Bali - Lombok


Advertisement
Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Bali » Ubud
June 20th 2009
Published: June 20th 2009
Edit Blog Post

Hi!

Bali is wel een klein paradijsje, mooie stranden, heerlijk eten en een wat relaxtere sfeer dan Sumatra en Java. Ik heb de eerste 5 dagen in Lovina doorgebracht in het noorden van Bali. Na 3 weken rijst eten als ontbijt, lunch en avondeten was ik ver in de gloria toen ik een duitse bakker vond die bruin brood had met echte Goudse kaas erop! :-) Wat een zaligheid is dat dan! En ja, ik ben me bewust van mijn cultuurbarbaarsheid (is dit een woord?) maar een bruin broodje met kaas wordt zwaar onderschat!

Na de vorige blog met het verslag hoe het verkeer hier werkt heb ik maar besloten om mn leven te risceren en er in deel te nemen, ik heb een scooter gehuurd! En dat ging verrassend goed! Af en toe ging ik stiekem toch nog naar de rechterkant, want ja, dat zit er nou eenmaal ingebakken, maar scheuren over de weg met 60km per uur gaat mij prima af. zoals menigeen van jullie weet. Bovendien zie je ontzettend veel onderweg, waar ik dan weer helaas geen foto's van kan maken, maar het is een prachtige manier om meer te zien van de cultuur en de
In the turtle hatcheryIn the turtle hatcheryIn the turtle hatchery

This baby is about 10 weeks old.
mensen in het land.
Het scootertje had ik gehuurd omdat ik iets had gelezen over een opvangcentrum voor zeeschildpadden in het nabijgelegen dorpje Permuteran. Ik ben ontzettend fan van die beesten en vind het verschrikkelijk dat alle 7 soorten met uitsterven worden bedreigd. Het centrum is een initiatief van een Australier die de schilpad eieren koopt van de locale bevolking en die op een speciale manier uitbroedt. De kleine schilpadjes worden verzorgd tot ze 3 a 4 maanden zijn en dan vrijgelaten. Hierdoor hebben ze een grotere kans op overleven. Ik was zo ontzettend ontroerd door dit initiatief dat ik heb gevraagd of ze aan vrijwilligers doen en dus mocht ik de volgende dag een dag komen helpen! Wat overigens inhield dat ik me voornamelijk bezig heb gehouden met schoonmaken, maar dat maakte me niets uit!

De volgende bestemming waren de 'Gili Islands' voor de kust van Lombok. Tijdens de reis erheen sprongen de dolfijnen om de boot heen en in de verte zag ik 3 prachtige idylische eilandjes opdoemen; hagelwit strand, alle kleuren turquoise water en heerlijke loungeplekken ala bloemendaal om savonds de zon in de zee te zien zakken. Echt heel vervelend! :-) Ik heb hier 4
Rice paddiesRice paddiesRice paddies

Near Manduk, in the north of Bali
dagen mezelf vermaakt met voornamelijk snorkelen, lezen en het eiland rondlopen. Overigens veranderd het grootste eiland 'Gili Trawagan' savonds in een groot feest waarbij de Magic Mushroomshakes op de eetkaart staan... Tja, wat je al niet doet voor je toeristen...

Na in 4 dagen 200 euro (wat hier echt een godsvermogen is in zo'n korte tijd) uit hebben gegeven moest ik er weg (want er zijn geen pinautomaten) en ging ik naar Ubud, terug naar Bali. Ubud is het culturele hart van Bali en bij aankomst was ik direct verliefd. Wat een heerlijk dorp is dit, zo'n relaxte sfeer!
Ook hier heb ik weer een scootertje gehuurd en de omgeving bekeken, wat voornamelijk rijstvelden en tempels zijn. Toen ik (met mijn reisgenoot Martin) bij een afgelegen tempel aankwam hoorden we erachter een menigte schreeuwen. Toen ik aan de tempelbewaarder vroeg wat dat was bleek het een hanengevecht te zijn voor het offeren voor een ceremonie. Aangezien ik tegen dierengeweld ben was ik een beetje terughoudend maar wilde het toch zien. Zie foto's.... De hanen worden op alle manier agressief gemaakt door in de ogen te spugen en aan de veren en lel te trekken. Er zit een scherp mes
Gili TrawaganGili TrawaganGili Trawagan

Little paradise on earth
aan een van de poten van iedere haan en de haan die verliest die wordt direct gedood en geplukt. Bizar.

In tegenstelling tot deze gruwelijkheid heb ik in de afgelopen dagen Yoga/Meditatie les gevolgd en bij verschillende biologische eetgelegenheden heerlijk vegetarisch gegeten, voel me zo zen! :-)
Ik had voordat ik naar Bali kwam op aanraden van mijn vriendinnetje Sarah een zeer inspirerend boek gelezen 'eten, bidden, beminnen' over de wereldreis van een vrouw die ook in Ubud terecht komt. Ze gaat daar naar een handlezer, en dat had wel een indruk achter gelaten dus ben ik op onderzoek uitgegaan of deze meneer echt bestaat. En dat doet ie! Dus heb ik mijn gezicht (?) en hand laten lezen, de vriendelijke man zei dat hij zeer vereerd was mij te zien omdat ik blijkbaar 'a very good karma and a very good girl' heb en ben. Mocht je ooit verlegen zitten om complimenten, raad ik je deze vriendelijke man aan: Ketut Liyer.

De komende week ga ik het zuiden van Bali verkennen en vlieg de 26e richting Sydney, het eind voor Indonesie is in zicht, de tijd gaat hard!
Oh, hier op Bali heb ik een nieuwe variatie
Gili TrawaganGili TrawaganGili Trawagan

Kids running in the sunset
gehoord op 'buy souvenier? taxi? transport?', namelijk: 'you want boy?'..... Kwam niet meer bij!

Liefs (hoop wat van je te horen! :-)
----------------------------------------------------------------------------

Bali is a little paradise with lovely beaches, nice food and a more relaxed atmosphere then Sumatra and Java. I've spent the first 5 days in the north of Bali, Lovina. After 3 weeks of rice as breakfast, lunch and dinner I found a real german bakery who made brown bread and had real Gouda cheese, a real treat!

After my last blog about the traffic here in Indonesia I thought it was time to rent a scooter and be part of this roalercoaster ride! It's a great way to see more of the countryside and the culture of the people. It went really well although I sometimes shifted to the right a bit, I just can't get used to driving on the left side!! :-)
I rented the scooter because I read something about a sea turtle hatchery in a neighbouring village, Permuteran. I'm a big fan of sea turtles and I think it's a big shame that all 7 species are on the endangered species list. It's an initiative from a Australian guy who buys the turtle eggs from locals and breeds them. After hatching he nurses them until they're 3 to 4 months old and then releases them in the ocean, giving them a better chance of survival. I was so touched by the initiative that I asked them if they take volunteers, and that made me go there again the next day to help them out. Which meant that I was cleaning the tanks, but I didn't care. :-)

The next destination where the Gili Islands, in front of the coast of Lombok. During the boat ride over there the dolphins where jumping in front of the boat and on the horizon I saw 3 idylic little islands arising; white sandy beaches, turkoise blue water and lounge places on the beach to watch the sunset. Very, very nasty place to be.... :-) I've entertained myself for 4 days with snorkling, reading and walking around the island. At night though, the biggest Island Gili Trawagan turns into a big party island where 'magic mushroomshakes' are on the food menu... What you've got to do to keep your tourists happy.... :-)

After 4 days I've spent 200 euro's (which is a lot for this region) and had to go back to Bali, also because there is no ATM on the island. So I went to Ubud, the cultural heart of Bali and fell directly in love with it.
Again I rented a scooter to explore the surroundings and when I arrived with my travelbuddy Martin at a remote temple we heard a lot of shouting. It turned out to be a cock fight, performed for ceremonial purposes. Although I'm against animal cruelty, I had to go and watch it. See pictures... The roosters are agitated by spitting in their eyes and by plucking their featers and red thingy underneath their throat, have a sharp blade strapped around their leg and the loser is instantly killed and plucked.... Bizar.

To the contrary of this cruelty, Ubud is a very relaxed village and I've done Yoga and Meditation lessons in the past days and have eaten healty vegetarian organic foods, I feel very zen... :-)
Before I reached Bali I've read a book, recommended to me by my friend Sarah, 'Eat Love Pray' which is a very inspiring story about a woman traveling the world. She ended up in Ubud and
Yeah!Yeah!Yeah!

Me on sunset beach at Gili Trawagan.
got in touch with an old Balinese healer and palmreader. Inspired by the story I wanted to find out if it was real and turns out; the man exists! So I went there and had my face (?) and palm read by him. He said he was pleased to meet me because 'I have a very good karma and am a very good girl'... :-) If you're ever in need of a compliment, I definitly recommend this dear old man: Mister Ketut Liyer.

Coming week I will be exploring the south of Bali and will fly to Sydney on the 26th. The end is near for Indonesia, time flies!
Oh, and as a variation on 'transport? buy souvenir? taxi?' here on Bali I heard a new one: 'you need boy?'... :-)

Take care!


Additional photos below
Photos: 16, Displayed: 16


Advertisement

Longtail MacaqueLongtail Macaque
Longtail Macaque

Very cheeky (and sometimes scary) monkeys!
Offerings at templeOfferings at temple
Offerings at temple

Daily these small offerings are placed in front of the temples and doorsteps and on scooters and in front of your bedroom and.... just about everywhere.
Mister Ketut Liyer and meMister Ketut Liyer and me
Mister Ketut Liyer and me

The old balinese healer and palm reader.
YogaYoga
Yoga

My yoga class at the YogaBarn in Ubud with view over the rice paddies
Cock fightCock fight
Cock fight

The arena


20th June 2009

wat een gavef foto's!!!!
Hey Kimmie!!!!!! Je verhalen zijn fantastisch, maar die foto's zijn echt zoooooooooo goed!!!!!!!!!!! Jeetje, echt onder de indruk! Klinkt super allemaal Kim, lijkt me heel interessant om ook het innerlijke van jezelf zo in alle rust daar te kunnen ontwikkelen en onderzoeken... zou ook wel wat voor Ireen en mij zijn haha! Maar ja... kids... gaat dus ff niet. Over kids gesproken... komen ze net binnen... honger! Ga nu ff broodje voor ze maken (met kaas) :)) Dikke kus en spreek je gauw over de mail! x
20th June 2009

Wat mooi!
Hi Kim, Wat heerlijk om van al je mooie en leuke verhalen/foto's te mogen genieten. Wauw; wat is de wereld/het leven mooi en wat fijn dat jij er zo optimaal van aan het genieten bent. This is what life is supposed to be! Ik blijf je verhalen volgen. Heel veel plezier nog! Groetjes, Nina
20th June 2009

Wijze?
Hoe kan je nou wijs zijn als je een feyenoord shirt aan hebt? ;-) Ziet er fantastisch uit Kim!! Ben jalours op alle fantastische dingen die je meemaakt. Geniet! x
20th June 2009

echt zo gaaf dat die ketut liyer echt bestaat en dat jij hem hebt ontmoet!!! prachtige foto's weer, dat doe je zo goed. die yogaplek zit er heel relaxend uit... zucht
20th June 2009

Zen !
hihi, lekker genieten ! Leuk dat je er zo voor gaat en dat je van alles wat meepikt (zo leuk de schildpadden en het handlezen !!!) En alweer mooie foto's, mijn lievelingsfoto is de sunset met lantaarn ! Enjoy !
20th June 2009

What makes you happy?
Hai Kim, Robin is een korte film aan het maken en vraagt aan zoveel mogelijk mensen 'What makes you happy?' Geen moeilijke vraag voor jou op dit moment volgens mij. Want wowiedepowie, wat een heerlijke verhalen en prachtige fotos!
20th June 2009

eten, bidden en beminnen
Sweety!! Nou wat onwijs gaaf dat jij bij Ketut bent geweest! Ik heb heel toevallig net een week dat boek uit, en moest gelijk denken aan jou toen ik het las. Ik dacht nog, ik moet Kim vragen al die dingen te checken. Ook ben ik benieuwd naar dat eilandje waar ze op vakantie was met die Braziliaan en die vrouw (vriendin) waar ze al dat geld voor heeft opgehaald. Ik vind het nog steeds een heus kado om jou blogs te zien binnenkomen, ze zijn meer dan te gek! Ik ben bang dat jij ook een boek moet gaan schrijven, en dan zeker een met foto's erbij. Je wordt rijk woman!! Ik mis je ook erg hoor... Hier gaat alles super goed, en wij zitten nu nog op Terschelling met Oerol. Hartstikke gezellig en vaag. As usual zou ik zeggen. Ik ben maandag weer thuis, dus dan stuur ik weer wat foto's en verhalen. Dikke kus, Love you! Sanne en natuurlijk een dikke kus van Ruben en Dean
20th June 2009

Fraai!!
Ziet er allemaal maar verdomd fraai uit! Leuk om ook weer te lezen wat je allemaal meemaakt! Keep it coming. Fraai dat die kerel een Feyenoordshirt aan heeft. @vince: niets mis met 's mans smaak dacht ik zo! ;)
21st June 2009

You go girl!!! xxxx
21st June 2009

Ik wil ook... Het klinkt allemaal heerlijk! Kus
22nd June 2009

Alweer meer dan een maand weg....
Hi Kim, ik realiseerde me dit weekend dat je alweer meer dan een maand weg bent! Wat gaat de tijd toch ongelooflijk snel. Natuurlijk mis ik je en daarom is het heerlijk om jouw verhalen te lezen over wat je allemaal meemaakt en je prachtige foto´s te zien. Ik hoop echt dat je droom uitkomt! Hier gaat alles prima! Roger is al heel snel ingewerkt en is al veel in contact met klanten. Ik hoop dat je bij Millipore aan de slag kunt als je in Australie bij Michelle bent. Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende blog! Liefs, Aline
22nd June 2009

Big fan
Hoi Kim, Je weet dat ik al een grote fan van je was, nu nog meer, wow, ben echt onder de indruk wat je allemaal doet daar. Dat het allemaal meer relaxed is is ook wel super denk ik, heb hier de druk van tweede kwartaal einde, maar ja , waar praat je dan over he.. Je weet hoe ik tegenover spirituele zaken sta dus dat die man liar heet vind ik wel grappig :). Veel plezier nog op Bali, goede reis richting Australie, blijf je vol bewondering volgen Edwin
22nd June 2009

Amazing..
Hey girl, i am so proud and happy for you! Your pictures are amazing and you really look zen! Keep writing and updating your blog, i'm sure everybody enjoys reading you as much as i do. Take care beauty :) Kel xxxx
22nd June 2009

gih gih
Hai, nou nog geen roddels van hier hoor alles is nog bij het oude...wat zal je het werk toch missen (not) wow het ziet er echt super gaaf uit allemaal zo te zien heb je nog geen spijt! Nou geniet er nog maar lekker van dat verdien je! dikke kus!
22nd June 2009

HELLO!
Hi Kim, Sounds like ure having a fantastic time!! Enjoy it!!
23rd June 2009

Whoehoe
Hey Meis, wat ziet dat er allemaal super geweldig uit, en je verhalen zijn jaloers makend, Geweldig. Binnenkort down under!! Geniet er van en ik hou je in de gaten ; ) Liefs Marlies
23rd June 2009

wowww
zucht meissie.. zo mooi! maar ook: mis je! zo met mn verjaardag vond ik dat je maar mooi ver weg was.. maar als ik dit lees, word ik weer helemaal blij dat je het toch maar doet :-) Gelukkig kan ik straks een stukje met je mee op reis!! take care, veel liefs
24th June 2009

Hoi, Kim het doet ons goed te lezen dat je je uitstekend vermaakt. Wat ik mij afvraag is, wie maakt toch die mooie foto's waar jij zo prachtig op staat ? Afgelopen zondag moesten we nog aan je denken, wij waren toen op het roots festival in het oosterpark. Veel plezier en indrukken toegewenst van Marja en Ger.
26th June 2009

hoi lief
net weer terug uit callantsoog. wat was opa blij met jouw telefoontje en verhaal over de magische manta's. De uitgeprintte vage foto's van deze dieren vond ik al indrukwekkend. wat maak je toch mooie dingen mee kim. wij reizen met je mee hoor. Het is hier een beetje vies warm maar jij zult het nog veel warmer hebben daar. Oerol was superdruk maar relaxed. fietsen was wel gevaarlijk die week. Nou..... schrijven maar weer. wij wachten..... dikke tuut En natuurlijk ook van mij Hessel dus.
29th June 2009

Totally gorgeous
I know some people who went to Bali, but you seem to have taken the time to make a real experience of it. I'm a big fan of your blog, and jealousy is just killing me! Bisou from France, Geff
30th June 2009

super
Het is weer super om weer een mooi verhaal van je te lezen. Ik geniet met je mee. Heel veel plezier in australie maar dat gaat vast lukken. kus ingrid
30th June 2009

Leuke verhalen kimmie..wel blijven schrijven en updaten he?
hey hovenkampie...blijft indrukwekkend en mooi je verhaaltjes..haha en veel mensen die met je meelezen zie ik wel..is het uit te houden allemaal? je zit nu in australie toch? nou heeel veel plezier nog en ik spreek je op de hyves of msn wel weer...doe je wel een beetje voorzichtig ? xx
1st July 2009

Meemaken
Ha Kim, wat een geweldige reis maak je! Bekijk nu voor het eerst je blog. Het verveeld geen moment, dus dat wordt vaker lezen! Heel veel plezier en geniet ervan! Liefs, Jeannette
1st July 2009

geniet
Hoi Kim, Leuk om je reis te volgen. Zo te horen geen spijt van je keuze om weg te gaan!! Ik blijf je verslag volgen, misschien open ik ook wel een blog als ik straks 2 weken op de camping sta, kun je mijn avonturen ook volgen :o)) Let je wel een beetje op met het scheuren op scooters,..... de garage vroeg zich af hoe iemand de banden van zijn auto zo kaal kan rijden in zo'n korte tijd,.......
1st September 2009

ego strelend
He Kim, wat een fantastische verhalen allemaal weer joh! Ik had niet gedacht dat jij wijze raad zou aannemen van een Indonesische Feijenoord fan :):) Groet Sjoerd

Tot: 0.109s; Tpl: 0.017s; cc: 7; qc: 52; dbt: 0.0571s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.2mb