Vatsanvaanteita ja Batu Caves

Asia » Malaysia » Wilayah Persekutuan » Kuala Lumpur
May 18th 2009
Published: May 18th 2009

Ai, paivaa herra turistiripuli! Kiva kun paasit kaymaan, aloinkin jo kaivata seuraasi. Oikeastaan osasin myos odottaa vierailuasi eilisen epamaaraisen sushi-lautasen jalkeen, mutta silti osaat aina yllattaa tulollasi. Olisit voinut ehka hieman miettia tuota vierailusi ajankohtaa, yritin nimittain nukkua kun koputit kello 05.45. Harmi ettet jaanyt pidemmaksi aikaa kylailemaan. No, ehka tulet viela uudestaan taman kolmen viikon aikana? Luotan siihen.

Semmosta siis sisalsi meikalaisen viime yo. Ei menna sen tarkempiin yksityiskohtiin, mutta sanottakoon, etta siivoja joutui varmasti tekemaan melko yksityiskohtaista ja pikkutarkkaa tyota vessanponton kanssa. :D

Tama paiva on ollut pitka ja raskas. Aurinko ei ole pahemmin paistanut, mutta ilma on ollut silti kuuma ja ennen kaikkea kostean painostava. Aamulla lahdimme aamupalan jalkeen pienelle seikkailulle Kuala Lumpurin julkiseen liikenteeseen maaranpaana Batu Caves, hindujen pyhatto. Otimme ensin tutun ja turvallisen monorailin, josta vaihdoimme parin pysakin jalkeen paikalliseen metroon. Paatepysakilta oli tarkoitus ottaa sitten paikallinen bussi, josta hotellimme virkailija oli meille maininnut. Jaimme bussipysakille odottamaan linjuria ja taksikuskit huutelivat meille toiselta puolelta tieta perinteista
"bussit ei kulje tanaan, ottakaa taksi" -juontaan. Sieltahan se bussi kuitenkin huristeli paikalle ja olimme valmiina matkaan...toisin kuin bussikuski, joka alkoi kiven kovaan vaittamaan meille, etta tama bussi ei mene Batu Cavesille, vaikka takanamme olevassa aikataulussa luki kissan kokoisin kirjaimin "bus 203 to Batu Caves". Ilmeisesti bussit kuljettavat sitten vain paikallisia ihmisia ja juonittelevat yhdessa taksikuskien kanssa turistien paan menoksi. Onneksi paikalle saapui ranskalainen pariskunta, jonka kanssa paatimme sitten jakaa taksikulut,jotka olivat huimat 10MYR = 2e. Nain jalkeenpain tarkasteltuna kuulostaakin melko pihilta, kun ei alunperin otettu sita kahden euron taksia. Taalla sita oppii arvostamaan niita pikku senttejakin. Batu Caves oli vaikuttava kokemus, vaikka ne rapiat yli 200 porrasta eivat tuntuneetkaan missaan verrattuna viime vuoden kapuamiseen Krabilla, 1237 porrasta Buddha-patsaalle.

Pienen kulttuuriannoksen jalkeen lahdimme taas katsastamaan kauppoja ja kauppakeskuksia. Eipa tarttuntu oikeastaan mitaan mainittavaa mukaan, vaikka kaikki halpaa onkin. Aloimme tosiaan molemmat olla iltapaivalla jo melko vasyneita painostavan ilman ja mina yollisen ripuloinnin ansiosta. Siksipa tyydyimmekin lahinna nauttimaan syomisesta ja kavimme mm vetamassa isot jatskiannokset.

Eipa tassa sen kummempaa. Huomenna vika kokonainen paiva Lumpurissa ja keskiviikkoaamuna sitten lento Langkawille. Paasee taalta suurkaupungin vilskeesta sitten rauhottumaan rantahietikolle viikoksi.
Huomisen paivan suunnitelmiin ei ainakaan viela kuulu mitaan sen erikoisempaa. Katselemme ja kiertelemme seka nautimme loman antimista.

Ollin matkapaivakirjaa voi muuten seurata osoitteesta www.mytb.org/Oak

Tot: 0.044s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0218s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb