"Pakolaiselamaa" Medewissa

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Bali
March 25th 2010
Published: March 25th 2010

Noin viikko sitten Balilainen Uusi vuosi lahetti meidat pakolaisiksi lansi-balille pieneen muslimikylaan, Medewiin. Sama kyla, jossa samasta syysta vietettiin Annan kanssa pari paivaa myos vuosi sitten. Vuokrattiin isommalla porukalla kaksi huonetta samasta talosta kuin viimeksi. Yksi huone meille viidelle tytolle, toinen kahdeksalle pojalle. Viimeista huonetta asuttivat talon omistajat. Muistivat meidat hyvin viime vuodesta, ja isanta esitteli meille ylpeana 7 kk:n ikaista tytartaan ja kertoi vaimonsa olevan taas raskaana 😊 Uutta oli myos "suihku" (vesiletku), silla viela vuosi sitten vesi kannettiin saavilla kylpyhuoneeseen laheisesta joesta.

Paivat Medewissa olivat rentoja. Hengailtiin talolla ja sen ymparistossa, pulikoitiin vahan laheisessa joessa yhdessa lehmien kanssa, ja tietenkin istuskeltiin kivisella rannalla katsomassa vauhdikasta surffausta. Unohtamatta tietenkaan grillijuhlia 😊 Pojat ostivat pari kanaa ja valtava kalan, jotka grillattiin herkullisiksi aterioiksi. Porukalla istuttiin lattialle syomaan, sumatralaiset sormin ja me suomalaiset lusikoilla. Osa ruoista oli niin tulisia, etta sumatralaiset kaverit hikosivat litimariksi syodessaan. Itse tyydyin vain hiukan maistamaan tulisimpia lisukkeita. Olihan se rattoisaa maalaiselamaa. Lehmat ja kanat juoksentelivat siella taalla ja kukko raakyi meidat aamuisin hereille jaatavalla kiljunnalla. Koska Uuden Vuoden paivana on moottoriajoneuvoilla ajo kielletty, hengasivat ihmiset kylan raitilla koko paivan. Tielle oli levitetty viltteja, joilla evasteltiin, musiikki soi ja kuulumisia vaihdettiin. Lapset saivat kerrankin huoletta pelata, leikkia ja ajella pyorilla vaikka keskella tieta. Turisteja oli sen verran vahan, etta kylalaiset mielellaan tervehtivat ja vaihtoivat pari sanaa meidan kanssa.

Jotta en ihan unohtaisi arkisia ympyroita kotimaassa, olen taallakin vahan leikkinyt sairaanhoitajaa 😊
Hoitanut surffauksessa syntynytta jalkahaavaa ja "maarannyt" kipulaaketta selkakipuihin. Rannalla sattuu
ja tapahtuu, ja pojat on mielissaan, jos joku vahan hoitaa.

Medewin jalkeen oltiin Kutalla viela pari paivaa. Yhtena paivana Chandra lahti kuskiksi, ja kuljetti meita
apinametsaan, elefanttiluolaan ja hindutemppelia ihmettelemaan. Apinat oli edelleen aivan sulosia. Yhden
vauva-apinan olisin ottanut mukaan, mutta sen mamma piti sita tiukasti hannasta kiinni. Ehka Sumatralta
loytyy ylimaarainen orankilapsi...

Sitten olikin aika vaihtaa saarta. Viisi tyttoa pesetti pyykkinsa, vyotti rinkkansa ja herasi aamuvarhain
ehtiakseen Sulawesin lentokoneeseen...

30th March 2010

keittiöremppaa
aika pitkään ja hartaasti tutkailin paikallista keittiötoteutusta.Se oli jotakin aivan muuta kuin ne keittiöt,joita olen löytänyt sisustuslehtien ja -kirjojen sivuilta.Ja tuossakin pikkuköökissä voi kokkailla onnellinen mami!Ajatuksiaherättävää!Niistä pikkuorangeista muistuttaisin,että ne kasvavat yleensä aika isoiksi.

Tot: 0.042s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 24; dbt: 0.0217s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb