Page 6 of Mon en Fran Travel Blog Posts

Europe » France » Lower Normandy » Cherbourg-Octeville July 7th 2020

Verplaatsing Bayeux naar Le-Nez-de-Jobourg (147km) een stuk verder langs de Plages du Débarquement. Gold Beach, Omaha Beach, en Utah Beach. Een aaneenschakeling van indrukwekkende Duitse kustbatterijen, mémorials en musea, maar ook van enorme militaire begraafplaatsen, zoals het Cimetière Americain de Normandie en daarmee in contrast het Duitse kerkhof in la Cambe. Een memorabele tocht, eindigend na een reeks smalle wegen in Le Nez-de-Jobourg, een uiterst noordelijk punt van Normandië, op een mooi afgelegen camperplaats, boven op de kliffen met uitzicht op La Manche.... read more
Longues sur Mer, Les Batteries
Colleville-sur-mer - American Cemetary

Europe » France » Lower Normandy » Bayeux July 6th 2020

Maandag 6 juli – Bezoek Bayeux Bayeux is de eerste bevrijde grote stad na D-Day. De stad is de slag om Normandië ongeschonden doorgekomen en het heeft dan ook nog een knus centrum, adellijke paleizen en een prachtige kathedraal. Het Centre Guillaume le Conquérant herbergt een grote trekpleister: de Tapisserie. Dit bezoek nam ons bijna de hele dag in beslag. We moesten er van op de MH-parking 2 maal naar toe wandelen. De eerste keer in de late voormiddag mochten we niet meer binnen. De wachtfile was te lang, en het sloot van 12 tot 14 uur. Om 14 uur terug daar, en opnieuw 100m buitenfile. 't Zal wel overgaan zeker. Eerst iets drinken en later terug proberen, misschien dan minder file. Verloren moeite. Bleek later dat men om de 2 minuten 2 man binnen liet. ... read more
Bayeux - De Kathedraal
Bayeux

04/07/2020 Verplaatsing naar Arromanches, zowat het midden van de 5 geällieerde D-day landingsstranden in 1944. Tevens de plaats waar nog een reeks overblijvende caissons nog op een rij voor de kustlijn liggen die een korte tijd als ontschepingspier voor zwaar legermateriaal dienst deden. Onderweg tussenstop aan de befaamde Pegagus-bridge die de nacht voor de eigenlijke landing door de bemanning van 3 Britse zweefvliegers veilig gesteld werd voor de voortgang van de invasietroepen. Onderweg op de départemental, een flitsende ontmoeting met 4 overstekende everzwijnen. Een grote en 3 kleintjes, 50 m voor ons, uit het niets de weg over en terug het graanveld in. Wat zouden onze wolvenbeschermers hier niet van vinden. Spijtig geen tijd om er een foto van te nemen.... read more
Pegasus bridge - foto 1944
Britse Halftrack
Britse tank 1944

Europe » France » Lower Normandy » Honfleur July 3rd 2020

Verblijf en bezoek Honfleur. Rustdag, en het weer is van de partij. De zon schijnt nu plots en dus niet op tijd gesmeerd. Gevolg verbrand met strepen. Wel fietsen opgetuigd en een ritje langs de Seine en naar het prachtige stadje. Er is inderdaad minder volk dan verleden jaar in september. De mensen zijn dus nog voorzichtig. Zelfs hier en daar zie je er met mondmaskers in open lucht. 't Zijn misschien Aziaten, maar dat is niet zo zichtbaar met die maskers..... read more
Honfleur

Europe » France » Upper Normandy » Etretat July 2nd 2020

Verbindingsrit naar Honfleur met uitgebreide tussenstop en Etretat. Over de smalle 'départementals' , door kleine dorpjes en uitgestrekte landbouwzones. Men kweekt hier nog veel vlas. Bij ons staat dat al in het vlasmuseum. Of doen ze het hier voor de papavers, want het staat vol kollebloemen. We staan nu geparkeerd op de grote MH-parking van Honfleur. Verleden jaar in september waren we hier ook al. We komen dus ook al eens graag terug waar we het al kennen. Misschien is het nu wat minder druk. Zien we morgen wel.... read more
Etretat

Gisteren, na 360km van thuis, overnacht in Veules-les-Roses aan het begin van de Normandische kust. Grijs weer onderweg, en eens geïnstalleerd op de camping van waar we met wat moeite de zee konden zien, kregen we regen. Eindelijk regen, heel de nacht door. Onze weervrouwen zullen nu wel blij zijn. Dus geen verdere verkenning van dit dorp. De camping is wel volgens de corona regels ingericht. Met instructies hoe sanitair te gebruiken. Alcool dispensers aan elke ingang. Wij bleven dan maar in onze bubbel. We hebben alles bij. Deze morgen, geen regen meer en korte verplaatsing naar de camperplaats aan de haven van Saint-Valery-en-Caux, onder de hoge krijtkliffen. We staan hier wel als sardientjes naast mekaar. Maar we kijken uit op de zee, en hebben een buur uit Haacht. Dat scheelt. Als het nog wat meer ... read more
Saint-Valery-en-Caux

Europe » France » Lower Normandy » Honfleur September 19th 2019

Honfleur, laatste stop op terugtocht van onze Ierland rondreis. Een gezellig, levendig Normandisch vissershaventje aan de monding van de Seine in Normandië. Een historisch stadje met pittoreske straatjes, oude gebouwen en havenkaaien. Zoals overal nu, ook hier leeft dit stadje van de toeristen, aangevoerd met bussen en riviercruises. MH-ers zijn er ook genoeg en vinden plaats op een enorme, redelijk ingerichte, parking vlakbij het haventje. De nabijheid van het leuke centrum en het prachtig weer sinds de laatste dagen waren goede redenen om hier sinds dinsdagnamiddag 17/9 te blijven rondhangen. Tot zaterdagmorgen, dan bollen we het hier af recht naar huis. Dit is de laatste update van onze Ierland-trip. Dank voor het volgen en de commentaren. Overzicht van deze ganse trip Ierland rondreis: ... read more
Honfleur, vissershaven
Honfleur, le vieux bassin
Honfleur, kadehuizen bedekt met leien

Europe » France » Lower Normandy » Le Mont-Saint-Michel September 16th 2019

Maandag 16/9/2019 – Mont-Saint-Michel Dit is Unesco Wereld Erfgoed en één van de drie belangrijkste toeristische trekpleisters van Frankrijk. Iedereen kent het. Wij ook van op foto's, en van het in de verte zien opdoemen op vroegere Bretagne reizen. Nooit bezocht. Tot nu. Een ontdekking. Prachtig middeleeuws en getuigenis van 1000 jaar geschiedenis en cultuur. Tevens nog een bedevaartsoord waar er buiten rare vogels, de talrijke Aziaten nog echte nonnen te zien waren.... read more
Mont-Saint-Michel, wij met de fiets
Mont-Saint-Michel, voor de vestingsmuren
Mont-Saint-Michel, ingang langs een valbrug

Europe » France » Lower Normandy » Le Mont-Saint-Michel September 15th 2019

Na een mooi-weer ferryvaart, deze voormiddag in Cherbourg-haven op het vooropgestelde tijdstip aangekomen. Daarmee zit onze Ierland tocht erop. Het was een mooie trip door een prachtige natuur van een land met een rijke en tevens bewogen geschiedenis. Zelfs het kille Ierse weer viel tenslotte nog mee. We zijn eigenlijk nooit echt nat geregend. Behalve gedurende enkele nachten dan, maar dan mocht het. Het prachtig weer bij aankomst in Normandië is wel een opsteker en een stimulans om de vakantie nog wat te rekken. Zonder druk programma dan. Wij trokken naar de Mont-Saint-Michel. 175km tolvrije autoroute, weinig verkeer, 28° en terug rechts rijden, Wat een luxe ! Nog geen nieuwe foto's. Voorlopig is het wachten op de site-ontwikkelaars voor het oplossen van het plotse fotoprobleem op deze TravelBlog. Gelukkig vlug opgelost. Maandag voormiddag waren alle foto's ... read more
Cherbourg zondagvoormiddag, na ontscheping

Tot: 0.1s; Tpl: 0.008s; cc: 8; qc: 76; dbt: 0.0572s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb