Puutarhakierros, sumoa ja kalatori.

Japan's flag
Asia » Japan » Tokyo
May 8th 2012
Published: May 8th 2012

Eilen maanantaina oli ehka paras lomapaiva tahan asti. Osallistuttiin CS:n kautta puutarhakierrokselle. Koollekutsujana oli amerikanjapanilainen Elaine, joka halusi seuraa puutarhakierrokselle. Kierrokselle osallistui yhteensa yhdeksan henkiloa. Saa oli loistava, aurinko paistoi koko paivan. Kavimme Rikugi-enin ja Koiskikawa Korakoenin puistoissa. Kirsikkapuunkukinta meni meilta sivu suun - se tapahtui kuukausi sitten Tokion leveysasteilla. Puistot olivat silti nakemisen arvoisia. Jotenkin on janna, miten Japanissa on usein vierekkain uutta ja vanhaa kuten pilvenpiirtajia ja perinteisia puistoja. Ehka parasta paivassa oli kuitenkin seura. Kiinnostavaa meidan kannalta oli se, etta puolet osallistujista tunsivat erittain hyvin Japanin kulttuuria - mukana oli kolme japanilaista, em. koollekutsuja ja Japanissa tutkintoansa suorittava henkilo, opimme heilta paljon uutta Japanista.

Paiva paattyi illalliseen paikallisessa ravintolassa. Ravintola sijaitsi juna-aseman alla ja meille oli varattu sielta oma tila. Ruoka oli halpaa ja hyvaa. En valitettavasti muista nimea. Tilasimme suurimman osan ruuista yhteisen kayttoon ja jaoimme laskun tasan kaikkien kesken. Kuulemma tama on yleista Japanissa. Tapa on tietysti kateva, kun haluaa maistaa kaikenlaisia erilaisia ruokia kerralla.

Tanaan kavimme Tsukijin kalatorilla ja sumo-ottelussa. Jatimme suosiolla tonnikalahuutokaupan valiin. Sita varten olisi pitanyt ottaa taksi (metro ei kulje pikkutunteina) ja olla jonottamassa sisaan jo 4.30 aamulla. Sen sijaan menimme paikalle yhdeksaksi ja kiertelimme katsomassa maailman suurimman kalatorin menoa.

Heti kalatorin jalkeen suuntasimme sumo-otteluun. Vuosittain jarjestaan kuusi turnausta, joista kolme on Tokiossa. Turnaukset kestavat kaksi viikkoa. Tamanhetkinen turnaus on 6-20.5.2012, joten paasimme seuraamaan turnauksen kolmatta paivaa.

Painijat on listattu useampaan divisioonaan, jonka painijat on jaettu arpomalla idan ja lannen joukkueisiin. Kukin painija painii toisen joukkueen painijoita vastaan turnauksen aikana eli jokaisella turnaukseen osallistuvalla on yksi ottelu paivassa. Sinansa joukkueet eivat kilpaile toinen toisiansa vastaan, vaan se on lahinna tapa jarjestaa pelaajat vastakkain otteluja varten. Itse ottelu kestaa vain alle minuutin. Tarkoituksena on saada vastustaja renkaan ulkopuolelle tai saada koskettamaan maata jollakin ruuminosalla.

Sumo on ainoa perinteinen japanilainen urheilulaji, joka kiinnostaa tana paivana laajoja ihmisjoukkoja ja jota naytetaan parhaaseen katseluaikaan televisiosta. Mielenkiintoisen lajista tekee shinto-rituaalit ja lajin hierarkkisuus. Paiva alkoi alemman divisioonan painijoiden otteluilla ja eteni kohti parhaita ottelijoita. Paras divisioona maku-uchi on jaettu viiteen eri ryhmaan (jarjestyksessa alimmista ylimpaan) maegashira, komusubi, sekiwake, ozeki ja yokosuna. Ylimman luokan asema on todella erityinen, silla viimeisimman kolmen sadan vuoden aikana ainoastaan 69 rishikia (painijaa) on ylennetty tahan luokkaan. Taman paivan turnauksessa oli yksi yokosuna. Erityisasema korostui mm. siten, etta yokuzunalla oli oma avajaisseremoniansa ja han taisteli viimeisena. Hieman noloa oli ilmeisesti se seikka, etta yokuzuna oli havinnyt ensimmaisen ottelunsa. Hiearkisuus nakyi kaikessa: painijoiden tyynyjen varit vaihdettiin arvoasteikon mukaan, tuomareiden asut kimonoa ja viuhkan tupsun varia myoten vaihtuivat paivan jatkuessa. Turnaus oli todella mielenkiintoinen ja sumo-otteluun voisimme kylla ehdottomasti menna uudestaan.

Puutarhoissa hyppelya 3Puutarhoissa hyppelya 3
Puutarhoissa hyppelya 3

Lammessa oli karppeja ja kilpikonnia
Puutarhoissa hyppelya 5Puutarhoissa hyppelya 5

Tuomarit miettivat ottelun tulosta
Sumo 3Sumo 3
Sumo 3

Tuijottelut juuri ennen painin alkua
Sumo evaatSumo evaat
Sumo evaat

Meidan katsomo evaat (lihat ovat kanavartaita)

8th May 2012
Sumo

Vieläkö se bulgarialainen Kotooshu paini? Sehän voitti ensimmäisenä eurooppalaisena tuon sumoturnauksen silloin kuin Juhanin kanssa oltiin siellä.
10th May 2012

Hyvin mahdollista
Mietittiinkin, etta yksi painijoista naytti kovin lansimaalaiselta. Luulisin, etta on sama tyyppi. Taytyy tarkistaa ottelukartasta. Ai, se voitti! Aika kova juttu...

Tot: 0.095s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 47; dbt: 0.033s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb