Terug naar Kathmandu

Nepal's flag
Asia » Nepal » Chitwan
April 27th 2009
Published: April 27th 2009

Vanmorgen de dag begonnen met onszelf te feliciteren met ons anderhalf jarig huwelijk. Daarna alle spulletjes ingepakt en ons klaar gemaakt voor de reis terug naar Kathmandu. Inmiddels was op ons complex een bus met een groep van Djoser aangekomen. Zij reizen de 29e verder naar Kathmandu, dus we hebben nog even wat zendingswerk verricht voor onze Vrijmarkt op Koninginnedag.

Ook in Chitwan zijn veel goedbedoelende organisaties actief, die de lokale bevolking proberen te ondersteunen. Het Wereld Natuur Fonds heeft hier veel goed werk gedaan in het opzetten van de fokprogramma’s voor olifanten en het beschermen van neushoorns. Daarnaast zijn ook wat ngo’s actief die vrouwen wat meer zelfstandigheid willen geven door ze zelfgemaakte producten aan te laten bieden in door henzelf gerunde winkeltjes. Hoogtepunt was wel weer de EU-subsidie voor schrikdraad bij het olifantencentrum. Heb je ook zoveel aan als je 20 uur per dag zonder stroom zit…

De busreis terug was iets comfortabeler dan die op de heenreis, al was het maar omdat de rugleuningen deze keer wel een goede lengte hadden. Ons wel verbaasd over een Japans project om hier verkeersborden te plaatsen (alsof Nepalezen zelf niet doorhebben dat de weg steil is, ze beter niet harder dan 50 kunnen rijden - dat halen die bussen niet eens - of dat er rotsblokken op de weg liggen), over inhaalmanoeuvres langs de rand van de afgrond, over een jongetje van hooguit 8 dat op maandag in de keuken werkt in plaats van op school zit terwijl pappa constant bezig is geld te tellen dat hij toeristen heeft afgetroggeld, over oude vrouwtjes die heel hard beginnen de lachen als je bereid blijkt 8 roepie (8 eurocent) te betalen voor zes bananen en over hoeveel mensen er toch steeds weer in een bus blijken te passen.

Rond 3 uur kwamen we weer aan in Kathmandu. Vanavond gezellig met Marloes, Jaco en Sjoerd uit eten om ons mini-jubileumpje te vieren. Morgen en overmorgen moeten we gaan pakken ter voorbereiding van onze trekking en natuurlijk de laatste voorbereidingen voor Koninginnedag afronden.

Tot blogs!

3rd May 2009

laat ekfes wat horen...
Ha mannen, Weet niet of jullie al op pad zijn voor ongeveer de geweldigste trekking die er op deze aardkloot is te doen maar zou het toch leuk vinden even iets te horen. Zag op nu.nl dat er weer gedoe is in Kathamandu. Als ervaringsdeskundige weet ik dat het niet heel problematisch hoeft te zijn maar toch.... Verder natuurlijk een onwijs gave trekking gewenst. Hoewel ik geniet van julli blog toch ook weer leuk om jullie al snel weer in levende lijve te zien! Veel groeten, Heleen

Tot: 0.117s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 20; dbt: 0.0987s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb