Loma Japanissa part 3

Published: March 17th 2014

IMG_2420IMG_2420IMG_2420

Nagasaki
Auringon lasku alkoi jälleen lähestyä joten eilinen yritys uusiksi ja suunnistin kohti köysirataa mt. Inasalle. Otin jälleen raitiovaunun lähelle ja kävelin köysiradan asemalle. Nyt se kulki johtuen luultavasti huomattavasti paremmasta kelistä. Koko päivä olikin ollut pilvinen mutta suhteellisen lämmin. Siitä johtuen mahdollisesti porukkaa oli enemmän liikkeellä mutta kummempaa jonotusta ei köysiradan kyytiin kuitenkaan ollut. Inasa kukkulan laella olin juuri auringonlaskun aikaan ja muutamat kuvat otettuani odotin vielä pimenevän kunnolla. Lisää kuvien räpsimistä ja oli jälleen aika lähteä etsimään päivällistä. Otin köysiradan alas ja kävelin asemalta jokivarteen jota seurasin aina Nagasakin asemalle asti. Kävin etsimässä ruokapaikkaa AMU-plaza tavaratalosta ja ennen ravintolakerrosta osui kohdalle Tower Records levykauppa. Löysin yhden etsimistäni levyistä sopuhintaan ja sitten yhden uunituoreen levyn toiselta artistilta jonka julkaisusta en ollut vielä tietoinen joten molemmat ostoon ja sitten illallista etsimään. Päädyin sushipaikkaan jossa tuttuun tapaan liukuhihnalla kiersi annoksia. Muutama lautasellinen siis laatuja joista osan tunnistin mutta osaa en, kaikki kuitenkin oli hyvää joten kylläiseksi tulin. Kävelin sitten kohti hotellia ja päädyin samaan hyväksi havaittuun kahvila-baariin hotellin kulman takana. Tilasin oluen ja kirjoittelin blogia. Muita asiakkaita ei tuossa vaiheessa iltaa ollut joten valkopartainen baarimikko kävi jututtamaan ja mitä nyt yhteistä kieltä löytyi, niin rupattelimme niitä näitä. Hän oli ollut atomipommin räjähtäessä yksivuotias
IMG_2416IMG_2416IMG_2416

Traveler Greetings
joten ikää tässä vaiheessa oli 70. Televisio oli päällä ja pitkähkö uutisreportaasi käsitteli bitcoinia. Selitin näkökulmani pyramidihuijauksesta. Raapustelin paperille myös oman tervehdykseni ja se pääsi seinälle muiden matkaajien terveisten joukkoon. Oluiden lomassa minulle tarjottiin Okinawalaista vahvalta vaikuttavaa likööriä joka ei ollut huonoa lainkaan. Toinenkin asiakas ilmestyi paikalle lähellä puolta yötä ja kyseessä oli varsin energinen salaryman, mitä ilmeisimmin toimistolta tulossa. Yhteistä kieltä ei hepun kanssa myöskään paljoa löytynyt mutta kertoilin missä olen reissannut ja minne olen menossa. Nukkumatti kutsui pian joten palasin hotellille nukkumaan.

Perjantaiaamuna heräsin ajoissa ehtiäkseni pestä pyykkiä ennen check out aikaa. Hotellissa oli kätevästi oma kolikkopesula joten puhdasta tuli hyvinkin kohtuullisella hinnalla. Illemmalla oli tarkoitus olla Nagoyassa joten optiot olivat joko turisteilla paikallisesti tai sitten jossain matkan varrella. Kävelin juna-asemalle ja päädyin ottamaan Kamome express junan Hakataan. Ennen lähtöä oli hiukan aikaa haukata aamiaista/lounasta ja valinta osui tällä kertaa lähimpään fast food kanaan, laatua Kentucky fried. Junassa oli nyt enemmän tilaa kuin viimeksi ja paikanvarauksessa löytyi ikkunapaikka.

Hakatan asema on itse asiassa kaupungin joka paremmin tunnetaan nimellä Fukuoka. Asemalla etsin vapaata tavaralokeroa jonne jättää matkatavarani ja vasta kolmannessa paikassa oli tasan yksi vapaa 300 jenin lokero. Painoin sijainnin tarkoin mieleeni muistaen erään aikaisemman kerran
IMG_2448IMG_2448IMG_2448

Fukuoka Tower
kun etsin lokeroa jonne olin kamani jättänyt varsin kauan löytäen sen lopulta eri kerroksesta... Asemalta löytyi myös turisti-info josta otin kartan mukaan. En välittömästi osannut päättää minne menisin joten säätilan ollessa suhteellisen hyvä (aurinko lähes paistoi pilviverhon takaa) otin aluksi metron Ohori Park -puiston laidalle ja menin puistoon tutkimaan turistikarttaa. Korkeiden näköalapaikkojen ystävänä päätin ottaa suunnaksi Fukuoka Towerin. Turistikartalla sai 20 % alennusta lipusta ja niin hissi vei ylös. Melko usvaista joten kovin kauas ei näkynyt mutta osaltaan usva teki lähimaisemista hienon utuisia. Torni vaikutti aavistuksen liikkuvan, luultavasti joustaen tuulessa. Meren pinnan tasollakin tuuli kohtalaisesti joten 130 metrin korkeudessa varmasti kovempaa. Tornin edustalla oli toinen kiintoisa kohde, nimeltään Robo square. Talossa oli tila jossa oli näytteillä monia Japanissa kehitettyjä robotteja. Aibo robottikoiran olinkin aikaisemmin nähnyt mutta uutuuksia edustivat muun muassa musiikkia soittava ja tanssiva ghettoblasteri pyörillä, sekä Hello Kitty keskustelurobotti joka kuvauksen mukaan hallitsi 20000 fraasia, oletettavasti Japaniksi.

Alkoi olla aika jatkaa matkaa joten otin metron Hakatan asemalle löytäen siellä vaikeuksitta lokeron jonne matkatavarani jätin. Otin ensimmäisen junan kohti Osakaa joka osoittautui arviointivirheeksi. Kyseessä oli Kodama Shinkansen joka pysähtyy kaikilla asemilla. Matkanopeudessa ei valittamista mutta juna seisoi asemilla ikuisuuksia päästäen vähemmän pysähteleviä junia ohitseen. Vaihdoin Hiroshimassa Sakura
IMG_2475IMG_2475IMG_2475

Robosquare
junaan joka ei turhia asemilla seisoskele. Harmi kyllä yhtä aikaisempi oli mennyt ohi siihen mennessä matkan varrella. Kävin kysymässä lipputiskillä reserved paikkaa seuraavaan mutta paikat olivat loppuunmyyty. Hätä ei tietenkään ollut tämän näköinen sillä junassa on kolme unreserved vaunua. Olin ajoissa unreserved vaunun 1 kohdalla ja vapaa ikkunapaikka löytyi kuin löytyikin täpötäydestä junasta. Mainiota. Nyt matka alkoi edetä kunnolla. Sakura junan pääteasema oli Osaka joten vielä yksi junan vaihto oli ohjelmassa. Saman laiturin toiselta puolen oli sopivasti muutaman minuutin päästä lähdössä Kodama kohti Nagoyaa, ja vaikka se pysähtyykin kaikilla asemilla, niitä ei ollut liian montaa tällä välillä. Kirin aikaisemmalla junan vaihdolla melkoisesti aikaa verrattuna ensimmäisessä Kodama junassa pysymiseen.

Perillä Nagoyassa otin metron ystävieni luokse ja kellon ollessa melko paljon lähdimme saman tien illalliselle Izakayaan. Ylettömän myöhään ei tällä kertaa mennyt silla lauantaiksi oli tiedossa aivan muuta ohjelmaa, nimittäin muuttourakka kun ystäväni muuttivat suurempaan asuntoon. Operaatio sujui melko sujuvasti ja välillä currylounasta intialaisessa ravintolassa syötyämme olimme valmiita kolmen maissa iltapäivällä. Sitten olikin jo melkoinen jano ja siirryimme aluksi lähelle izakayaan tuopposelle ja tilasimme pientä välipalaa. Erikoisuutena oli hevosenliha sushi joka oli ihan syötävää kyllä mutta itselleni ei tästä tullut varsinaisesti uutta suosikkia. Jatkoimme irkkupubin kautta päivälliselle seafood ravintolaan
IMG_2481IMG_2481IMG_2481

Conversational Hello Kitty robot
jossa kala, simpukat ja äyriäiset, jotka kypsennettiin pöydässä olevalla grillillä, olivat erinomaisia. Löysimme vielä pari pubia tämän jälkeen. Sunnuntaina aamupäivällä todistin kuituyhteyden asennusta ystävieni asuntoon ja homma hoitui tarkalleen sovittuna aikana hyvin tehokkaasti ja huolellisesti, ja tosiaan vielä sunnuntaina. Netti toimikin sitten saman tien ja tein hiukan jatkosuunnitelmaa matkalleni. Illan tullen oli aika liikahtaa joten kävimme päivällisellä astetta paremman tason Izakayassa joka oli vastaavasti hiukan kalliimpi kuin monet muut ketjut mutta ehdottomasti rahalle sai vastinetta ruoan tasossa. Sen jälkeen jatkoin juna-asemalle josta otin Limited express Shinano junan kohti Naganoa joka pysähtyy Matsumotossa josta olin bookannut hotellin. Paikkalippua varatessa lausahdin ensin väärän kaupungin nimen (Takamatsu, Matsu väärässä kohdassa sanaa…), mutta huomasin kyllä heti koska virkailija ehdotti vaihdollista junayhteyttä kun tiesin yhteyden olevan suoran. Nopea vilkaisu karttaan sai oikean nimen muistumaan mieleeni ja paikka junaan oli varattu. Perillä Matsumotossa hotelli löytyi suhteellisen helposti vaikka mitään suurta valomainosta ei ollutkaan opastamassa vaan hotellin nimen näki vasta aivan kohdalla sen ovessa. Tässä vaiheessa oli melkoisen myöhä joten en lähtenyt enää pubeja etsimään.

Aamulla kirjauduin ulos hotellista ja kävelin juna-asemalla sijaitsevaan turisti-infoon hakemaan kaupungin kartan. Selkeä vetonaula nähtävyyksissä oli Matsumoton linna joka oli kävelymatkan päässä. Jätin matkatavarani aseman lokeroon ja lähdin kävelemään linnan
IMG_2486IMG_2486IMG_2486

Matsumoto Castle
luo. Vuoret hyvin pitkälti ympäröivät kaupunkia ja linna seisoi komeasti paikallaan. Ostin lipun sisään ja kävelin kierroksen läpi. Varsinaista näköalatasannetta ei linnassa ollut mutta pienistä ikkunoista ylimmässä kerroksessa sai jonkinlaisia kuvia ympäröivistä vuorista. Hyvin säilynyt vanha Japanilainen linna jossa oli hyvin selityksiä arkkitehtuurista ja sen tarkoituksesta kyseisessä rakennuksessa sekä kelpo kokoelma erittäin vanhoja kiväärejä ja pistooleita. Toinen kiintoisa nähtävyys olisi ollut kellomuseo mutta se oli maanantaina suljettu. Muutakin oli turistikartassa listattu mutta en löytänyt mitään varsinaisesti inspiroivaa joten etsin vain lounaspaikan (Ramen noodeleita) ja sen jälkeen hain matkatavarani ja otin junan Naganoon. Limited express lähti valitettavasti aivan nokan alta mutta viiden minuutin päästä olisi local junan lähtöön. Paikallisjuna pysähtyy kaikilla asemilla mutta Nagano ei ollut kovin kaukana. Seisoin asemalaiturilla josta junan oli määrä lähteä ja ihmettelin kun on aivan tyhjää eikä saapuvaa junaa lähtöajan lähestyessä näy. Kävelin hiukan toiseen kohtaan laituria ja portaiden takana näkyikin kyseinen vain kahden vaunun juna aivan oikealla raiteella mutta en ollut sitä portaiden takaa nähnyt. Muutama juoksuaskel siis ja ehdin kuitenkin kyytiin.

Vuoristomaisemat matkan varrella miellyttivät ja puolentoista tunnin päästä juna oli perillä Naganossa. Halusin mennä luistelemaan koska talviolympiakaupungissa oli luisteluareena jossa sellaiseen opaskirjani mukaan olisi mahdollisuus aina maaliskuun loppuun asti. Laitoin taas
IMG_2490IMG_2490IMG_2490

View from Matsumoto Castle
kapsäkkini tavaralokeroon ja kävin vilkaisemassa bussipysäkillä oikean bussin lähtöaikoja mutta seuraavaan oli lähes puoli tuntia. Kävelin siis vielä asemalta löytyvään turisti-infoon tarkistamaan onhan paikka varmasti auki. Lieväksi yllätyksekseni info kertoi aukiolon päättyneen tältä kaudelta eilen vaikka infossa tarjolla olleet lehdykät myös väittivät aukioloa olevan maaliskuun loppuun asti. Viesti oli kuitenkin selkeä, luistinrata avautuu sitten ensi kaudella taas joten piti laatia uutta suunnitelmaa.

Vilkaisin paikan turistikarttaa mutta en nähnyt mitään erityisen kiinnostavaa, ehkä pois lukien jonkin matkan päässä oleva Jigokudani monkey park jossa villit apinat kylpevät kuumissa lähteissä. Kello oli kuitenkin turhan paljon joten olisi pitänyt tappaa aikaa loppupäivä ja aamulla tehdä retki tuonne. Loma-ajan ollessa rajallinen päätin kuitenkin jatkaa jonnekin jossa vielä ilman muuta halusin käydä.

Jatkoa seuraa...

Nagasaki by Night

Ohori Park, Fukuoka

View from Fukuoka Tower

Ghettoblaster on wheels

Matsumoto Castle grounds

Photo shoot session

Tot: 0.328s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0651s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb