Sarawak, Singapore en Kuala Lumpur

Published: September 6th 2009

KK-KL

Groene adderGroene adderGroene adder

Bako National Park
Om Miri, Sarawak, te bereiken, nemen we de bus. Dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want we moeten in totaal 5 keer door de immigratie (Sabah-Sarawak, Sarawak-Brunei, Brunei-Sarawak, Sarawak-Brunei en Brunei-Sarawak), en een keer door de griep-scanner. Met een groene (ik-heb-geen-koorts) sticker en drie volle paspoort-bladzijden kunnen we eindelijk aan het laatste deel van onze Borneo-trip beginnen.

Grotten van Niah

Ongeveer een uur ten zuiden van Miri liggen de 'Niah Caves'. Deze grotten staan bekend om het oogsten van zwaluwnesten dat twee keer per jaar gebeurt. Deze zwaluwnesten zijn een delicatesse in China (stro met vogelspuug; die Chinezen eten ook alles!!), en omdat ze redelijk schaars zijn gaat het soms voor honderden dollars per kilo over de toonbank. Geen wonder dus dat de lokale nesten-verzamelaars hun levens wagen door op tientallen meters hoogte (zonder veiligheidskabel, in het pikkedonker) door spleten en holtes te klimmen. Behalve zwaluwen zitten er ook een groot aantal vleermuizen in de grotten. We wachten tot zonsondergang voor de spectaculaire uitvlucht van honderduizenden vleermuizen, maar die blijft helaas uit...

Kuching - Bako National Park

We nemen de bus naar Sibu en besluiten met de boot verder te gaan naar Kuching (de weg is een stuk langer omdat het om gigantisch wetland heen moet). Vanuit Kuching gaan we door naar Bako National Park. Bako is Sarawak's kleinste NP, maar daarom niet minder interessant. Met zijn steile kliffen, regenwoud, mangrove en witte stranden is het een mengelmoes van habitats waardoor de flora en fauna erg interessant zijn. Naast makaken en neusapen zien we ook 'silver leaf' monkeys (geen NL naam), een supergiftige groene adder, wilde zwijnen en diverse soorten vleesetende planten. Nachtelijk entertainment wordt verzorgd door makaken die tijdens het avondeten de borden leegroven van onoplettende toeristen.

Singapore

Na een enorme file (en een te relaxte taxichauffeur) rennen we vijf minuten voor het vliegtuig vertrekt de gate binnen. Godzijdank worden we nog binnengelaten en zo landen we een uur later op het vliegveld van Singapore. Met de superefficiente metro (nooit langer dan 10 minuten wachten) zitten we binnen een mum van tijd in Little India, waar we genieten van een hapje Indisch in een van de ontelbare restaurants. Singapore is echt een aparte stad. Het lijkt net een groot winkelcentrum: om de 100 meter zit een warenhuis en zelfs ondergronds moet je eerst langs honderden shops voor je de metro instapt. We bezoeken de
VioolkrabVioolkrabVioolkrab

Bako National Park Mangrove
botanische tuinen (aanrader!) en de dierentuin en 's avonds genieten we van goed verlichte architectonische hoogstandjes en brengen we een bezoekje aan de grootste fontein van de wereld. Als we ook nog op afstand-bestuurbare vliegers tegenkomen (met lichten en lasers!) zijn we met stomheid geslagen; waarom hebben we dit nog nooit in Nederland gezien, echt geniaal vermaak!

Kuala Lumpur

Singapore is duur, en daarom steken we de grens met Maleisie weer over. Met de bus rijden we in een uurtje of vijf naar Kuala Lumpur, waar we een hostel pakken in Chinatown. Er is eigenlijk niet zo veel te beleven en te zien, maar we wagen een bezoekje aan het Islamitisch kunstmuseum (dat een goed inzicht geeft over moslimcultuur en architectuur) en staren met open mond naar de nachtelijk verlichte Petronas Towers, ook wel de Twin Towers genoemd. Deze torens (400 meter) zijn de twee-na hoogste van de wereld (na de Tapei 101 in Taiwan). Aan de basis van de torens zit een groot warenhuis met een aparte verdieping waar tientallen eetstalletjes gevestigd zijn. We bestellen een bordje Indisch en moeten vervolgens een kwartier rondlopen om een leeg tafeltje te vinden. Bijna alles is bezet en het valt ons snel op dat niemand een hap van zijn eten neemt, we snappen er niets van totdat er koranlezing uit de speakers klinkt. Zodra het is afgelopen valt iedereen aan op zijn bord, en dan begint er een lampje te branden; de Ramadan is begonnen!

Het einde van de Ramadan zullen we niet meemaken, want deze week vliegen we naar het boeddistische Cambodja, waar we aan het laatste deel van onze reis beginnen. Het terugticket is inmiddels geboekt....

DAYS

Albino tijger

Singapore Zoo
Op-afstand-bestuurbare vliegerOp-afstand-bestuurbare vlieger
Op-afstand-bestuurbare vlieger

Met licht en laserstralen lijkt het net of je op de set van een starwars-film bent beland. Singapore
Fountain of WealthFountain of Wealth
Fountain of Wealth

Grootste fontein ter wereld, Singapore
Petronas TowersPetronas Towers
Petronas Towers

Kuala Lumpur

Tot: 0.779s; Tpl: 0.032s; cc: 15; qc: 60; dbt: 0.692s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb