Nasapor och skaggsvin

Asia » Malaysia » Sarawak » Kuching
April 8th 2006
Published: April 15th 2006

Kuching-Bako

Efter 16 timmars skumpig bussfard med mycket bristfalliga somnmojligheter anlander vi till Kuching. Staden ar troligen namngiven efter det Malaysiska ordet for katt, och saledes ar kattprydnader en av de souvenirer man kan inhandla har. Kuching ligger vackert vid en flodbadd och ar mycket trevligare an Miri som stad betraktat. Narheten till nationalparker ar dock vad som foranlett vart besok och vi beger oss snart vidare till Bako National Park.
Vi anlander med var chartrade lilla bat vid femtiden pa kvallen, checkar in pa hostelet och gar sedan ut for att leta efter vilda djur. Fem meter utanfor dorren hor vi hur det prasslar till i traden och vander oss om. Dar sitter ett antal nasapor i tradet bakom huset vi bor i. De ser jatteroliga ut med gigantiska magar och tunna stickor till armar och ben. De aldre hanarna har ocksa det fantatiska skonhetsdraget med en alldeles for lang nasa, varav namnet. Nar vi tittat och fotograferat en stund kommer nagot stort och gratt med nastintill annu lustigare utseende ut ur buskarna och upp pa stigen, ett skaggsvin. Har behovde man minsann inte leta lange och forgaves efter vilddjuren.
Tva dagar spenderar vi parken och gar langa promenader genom djungeln till vattenfall och vackra strander dar vi badar och utsiktspunkter dar vi tittar. Totalt 8 ganger siktar vi nasapor och otaliga ganger de tjuvaktiga makakerna som harjar i omradet. Vi traffar ocksa en skoldpadda i en liten back, vinkarkrabbor och eremitkraftor.
Pa skartorsdagen firas det fodelsedag, Linnea fyller 26 for 5:e gangen och blir kungligt uppvaktad med frukost pa sangen, fina presenter och skonsang. Vi aker ocksa tillbaka in till Kuching (blir dyngsura pa vagen, det osregnar) och tar in pa lyxhotell. Det lyxas hela eftermiddagen och kvallen med, da vi ater resans godaste maltid pa en hemskt trevlig och mysig restaurang.
Langfredagen ska agnas at museibesok och vi fnissar at daligt uppstoppade djur pa Sarawaks museum som aven har etnologiska utstallningar och konst. Sedan tar vi en buss mot kattmuseet. Efter ca 45 min slapper chaufforen av oss vid uppfarten till museet. For att komma dit klattrar vi upp pa ett berg, ca 15 min i fukthettan, bara for att fa veta att museet ar stangt. Jaha, bara att ta sig tillbaka in till stan igen da. Vi fick i alla fall se stora delar av Kuchings radhusomraden. Pa kvallen testas malaysisk bio, billigt och bra, men alltfor mycket luftkonditionering.
Som paskmaltid pa paskafton utnyttjas lyxhotellets frukostbuffet. Dar finns naturligtvis ingen sill, men nastan allt annat man kan tanka sig. Forsta gangen man ater sushi till frukost, till exempel.
GLAD PASK pa er forresten.

Tot: 0.064s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 47; dbt: 0.0408s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb