Kort og godt om Chiang Mai

Thailand's flag
Asia » Thailand » North-West Thailand » Chiang Mai
February 23rd 2010
Published: March 24th 2010

Chiang Mai er Thailands naeststoerste by og laegger 700 km. nord fra Bangkok. Byen har ca. 200.000 indbyggere. Til sammenligning er der ca. 6.5 mio. indbyggere i BKK. Chiang Mai er omkredset af nogle af Thailands hoejeste bjerge og tager man op paa en af dem, kan man se nogle af de smukkeste udsigter over byen. Laenge foer moderniseringen, var Chiang Mai et handelscenter, da det laa paa den thailandske handelsrute. Her blev der lavet og solg haandlavede varer saa som paraplyer, trafigurer og smykker og den dag i dag er Chiang Mai kendt som et shoppingmekka i Thailand og det er bare een af grundende til, at der er mange turister i denne by samt unge studerende, der giver byen et frisk pust af kreativitet og liv. En anden grund er den smukke natur som er perfekt til trekking ture.. Jeg vil tro at man med "lethed" kan trekke i uger rundt i naturen der omkredser Chiang Mai, uden at foele at, man ser det samme om og om igen...
En tredje ting, der er saa vidunderligt ved Chiang Mai, er folket der bor der. Der er lidt den samme roover folket som der er i Syd Thailand. Folk hygger sig. Kokken har aldrig stress, tuk tuk chaufoeren goer ikke det store nummer ud af at faa dig ind i hans vogn og ejeren samt tjenerne i dit guesthouse har altid tid og lyst til at sidde og snakke med dig. Folk er venlige, saerligt mod vesterlaendinge. Jeg forstaar nu efter at have snakket med en ven fra Chiang Mai, at det er fordi de ved at store dele af deres oekononmi er basseret paa tourisme. Men hvis jeg skal vaerre helt aerlig synes jeg stadig at det er lidt underligt at de smiler saa meget til tourister og ikke til andre lokale paa gaden. Vinz er oprindelig halv thai og halv kineser og naar han taler kinesisk, tror folk at han er tourist og saa kan han maerke at han bliver behandlet bedre end hvis han taler thai.

I Chiang Mais bjerge finder man stammefolk. Stammefolket er en etnisk minioritet som kommer fra forskellige steder i Asien. De er drevet ud af deres eget land og har fundet ly i Thailand, hvor staten lader dem dyrke noget land, som dog ikke er deres eget, men som er statseje. Til gengaeld bruger staten dem som en turristatteraktion og tjener mange penge paa dem. De har hverken lov til at faa en uddannelse eller laegehjaelp, hvilket isolerer dem fuldstaendig fra verden omkring dem. Der er i alt 7 forskellige hilltribes: Karen long neck(som vi saa), Lahu, Hmong, Lisu, Akha og Milen. Hver hill tribe har seres tro, sprog og kultur. Maaden de klaeder sig og udsmykker sig er ogsaa forskellig, men alle er de farverige og i oejenfaldende.
Da vi var ude og se paa Karen Long neck stammefolket, var det som at traede ind i en human ghost zoo. Landsbyen var naermest tom, da alle maendene var ude og arbejde i marken. Der var kun kvinder og smaa boern der sad ved deres stand og solgte suvineres. Man kunne tage billeder med dem og hilse paa dem, men de var meget sky og reserveret. Det var tydeligt, at det ikke var en tilvaerelse de broed sig om. Jeg maa indroemme, at jeg ogsaa havde den daarlig smag i munden efter at havde besoegt stammefolket. Det at jeg har staaet i koe for at faa taget et billede med dem, er ikke rart at taenke tilbage paa.
Jeg synes det er forkert den maade staten eksponerer folket paa, og jeg tvivler paa, at de ville lade dem blive boende, hvis de naegtede at faa "besoeg udefra".

Karen Long neck folet som vi besoegte stammer oprindeligt fra Myanmar og er den stoerste stamme paa ca. 300.000. De har konveteret til kristendommen af en aarsag jeg ikke helt fik fat i, men i hvertfald har nogle missionaerre vaerret inde over. Det specille ved denne stamme er de mange guldringe kvinderne skal have rundt om halsen. De starter med at faa deres foerste ringe om halsen, naar de er blot fem aar og saa oeges det jaevnligt gennem hele deres liv, hvilket er en meget smertefuld procces. Det er faktisk ikke deres hals der bliver laengere, men deres skuldre der bliver presset ned. Kvinderne skal ogsaa sove med dem paa, paanaer de aeldste kvinder, der faar lov til at tage dem af om natten, for at de ikke skal doe.
Grunden til at kvinderne baerrer disse ringe er for at beskytte dem mod tigerens bid og grunden til at maendene ikke baerrer disse ringe, er fordi de mener, at maendene er staeke og kan kaempe mod tigeren. Hvordan de forklarer de store huller de skal have i oerene samtidigt, forstaar jeg ikke. I stammen, saa jeg en kvinde med toiletpapir rundrt om det store hul hun havde i oeret toiletpapiret var roedt fra blod og det saa utrolig smertefult ud.

Alt i alt var besoeget hos stammefolket en utrolig laerrende oplevelse, men ogsaa en oplevelse der efterlod mig med en daarlig smag i munden...

Chiang Mai har saa utrolig meget og byde paa og jeg er sikker paa, at komme tilbage dertil en dag.

M.V.H
Tamar
(OBS: tallene i min tekst er fundet paa wiki samt http://www.1stopchiangmai.com/culture/hill_tribes/
Hjemmesiden er ikke objektiv men jeg tror at tallene passer meget godt.)

hilltribes, mange unge og studerende i byen, kunst og kultur,

Tot: 0.077s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 57; dbt: 0.0415s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb