Singapore på väg till Indonesien

Singapore's flag
Asia » Singapore
July 5th 2010
Published: July 5th 2010

Vi har trängts med människor på marknaderna i Hong Kong. Vi har suttit i oändliga köer i Manila. Till och med kaoset i Kathmandu framstår som milt i jämförelse med detta. För här står vi nu på tunnelbanestationen City Hall, Singapores svar på T-centralen, mitt i rusningstid. Tre tåg har redan passerat och vi har ännu inte nått längst ut på plattformen. När fjärde tåget så väl kommer är det vår tur att slussas på. Till skillnad från ovan nämnda städer är det här ett ordnat kaos. I Singapore fungerar all logistik utmärkt och trotts att det är så mycket folk känns trängseln aldrig påfrestande. Vi färdas som i en sardinburk (för att uttrycka sig milt) mot stadsdelen China Town.

En tradition på våra resor är att vi låter någon av barnens kusiner följa med oss. Huvudsyftet med detta är att Madeleine och Victor skall få en chans att kunna bli tvåspråkiga. Med till Singapore har därför barnens kusin Lyra kommit och även Cristinas mamma vi bjuder ner hit för en weekend i Asiens mest pulserande land. Den bästa shoppingen i Asiatiska länder brukar vara den som ligger på dom öppna marknaderna. I China Town finner vi sådana områden men de består mest av billiga utomhusrestauranger där turister sitter och dricker Tiger beer. Vi förstår ganska snabbt att människorna i Singapore inte beblandar sig med sådant trams som säljs på turistmarknader som t.ex. finns i Thailand. I Singapore är det varuhus och exklusiva butiker som gäller. Vi tar oss därför till Orchard road. Där trängs lyxbutiker med varandra kantat med enorma gallerior.

Singapore är en stad att tycka om. Staden fullkomligt sjuder av glans. Dom stora gatorna är kantade av vackra blomsterarrangemang, varje park sköts lika elegant som en slottspark, och eleganta och moderna byggnader bildar stadens imponerande skyline. Ingenting har lämnats åt slumpen. Att resten av världen drabbats av ekonomisk kris tycks inte vara något som människorna här hört talas om. För här räder det ingen brist på pengar, inte om man skall se på den konsumtion som råder i butikerna. Efter turer till stadsdelar som Little India och Chinatown vandrar vi tillbaks längs floden upp till vårat hotell. Conrad Centennial Singapore är ett av dom absolut bästa hotell vi någonsin bott på. För på vilket annat hotell har du en egen 48 tums tv på ditt rum som dessutom visar Argentina vs Tyskland i fotbolls vm. Ett vrål hörs från baren nere på gatan när Tyskland gör mål. Själv går jag till kylskåpet och hämtar ytterligare en öl.

Dagen efter promenerar vi i fantastiska Botanical gardens innan vi tar oss ut till flygplatsen för att för den här gången lämna Singapore. Flygningen till Bali blir historisk. Inte för att flyget var fyra timmar försenat utan för att vi alla för första gången korsat ekvatorn. Vi visste att passkontrollen i Indonesien skulle bjuda på härlig byråkrati. Vad vi inte visste var att ett stort Korean Air plan landat precis före oss och där stod 300 koreaner som väntade på att få visum. Vi såg en kö framför oss skulle hålla på hela natten. Men sedan kommer en passkontrollant och går genom den långa kön fram till oss. Han tittar på Victor och Madeleine och ber oss tillslut att gå förbi hela kön och fixa visumet på deras kontor. Ibland är det är en fördel att resa med små barn.

Om Singapore var en uppvisning i renlighet och perfekt infrastruktur så är Bali dess raka motsatts. Här längs Kutas intensiva gator trängs motorcyklar och soppor med varandra. Men uppe på trottoaren ligger butiker vägg i vägg med varandra och bjuder på riktigt trevlig shopping. Lugnet finner vi sedan på Best Westerns resort och vid dess trevliga pol slappnar vi av under eftermiddagen. Det gäller att ladda batterierna för i morgon är ytterliggare en resdag. I morgon väntar kritvita stränder på Gili Islands!

5th July 2010

Jaaa du...
Dina barn, t o m den yngsta är redan mer berest än vad jag är... nästan i alla fall. Hoppas de uppskattar det. Angående TDF får du väl annars sms mig för rapporter, själv har jag köpt en app till iPhone med liverapporter och videoklipp från TDF för att kunna hålla koll via telefonen även i tältet ute på Sörmlandsleden. Morzine-Avoriaz-målgång på lördag blir grymt. Singapore är ju annars grymt coolt, har ju faktiskt just nu den modernaste arkitekturen i världen. Tänk vad man kan göra med snabba pengar! Ha det bäst, hörs snart!
9th July 2010

TDF
Det finns BBC news på tv här så jag kan se korta sammandrag. Men man verkar inte var så speciellt intresserade. Förhoppningsvis är intresset större när vi kommer till Sydney! När det är tour de france, då vet man att det är sommar!

Tot: 0.039s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0204s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb