Chiang Mai

Thailand's flag
Asia » Thailand » North-West Thailand » Chiang Mai
February 21st 2010
Published: March 23rd 2010

Efter at have brugt cirka halvanden uge paa nogle dejlige Thai oer, blev det tid til at komme videre til det naeste sted. Vi tog tilbage til Bangkok for derfra at tage et nattog videre til Chiang Mai. Det er en MEGET lang tur, der efter planen skulle tage 13 timer, men som vist altid bliver forsinket. Det tog vi var med blev ikke mindre end 3 timer forsinket, saa det var en MEGET lang rejse. Dog var det en helt okay maade at rejse paa, da man faktisk sidder helt okay og om aftenen bliver saedderne laver om til senge, saa man kan sove en god del af rejsen.
Da vi ankom til Chiang Mai brugte vi lige den foerste tid til at gaa rundt og se lidt af byen. Vi var heldige at ankomme en soendag, da der soendag aften afholdes et stort ''Soendags Aften Marked". Det var et rigtig fedt og meget hyggeligt marked, nok det marked i Thailand vi har nydt allermest at vaere paa. Der var ogsaa en masse boder, med meget rigtig god og billig mad og vi holdt os ikke tilbage fra at proeve det hele;-) Om aftenen proevede vi at finde en af de barer, der var anbefalet i voes rejsebog og vi blev IKKE skuffede. Det var den fedeste reggae bar med live musik og et fyldt dansegulv. De bands der spillede der var super fede og de spillede musik der gjorde, at man dansede fordi man simpelthen ikke kunne lade vaere!
Dagen efter tog vi paa en endags trekkingstur, der ikke helt levede op til vores forventninger, selvom vi fik proevet bamboo rafting, fik set vandfald, orkide og sommerfugle farm, redet paa elefanter igen og set ''Karen Long Neck" stammefolket. Bamboo rafting var en flot oplevelse, men ikke saerlig actionfyldt, vandfaldet var ret lille og stammebyen var meget turistet. Det sjoveste var, at komme til at ride paa elefanter en gang til. Om aftenen tog vi igen hen paa vores yndlings reggae bar og dansede.
Paa tredjedagen tog vi paa madkurses, hvor man blev koert ud til en farm. Paa farmen blev vi foerst vist rundt i haven, saa vi kunne se hvordan alle de ingredienser, vi senere skulle bruge, groede. Bagefter laerte vi hvordan man lavede en masse forskellige, traditionelle thairetter, som vi selv havde valgt. En super fed oplevelse, saerligt da man selv skulle spise maden bagefter;-) Paa vores madhold var der en fyr der hed Mark. Han havde rejst med et cirkus og var en meget lille mand med utrolig staerk karakter. Han var fyldt med energi og fortalte hele tiden historier. Han havde sine egne iPod hoejttalere med, som han satte til at spille i bussen paa vej til farmen. Han dansede i bilen og holdt sin egen fest.
Paa fjerdedagen tog vi lidt af en afslapningsdag, hvor vi skiftede guetshouse (vi var traette af personalet paa det guesthouse vi boede paa), slappede af i dagstimerne og om aftenene tog vi paa Chiang Mai natmarked. Det er et KAEMPE marked, der er der hver eneste dag og som er fuldstaendig uoverskueligt. Saa saa snart vi havde fundet mad-afdelingen slog vi os ned der og fik noget at spise - nam nam! Vi proevede ogsaa en rigtig laekker cheesecake-is. Mmmm....
Paa femtedagen startede en to-dags trekkingtur som vi have meldt os paa og som vi haabede ville vaere en mere "aegte" trekkingtur end den forrige. Her blev vi ikke skuffede. Vi blev hentet ca. klokken ni om morgenene og blev koert med de andre i trekking-gruppen ud til et lokalt marked, hvor vi fik besked paa at koebe lidt snacks til turen og noget toiletpapir. Alle store maaltider var inkluderet. I vores trekking-gruppe var vi 12 mennesker i alt. 2 danskere (os), 4 franskmaend, en New Zealaender, en skoer kineser, en englaender, en amerikaner, en columbiansk amerikaner og en meget stille svensker.
Efter markedet blev vi koert helt op i Chiang Mais bjerge, til der ikke laengere var nogen vej. Saa spiste vi frokost i en lille bjerglandsby og drog derefter ud i junglen! Vi vandrede i nogle timer, i MEGET varmt vejr, op af bjerget og saa lidt ned af bjerget, og saa lidt op ad bjerget igen! Puha! En meget haard, men ogsaa super fed og meget smuk oplevelse. Efter at have vandret i nogle timer, kom vi til et vandfald, hvor vi kunne bade. Aarh, hvor dejligt! Det var et dejlig koeligt vandfald, der ikke havde nogen fisk, saa selv Tamar turde bade i det;-)
Efter at have badet drog vi op igennem nogle smukke marker og kom efter en gaatur til et af Thailands stammefolks byer. Vores guide fortalte os deres historie om hvordan vi var endt i Thailand og hvordan de levede deres liv. Desvaerre var der ikke mange hjemme i byen, da vi kom midt paa eftermiddagen og alle var ude og arbejde i marker el. andet.
Efter at have set stammebyen, var der en gaatur paa et par timer hen til den bjerglandsby og elefantcamp hvor vi skulle overnatte. Det var dog ikke saa svaere stier,veje og marker vi gik af som tidligere, saa det var ikke saa haardt. Paa denne gaatur var der mere overskud til at snakke med de andre mennesker i trekkinggruppen. Vi fik vbl.a. snakket med englaenderen, G, der var et par aar aeldre end os og havde vaeret paa vejen i over aar, og havde en plan om af starte et firma i Hong Kong. Hvilket slags firma fik vi ikke helt fat i, men det var i hvert fald hans maal, at tjene mange penge, for han elskede penge. Vi fik ogsaa snakket med den columbainske amerikaner, der var havdeet bloedende hjerte over en Hollandsk pige han havde moedt i byen aftenen foer. Han var meget ulykkelig over, at han ikke havde faaet taget sig sammen til at kysse hende.
Da vi kommer til elefantcampen bliver vi moedt af synet af cirka 10 elefanter, der staar samlet paa i en fold og spiser aftensmad. Der er ogsaa en lille babyelefant der loeber glad hen mod den nye flok mennesker. En af elefanterne var meget tynd og vores guide fortalte at den lige var kommet til lejren efter at have boet i Burma, hvor den ikke var blevet behandlet godt.
Et par minutter fra elefantcampen kommer vil til vores lejr. Lejren var lavet af bambusgrene og sengene var en madras med myggenet. Det var rigtig hyggelige og der var lejrbaal, hvor man kunne samles. Vores guide stod for at lave aftensmaden og derefeter var vi nogen der samledes om lejrbaalet og dem der kunne, slog sig loes paa guitar. Rigtig hyggeligt. Ruben, den columbiankse amerikaner sang og spillede nogle sange paa spansk. Meget smukt.
Naeste dag startede vi med at ride paa elafanter. Derefter var der en gaatur pa en time eller to frem til der hvor vi skulle white river rafte. Det var ret sjovt at white river rafte, men ikke saa vildt, da det var toersaeson, og der ikke var saa meget vand i floden. Noget af det sjoveste var naar baadene gik i vandkampskrig med hinanden. Efter white river rafting, var det tid til bamboo rafting et lille stykke af floden foer vi kom til der hvor vores guide ventede paa os med frokost. Nu var vores trekkingtur ved at vaere slut, men paa vejen hjem til byen koerte vi forbi endnu et stammefolk og saa deres by. Alt i alt var det en super fed trekkingtur. Om aftenen tog vi igen hen paa vores yndlings reggaested og dansede og moedtes ogsaa der med nogle af de unge fra vores trekking gruppe. bl.a. G og Ruben.
Dagen efter sov vi ud efter to dages haarde strabadser og om aftenen tog vi til SMILE party, hvilket var en kaempe fest som fire barer (blandt andet vores yndlings reggae sted) var gaaet sammen om at holde. Til festen var der fede bands og vi moedte et engelsk kaerestepar paa vores alder (Rich og Charlotte), som ogsaa var ude at rejse i et halvt aar, samt en meget soed Thailandsk fyr ved navn Vinz. Alle tre faldt vi rigtig godt i hak med, og Vinz tilboed at vise os alle rundt i Ching Mai dagen efter. Han var fra omraadet, men boede nu i Bangkok og var bare paa ferie i Chiang Mai, saa han havde masser af tid. Saa dagen efter moedtes vi alle fem, lejede en motorcykel (Vinz havde een i forvejen) og koerte op paa en af bjergene rundt om byen. I Thailand koerer alle paa motorcykkel eller scooter (nogel smaa nogle) og man der er ingen regler for hvem der maa og ikke maa. Tamar og jeg sad bag paa Vinz motorcykel (vi turde ikke koere selv) og englaenderne sad sammen paa en. Det var ret uhyggeligt i starten, men efter noget tid blev man mere sikker. Oppe paa bjerget skulle vi se et tempel, men paa vejen op, da vi stoppede paa motorcyklen, traedte Tamar forkert ned og braendte sig paa motorcyklens udstoedningsroer. Av!Saa vi maatte hurtigt komme det sidste stykke op ad bjerger saa hun kunne faa noget koldt vand paa og blive set til at en foerstehjaelpsklinik, der ville vaere ved templet. Da vi kom op til templet, gik Tamar ud paa toiletterne for at faa koldt vand paa sin forbraending, men vi andre blev vist rundt i templet af Vinz. Det var et meget flot tempel for enden af en lang trappe, med udsigt ud over hele Chiang Mai. Efetr noget tid kom hun tilbage og fik ogsaa set templet og efter at have hygget os lidt paa en cafe, tog vi ned af trappen fra templet for at komme hen til en foerstehjaelpsklinik. Her fik Tamar sin forbraending renset og bundet ind.
Derefter koerte vi lidt laengere ned af bjerget til et stille vandfald paa bjergsiden. Det var rigtig hyggelige og meget stille, lille vandfald vi kunne sidde og hygge os ved og jeg klatrede i lianer lige derved. Derefter viste Vinz os en rigtig god, meget lokal, traditionel thai restaurant lidt uden for centreum, hvor han bestilte nogle forskellige retter, saa vi fik proevet noget forskelligt traditionelt thai mad. Super fed oplevelse. Paa vejen hjem mod byen stoppede vi forbi en lille cafe, hvor man kunne faa rigtig dejlige is og kager. Jeg fik en Oreo-cheesecake, som bare var himmelsk!!!
Da vi kom tilbage til centrum tog vi igen til Sunday Night Marked (hold da op, vi har allerede vaeret her i en uge!) og skiltes derefter med de andre med aftalen om at moedes igen dagen efter og opleve mere sammen.
Dagen efter moedtes Tamar og jeg med Vinz, men da Charlotte var halvsyg, saa joinede hende og Rich os ikke foer senere. Vi havde faaet den idé at vi ville bruge aftenen hjemme hos Vinz, hvor han ville staa for at lave en masse god, traditionel thaimad til os. Saa kunne vi ogsaa moede nogle af hans venner (vi havde allerede moedt nogle af dem til SMILE festen, men havde vaeret for fulde til at vi rigtig kunne huske dem). Eftermiddagen op til brugte Tamar og jeg med Vinz, der foerst viste os et kaempe thai supermarked. Det var noget vi gerne ville se, fordi det altid er sjovt, at se forskellen paa supoermarkeder i de forskellige lande man kommer til. Dette var et rigigt flot supermarked, med mange internationale produkter og dyre priser. Bafefter tog han os med hen til en massageklinik han kendte, hvor han vidste man kunne faa riiiigtig god massage. Det var skam ogsaa rigtig dejligt;-) Efter en times nydelse i massage verden, moedtes vi med Rich Og Charlotte. Saa tog vi hen til det supermarked, Tamar og jeg havde set tidligere paa dagen og koebte STORT ind til aftenens middag. Tofu, svampe, korrianter, alverdens groensager og noget vi aldrig helt fandt ud af hvad var, men som smagte fantastisk. Derefter koerte vi hjem til Vinz og drengene gik i gang med at lave aftenens mad, mens pigerne sad og drak oel og spiste chips - saadan skal det vaere! Hjemme hos Vinz var vi ni mennesker - Vinz, Charlotte, Rich, Tamar og jeg, samt 2 af Vinz' venner, to thai drenge og to amerikanere.
De forskellige retter som Vinz' lavede til os blev serveret loebende paa hver deres fad, og saa var det bare om at tage en gaffel og tage for sig af retterne - og det smagte saa godt! Han var virkelig god til at lave mad og vi hyggede os helt vildt hele aftenen. Han havde rigtig soede venner og det var fedt at proeve nogle nye retter. Vinz' lavede dog ogsaa en rigtig vesterlands favorit, nemlig kartoffelmos. Alle danskere og enlaendere i selskabet var helt vilde! Nam, nam! Efter at have spist saa meget at vi naermest kunne trille hjem - tog vi en tuk tuk hjem til vores guesthouses.
Den naeste dag Tamars og min sidste dag i Chiang Mai. Samme aften skulle vi med nattogget til Bangkok for at at fange vores fly videre til Cambodia naeste dag. Dagen brugte vi paa at faa pakket vores ting og tjekke ud, pg derefter moedes med Rich og Charlotte til frokost. Efter frokosten tog vi hen i en lille park i Chiang Mai, hvor vi bare slappede af inden vi var noedt til at sige farvel. Vi har haft det super fedt med de to, og da de ogsaa rejser rundt i sydoestasien haaber vi paa maaske at kunne moedes med dem i Vietnam eller ogsaa naar vi kommer til England om et par maaneder. Efter at have sagt farvel tog Tamar og jeg til togstatioen, hvor Vinz moedtes med os for ogsaa at faa sagt farvel til ham. Super soed fyr, som vi ogsaa haaber paa at se igen en dag - nok naar vi kommer tilbage til Thailand i slutningen af maj.
Tog turen til Bangkok gik helt fint, men da Tamars brandsaar var begyndt at blive meget gult, valgte vi da vi kom til Bangkok at tage paa hospitalet for at faa det tjekket inden vi floej til Cambodia. Turen paa hospitalet var lidt af den oplevelse! Det hospital vi tog hen til havde vi faaet anbefalet af Jysk Rejsebureau, da dette hospital samarbejder med alle danske rejseforsikringer, saa man altsaa ikke selv skal have penge op ad lommen og desuden var det et femstjernet hospital! Det viste sog ogsaa paa deres service! Da vi ankommer i en taxi staar der folk uden foran der aabner doeren for dig, hjaelper dig ud af bilen, praecis som var det et femstjernet hotel vi var koert op til. Da vi kommer ind og efter Tamar var blevet registreret kommer der gudhjaelpemig en mand med en rullestol til hende, som hun saa bliver koert rundt paa hospitalet i! Laegerne var gode, venlige og engelsktalende og soergede for at hun fik alt det hun skulle bruge + mere for at kunne rense og tage sig af sit saar de naeste ti dage. Alt fra cremer, antibiotika, forbinding, rensevaesker mm. Efter at vaere tilset af laegen, skulle vi saa side og vente et stykke tid indtil de havde faaet bekraeftelse fra rejseforsikringen om at de daekkede. Hver gang Tamar ville rykke sig det mindste stykke i sin rullestol kom der en person loebende for at hjaelpe, men da hun skulle paa toilettet naegtede hun at sidde i rullestol og GIK paa WC. Efter rejseforsikringen havde bekraeftet, fik Tamar udleveret ikke mindre end fire poser med ting til hendes brandsaar. Saa skulle hun vist ogsaa ha' nok til at overleve! Det viste sig at vaerre noget af en anden gradsforbraending.
Efter hospitalsbesoeget gik turen direkte til lufthavnen der ville lede os videre til vores rejseeventyrs naeste stop: Cambodia!

Tot: 0.058s; Tpl: 0.016s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.032s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb