jag stannade och tankade på Hallandsåsen märkte jag att kängorna känndes..tunga..ch det lät squish squash när jag gick.
Mina vattentäta membrankängor från Lindstrands var alltså lika vattentäta som handskarna...vattentett i røva som min kompis Richard skulle ha sagt.

Polisen stod och dirigerade trafiken, en ny upplevelse och till 100%!b(MISSING)eroende på Ullared som jag körde förbi. Trängdes med tyskar och husvagnar men efter detta lilla paradis släppte trafiken.
Men inte regnet.
Det är nåt djävulskt med dagsregn för det ändrar lite karaktär och med det ett löfte om mindre regn eller, gud förbjude, en spricka i molntäcket.
Allt jag fick var spöregn.
Lite obehagligt att köra i så mycket vatten, risk för vattenplaning finns och vissa vägar blir hala och eländiga.
Vid pass tretiden var jag framme i Borås, lika blöt som en delfin i havet och kunde hälla ut 2 dl vatten ur mina vattentäta membrankängor.

Hängde allt på tork och började, på svenskt manér, se fram emot grillningen i spöregnet-det finns ju parasoll.
Bara i Sverige...

Dag 2: Rådjur


Spenderade morgonen med att jaga fram ett par galonbyxor som jag drog på mig. Iförd svart och gult så dundrade jag iväg österut, bara för det så blev det uppehåll och solen tittade fram lite.
SMHI's prognos för igår (dagsregn) var risk för regn 88%!,(MISSING) idag så är risken över 95%!s(MISSING)å jag såg fram emot en sur dag. fantomen valde slingriga småvägar och jag njöt av att ligga och svänga mig fram genom det lummiga högsommarlandskapet.

Plötsligt står det en bil framför mig med påslagna varningsblinkers. 30 m framför är det bromsspår och det ligger en bil i diket. Människor håller på att ta sig ut ur bilen så det måste ha hänt precis. Stannar hojen, slår på varningsblinket och går fram med 1:a hjälpen väskan. Mellan bil 1 på vägen och bil 2 i diket ligger det en död råbock. Det är gräs, blod, inälvor och delar av rådjur över vägbanan, bocken är fortfarande varm. Ingen är dock skadad men olyckan hände en minut innan jag kom fram till platsen.
Förmodligen så är dagens statistik över rådjursolyckor fyllda och risken att det ska hända igen idag rätt liten men om det hade varit jag som nitade det eländiga djuret (varför i h-e är han ute och springer nu? Vad hände med gryning och skymning??) så vette fan hur det hade gått..

Så jag programmerar om Fantomen och kör E4 istället. Det går fort och smidigt och tack vare mina pippigula galonbyxor, torrt.

I Nyköping kommer regnet men då är det så kort sträcka kvar att jag inte bryr mig om det. Köer i Södertälje (som jag snabbt och smidigt drar förbi på vägrenarna till vissa medtrafikanters irritation. Som tack för sina åsikter får de fingret) och då det ser tjockt ut upp mot Sthlm tar jag vägen över Tumba och Huddinge.

Rullar in i garaget vid 19-tiden, nu är det uppackning som gäller innan jag ska ut och hämta Linda på Arlanda.
Men det blir bilen ut till flyget, nu ska jag tvätta rent hojen och fundera lite på nästa resa...


Advertisement



Tot: 0.303s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.0583s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb