Aventyr i djungeln

Asia » Malaysia » Sarawak » Miri
March 24th 2006
Published: April 9th 2006

Miri-Niah-Mulu-Bario

Fran Pulau Labuan flyger vi till Miri, som ligger i nordostra delen av Sarawak, malaysisk delstat pa Borneo. Staden i sig ar kanske inte hogintressant, men den har ett lampligt lage om man vill ta sig till nationalparker mm i den har delen av landet.
Vi aker mer eller mindre direkt fran flygplatsen till "Niah Caves National Park", dar vi (tro det eller ej) tittar pa grottorna. I dessa grottor haller det till bade svalor och fladdermoss och tva olika etnologiska grupper, Iban-folket och Penan-folket, som samlar in fladdermusexkrementer respektive svalbon. Man kan hitta folk pa de mest underliga stallen typ 20 m fran marken pa en smal bambustallning, nar man trevar runt i grottan mha ficklampa. Per provar svalbodryck pa burk. Smakar mest sott och ar inte sarskilt gott, antagligen inget vidare alternativ till tonic heller.
(26/3) Efter ett kortare besok i Miri flyger vi till nasta nationalpark med grottor, "Gunung Mulu". Har finns flera olika grottor, bla "Deer Cave", varldens storsta grottpassage och hem at 2 miljoner fladdermoss. Det ar imponerande att traska runt inne i grottan men an mer imponerande ar skadespelet nar alla fladdermossen lamnar grottan i en ormliknande formation mot himlen. Det finns mer an fladdermoss och grottor i den har nationalparken. Vi ser ormar (bade snalla och farliga) en "Slow Lory" med baby pa magen, jattestora tusenfotingar, coola odlor, roda apor, tre sorters ekorrar mm mm. Tillsammans med ett par otroligt valtranade aventyrssportare fran Nya Zeeland, resp England klattrar vi upp till "The Pinnacles". Den klattringen ar nog det svettigaste vi varit med om men de spetsiga kalkstensformationerna ar imponerande och val varda besvaret. Sjalva klattringen ar ocksa ganska underhallande.
(2/4) Vi mellanlandar i Miri igen och flyger sa annu langre in i Borneo till "Kelabit Highlands". Har infinner sig det stora lugnet. Bario ar en liten by som man endast kan ta sig till genom att flyga eller ga. Det finns bara sma sandvagar i omradet och foljaktligen ar antalet bilar mycket litet. Vi valjer dessutom att ta in pa en lodge som ligger utanfor byn, vilket gar det annu lugnare. Var vanlige lodgeinnehavare fixar med en djungelguide at oss och vi spenderar fyra dagar tillsammans med jagaren, bonden, svetsaren och guiden Irwan. Nu blir vi nara bekanta med iglar (det bloder hur lange som helst) och Irwan lar oss kanna igen vildssvinsdoft, pytondoft och olika djurspar. Pa natterna bor vi i ett langhus inne i djungeln och matas med diverse delikatesser sasom skallande hjort, rokt vildsvin, ormbunksskott, vilda sparrisliknande vaxter och en massa exotiska frukter. Irwan och vardfolket underhaller med djungelhistorer om jakt, ormmoten, djungelandar och svart magi. Det ar fantastiska dagar trots att Per adrar sig en forkylning lagom tills att vi ska traska de 9 timmarna hem genom djungeln igen.

Tot: 0.083s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 51; dbt: 0.0492s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb