Kalaterapiaa Kuala Lumpurissa

Asia » Malaysia » Wilayah Persekutuan » Kuala Lumpur
May 17th 2009
Published: May 17th 2009

Kuuma ja kostea Kuala Lumpur. Voisin valittaa tasta hien ja kuumuuden maarasta, mutta se olisi varmasti epaoikeudenmukaista kaikille teille, jotka ryvette siella synkassa ja kylmassa Suomessa 😉 Mutta tiedoksenne nyt kuitenkin, etta TODELLA kuuma on, varjossa 35 astetta.

Lahdetaan nyt kuitenkin ensin liikkeelle matkamme alkutaipaleesta, eli Helsinki-Bangkok lennosta. Lento vierahti yllattavan nopeasti ja kivuttomasti, ottaen huomioon, etta lahdimme 40min myohassa kentalta. Kapteenilla oli onneksi kaasujalka loysana ja lensimme ilmassa tuon pienen myohastyksen kiinni. Talla kertaa onni suosi meita, emmeka saaneet lahimaastoon istumaan ketaan parkanolaisia viinaanmenevia suomalaissikoja ja senpa takia myos uni tuli mukavasti simmuun.

Bangkokin paassa oli perus kaaos kaynnissa. Monimutkaisten maahantulokaytantojen lisaksi soppaan oli viela lisatty lampokamerat ja sikainfluenssavartio. Kaikki matkustajat siis joutuivat tayttamaan terveydentilakaavakkeet (joihin kannatti valehdella kaikkiin kohtiin valttaakseen karanteenin) ja kavelemaan lampokameran lapi. Ja kappas kappas, Olli hohkasi kameroissa ilmeisesti tulipunaisena, koska virkamiehet vetivat herran sivuun tarkempiin tutkimuksiin. No, ei siina mitaan, kuumemittari naytti onneksi vain 36,2 ja mysteeriksi jai miksi Olli ylipaataan mittaukseen otettiin. Ei ollut sikainfluenssaa.

Hengailimme Bangkokin lentokentalla sitten muutaman tunnin jatkolentoa Kuala Lumpuriin odotellessa. Lumpurin paassa olikin sitten rutkasti helpompi maahantulo, eika Ollikaan enaa ilmeisesti punottanut, kun lapi paastiin. Passintarkastuksessa pidattelin kuitenkin viela varmuuden vuoksi aivastustani, ettei ne vaan laittaisi mua sailoon. Kentalta hyppasimmekin sitten bussiin ja ajoimme 60km Kuala Lumpurin keskustaan. Ensimmaiset fiilikset kaupungista olivat melko pelottavat, koska saavuimme paikanpaalle melko myohaan ja..no..kaikki vaan naytti niin pelottavalta.

Hotelliksemme olimme valinneet Tune:n, jonka filosofiaan kuuluu "viiden tahden sanky ja suihku, mutta ei muita mukavuuksia". No, sellainen se Tune tosiaan on. Melko karu, pieni ja sottainen huone ,mutta sangyssa kelpaa loikoilla ja suihkussa lotrata. Aanieristyksesta hotellissa ei ole tietoakaan, joka hieman verotti meidan eilisen yon unia. Miksi hotellit ovat aina taynna pohjoismaalaisia urpoja, joiden suurinta viihdetta on juoksennella kahden aikaan yolla hotellin kaytavilla ja huutaa!?

Tanaan paasimme siis vasta oikeastaan tutustumaan Kuala Lumpuriin, ja ei voi kylla ainakaan paivan kokemuksen jalkeen pahaa sanaa sanoa tasta kaupungista. Liikkuminen on helppoa: jos et jaksa kavella yli kolmenkympin kuumuudessa, niin voit ottaa vaikkapa ilmastoidun monorailin tai junan. Matkat maksavat joitakin kymmenia sentteja. Kaupunki on myos yllattavan siisti ja ilmassa leijuu huomattavasti vahemman saasteita, kuin esimerkiksi Bangkokissa. Ihmiset ovat vahintaankin yhta ystavallisia kuin Thaimaassa ja neuvovat mielellaan eksyneita turisteja. Kaikista eniten yllatyin siita, kuinka vahan Islam nakyy katukuvassa: vain murto-osa naisista kulkee burkhat paassa eivatka islamin laitkaan tunnu olevan "niin justiinsa" taalla. Melko vapaamielista meininkia siis. Kaiken taman hyvan lisaksi Kuala Lumpurissa on myos todella halpaa! Halvempaa kuin Bangkokissa.Masunsa tayttaa helposti vaivaisella eurolla ja kaikki ne ihanat vaateretkukin lahtee kotikomeroon pikkurahalla.

Tanaan kavimme aamupalan jalkeen katsastamassa Kaakkois-Aasian suurimman kauppakeskuksen, joka piti sisallaan mm. huvipuiston. Taman jalkeen suuntasimme kohti Menara Toweria, joka on maailman viidenneksi korkein torni. Lipun hintaan (8e) sisaltyi matka hissilla ylos katselemaan maisemia, kierros tornin juurella sijaitsevassa Winter Wonderlandissa, kierros mini-elaintarhassa + joku ihmeen formula-simulaattori. Kaikki noi oheisjutut olisi oikeastaan voinut jattaa kaymatta. Winter Wonderland piti sisallaan pari muovista jaakarhua ja poroa seka nuutuneen joulukuusen ja formulasimulaattorissa vedettiin kierros formulaa pc:lla ja istuttiin muovisessa formula-autossa, jee! Elaintarha oli kauhea kokemus, ainakin meikalaiselle. No oli siella sopoja pikku elukoita, mutta siina vaiheessa kun joku elainhoitaja latkaisi mun niskaan varoittamatta liskon (oisko ollu parta-agama) ja kaski Ollia ottamaan kuvan, niin meinas tulla hata. Sen liskon ma viela jotenkin pystyin sietamaan, mutta kuolema meinas tulla siina vaiheessa, kun tama samainen ukko pisti sanaakaan sanomatta semmosen metrin pituisen ja kaden paksusen kaarmeen mun kaulaan ja sanoi "take this". NO ENPA MUUTEN OTA, KOSKA PELKAAN KAARMEITA. Oli hyvin lahella, ettei siina vaiheessa lentany parta-agamat ja kaarmeet seinaan ja tama tytto lahteny kiljuen menemaan. Pieni paniikkikohtaus siina jokatapauksessa tuli, eika muuten saatu kuvaa musta ja kaarmeesta :D Mina ja parta-agami oltiin kuitenkin loppujen lopuksi ihan hyvissa valeissa ja paastiin samaan kuvaan.

Taman nahtavyyskierroksen jalkeen lahdimme viela katsastamaan eri kauppakeskuksia ja niiden sisaltoa (ja silla tiella ollaan edelleen). Matkan varrella ajauduimme mita ihmellisimpiin paikkoihin, kuten Fish-Therapyyn. Kyseessa oli kolkytminuuttinen kuusi euroa maksava "kalahoito" , joka tarkoitti siis kaytannossa sita, etta istuttiin alas ja tyonnettiin koivet akvaarioon, joka oli taynna jotakin ihme kaloja. Nama kalat tulivat sitten naykkimaan jalkoja ja soivat pois kuollutta ihoa. Aluksi se kutitti tosi paljon, mutta kun siihen hommaan tottui, niin se alkoi tuntua ihan nautittavalta hommalta. En tieda oliko siita apua mihinkaan, mutta hauskaa se nyt jokatapauksessa oli.

Jees, nyt voisi pikkuhiljaa lopetella ja lahtea hotellille lepuuttamaan jalkoja. Huomenna suuntana Batu Caves.

18th May 2009

Ihana matkablogi!
Kiva lukea teidän reissusta, päivityksiä vaan usein! Kuala Lumpur on hieno paikka, muutama vuosi sitten muutaman päivän vietin siellä. Juuri tuo siisteys oli silmäänpistävää, ja vihreys, suurkaupungissa! Ja ah, niistä ruoista ja shopping centereistä näen vieläkin unia... Älkääs ny, on täälläkin tänään ainakin + 15 c... :-D

Tot: 0.046s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.025s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb