From Sumatra to Bali


Advertisement
Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Java » Yogyakarta
June 1st 2009
Published: June 8th 2009
Edit Blog Post

Lake TobaLake TobaLake Toba

Sunrise
Hallo!

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de enorm lieve en leuke reacties! Het is zo leuk om die te krijgen! Vooral niet stoppen! :-)

Zoals ik al had verwacht heb ik een haat-liefde relatie met dit land (en eigenlijk heel Azie) want het is een prachtig land, met prachtige sites en gebieden, maar ik snap hun manier van doen gewoon niet. De ene dag kan ik het beter hebben dan de andere, alle vragen en alle opdringerige verkopers, maar het is niet gemakkelijk. Ik voel me echt soms een lopende pinautomaat. Ik heb me dus maar wat Indonesische woordjes aangeleerd om het hen en mezelf iets makkelijker te maken. En dan hun verkeersregels, of moet ik zeggen het gebrek hieraan? Ik heb me zelden zo onveilig gevoeld in een bus of auto (Sorry Jesper, maar dan zit je echt liever naast mij in de auto! :-) ) Een linker en een rechter baan? Welnee, gewoon met 3 auto's naast elkaar rijden en in bochten inhalen! Kijken als je de weg opdraait? Welnee, gewoon rijden en je hoort wel getoeter als er toch iets aankwam... Ik ga maar gewoon achterin zitten en vooral niet proberen mee te rijden...
Original Batak houseOriginal Batak houseOriginal Batak house

Batak is the original culture of Lake Toba and it's surroundings, this is their typical shape of their house.

Ik heb in de afgelopen 9 dagen vooral veel gereisd (5 volle dagen van de 9) en dus niet zulke spectaculaire dingen meegemaakt zoals mijn vorige avontuur met de OeranOetang. Daarentegen wel veel foto's gemaakt, dus zie hier het resultaat.
Na Sumatra (Lake Toba, wat erg relaxed was, supermooi omgeving) was het tijd om naar Java te vliegen. Direct de volgende ochtend uit Jakarta vertrokken met de trein richting Yogjakarta, het culturele centrum van Java. Ik heb de trein genomen (10uur) waardoor ik op een makkelijke manier wat kon zien van het landschap, maar voor mij is Java niets meer dan een groot rijstveld. Overal zijn die velden, met hier en daar een bananan of mangoboom. Over-exploiteren van land? Misschien... maar ze doen het wel efficient, want iedere vierkante centimeter is bebouwd...
Vanuit Yogjakarta de Borobodur bezocht, een boedistisch tempelcomplex, bij zonsopgang. Prachtig wat een sereniteit! Zo'n contrast met het dagelijkse Indonesische leven.

Een dag daarna ben ik naar de Bromo vulkaan geweest, wat een giller! Om 3 uur uit bed om 1,5 uur later erachter te komen dat we niet alleen waren... Honderden (misschien wel duizenden) mensen (toeristen en locals) die hetzelfde komen doen en dus samen met
Crazy driving!!!Crazy driving!!!Crazy driving!!!

This is seriously the way the schoolkids come from school.... Scary!
je op een platform staan te duwen en trekken voor het beste uitzicht op de vulkaan... Ik was echt in shock! Maar het was het wel absoluut waard, want het was geweldig! Het uitzicht was fenomenaal! Ik had natuurlijk een van de betere spots weten te bemachtigen en ging daar niet weg totdat ik de zon had zien opkomen... :-) Daarna zijn we via de 'sea of sand' naar de vulkaan toegereden en heb ik de 1-uur durende wandeling de vulkaan op en de 150 steile traptreden naar de krater weten te overmeesteren om daar een offer te doen in de actieve vulkaan. Erg stoffig, maar het was iedere zweetdruppel waard!

Verder ontmoet ik een hoop mensen, en tot mijn verbazing en verassing allemaal rond mijn leeftijd met hetzelfde verhaal! Allemaal mensen rond de 30, die hun baan hebben opgezegd en die een jaar (of soms wel langer) aan het reizen zijn en nog niet willen settelen omdat de rest van hun omgeving dat wel aan het doen is... Ben toch niet de enige en ook niet zo gek... :-)

En nu ben ik gister op Bali aangekomen... Tijd om even alle indrukken van de afgelopen dagen te
Mount Merapai at sunriseMount Merapai at sunriseMount Merapai at sunrise

Seen from the Borobodur temple
verwerken en misschien eindelijk even op het strand te liggen!

Veel liefs!

---------------------------------------------------------------------

First of all; thank you so much for all the nice emails and messages! It's great to read them, so please don't stop sending them! :-)

As expected, I have a love - hate relationship with Indonesia (and for that whole Asia), because it's a beautiful country but I just don't get their culture. One day is better then the other but the amount of people who want to sell me something is overwhelming, I absolutely feel like a walking cash machine! So to make my life a bit easier I've learned some Indonesian words to be more clear to them... :-)
And then the traffic... I've had several near death experiences in the past few days. The bus/car drivers drive like maniacs! Honking, speeding and just chasing other cars in turns, I've decided to just sit in the back and either close my eyes or read a book. Best remedy... :-)

In the past 9 days I've travelled for 5 (10 to 12 hour bus/train/etc rides) of them, so I haven't really experienced something spectacular like the OeranOetan story, but I've seen a lot. After Sumatra I flew to Java and took the train (to get a better view of Java) to Yogjakarta, the cultural centre of Java. Java to me is nothing more then one big rice field, every inch is exploited for either rice, mango or buildings... You got to give credit for their efficiency!
From Yogjakarta I visited the Borobodur, a budistic temple, at sunrise. It was so serene, the complete opposite of daily Indonesian life.

A couple of days later the Bromo vulcano was up. We had to wake up at 3am to catch the sunrise (again) and to my disappointment I was not alone, but with hundreds (if not thousands) of other tourists and locals! I was in shock! But it was absolutely worth it, because the view was amazing!
After the sunrise we drove across the 'sea of sand' towards the vulcano itself and I walked (one hour of dust and swet) up the vulcano to make an offer to the gods.

Furthermore I'm suprised to meet a lot of people who have the same story as me, around their 30ies, quit their jobs to travel for a year (or more), and not
BorobodurBorobodurBorobodur

On top of the Borobodur, looking at the sunrise... So quiet and breathtaking...
willing to settle down yet because everyone else in their environment does... So I feel very much acknowledged and I'm maybe not so crazy everyone says I am... :-)

At this moment I'm in Bali where I will be chilling out for the next couple of days and maybe finally work on my tan at the beach!

Take care!






Additional photos below
Photos: 15, Displayed: 15


Advertisement

BhudaBhuda
Bhuda

A detail from the Borobodur temple
The Bromo VulcanoThe Bromo Vulcano
The Bromo Vulcano

Very, very impressive and beautiful
Yes, it's real....Yes, it's real....
Yes, it's real....

Hundreds of people went up the mountain to witness the sunrise... I was in shock!
Bromo Bromo
Bromo

Sorry, had to put in a posed pic of me and the impressive Bromo vulcano
Horsemen - galloping on the sea of sandHorsemen - galloping on the sea of sand
Horsemen - galloping on the sea of sand

In front of the Bromo vulcano there is a desert, called the sea of sand. It was a beautiful misty mornig.
LocalsLocals
Locals

This was not the first, and will definitly not be the last picture of me and locals... They all want to take a picture of/with me. So PEACE and say CHEESE! :-)
Making peace with the Vulcano GodsMaking peace with the Vulcano Gods
Making peace with the Vulcano Gods

Had to offer flowers to the gods for good luck!
Tania & meTania & me
Tania & me

My friend from Italy, we were very tired from waking up at 3am but still laughing!


8th June 2009

Gaaf!!!
Hee Kim! Pff nou ik zit in je travelblog hoor! Zo leuk dit, het is net alsof we een beetje met je mee reizen! Ik moest je vorige verhaal ook nog even lezen en ben stinkjaloers op je oerang oetang ervaring, that's fot sure. Lief ik blijf je volgen en geniet van je trip! xxx Tess
8th June 2009

Wow!
Wat een fantastische zonsopgangen! Ik wil ook ;)
8th June 2009

Me is settling
Kim, wat fantastisch allemaal! Doet het toch weer een beetje kriebelen bij me. Maar ik ben dus zo'n niet eens 30-er die zeer aan het settelen is want afgelopen weekend hebben we er een puppy bij. Een te lieve chocolate labrador! Gelukkig kan ik bij jou verhalen een beetje wegdromen tijdens mijn saaie werkuurtjes. xxtil
8th June 2009

beautiful!!
Hi Kim, Wat een prachtige foto's maak je! Echt heel mooi. Heb ook bij de Borobodur gestaan met al die kleine mensjes om me heen die met me op de foto wilden, weet hoe je je voelt... Haha wat zijn ze allemaal klein he ;) Hoop dat je lekker geniet van Bali, liefs x
8th June 2009

Herkenbaar!
Hi Kimmie! Wat een heerlijk verhaal weer! Zo herkenbaar! Tja t is het lot dat je met je meedraagt als BlondeBlankeReuzin..... Tell me about it! :) Grappig, jouw nachtelijke ervaring en foto's van de Bromo zijn exact t zelfde als die van mij....! Toch jammer heh, massatoerisme.... Ben benieuwd wat je van Bali vindt! ENJOY!!! XX Af
8th June 2009

Hi Kim, het blijft echt heerlijk om jouw verhalen te lezen! Echt super! Je foto´s zijn ook echt heel mooi. Geniet er nog lekker van en ik kijk uit naar je volgende blog! Liefs, Aline
8th June 2009

Goed bezig
Schitterende foto's weer! Keep it up! x
8th June 2009

xxx
Oooooh het is zo leuk om jou emails binnen te krijgen. Het voelt net als een kadootje!!! Ben donderdag weer thuis, dan meer tekst. Love you! x Sanne
8th June 2009

Woehie!!!!!!!!!!
Jee wat een indrukwekkende foto's zeg! Je weet ze ook wel goed vast te leggen hoor, wat een mooi plaatjes man, je hebt talent! Klinkt goed allemaal Kim! Tof dat je leeftijdgenoten ontmoet, beter dan die backpackers van 18, daar hejjuh net niks an.. ;) Well, enjoy and enjoy! Suc6 met alles! Wat gaaf! Dikke x
8th June 2009

Gila!
He Kimmie, Gaaf zeg je verhalen en foto´s en voor mij zo herkenbaar dat ik hier met heimwee en een ontevreden gevoel achter mijn laptopje zit..;( Wat maak je trouwens een mooie foto´s! Talent? Ja die Indo´s zijn allemaal gila sekalih, maar dat maakt het land zo leuk..hi hi. Wil je nog wat Indonesische scheldwoorden?? geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende Blog..Liefs Eef en Isa
8th June 2009

Hello
KImmmiieee :-) Klinkt allemaal helemaal leuk daar , helaas dit keer geen aap om je heen maar ja, de foto's zien er echt top uit. en laat die indo'tjes lekker kijken naar je , lekker BOEIUH!!! hmm als ik liever met jou de auto zal stappen ipv met die indo's daar moet het indd wel HEEL ernstig zijn haha, nou geniet lekker verder.. Dikke kus YO brotha!
8th June 2009

:)
Hee Kim, Echt leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien, die btw heel mooi zijn! Die Horsemen in de mist, fantastisch! Ben benieuwd naar je volgende avonturen.
8th June 2009

wauw!
wat een pracht en schoonheid! sprakeloos zo op afstand
11th June 2009

Hi meis!
Wat een leuke verhalen zeg. Ben blij dat het goed met je gaat! Lekker chillen op Bali. Dikke kus van mij en de meiden..
11th June 2009

Great
Great to join you at your travel. I enjoy every picture. Have fun and let us know more....
16th June 2009

Te gek...
Hé lieverd te gek allemaal weer en super foto's. Blijven genieten... dikke dikke xxx ook van kane
16th June 2009

xxxxxx
Loking butiful any nice Asian men?????
17th June 2009

super!!!
He Kimmie, wat een mooie foto's en leuke verhalen! Je kunt er wel een boek van maken bij terugkomst, wie weet je nieuwe roeping??? :-) Geniet nog daar en ik kijk uit naar je volgende blog! Groetjes Margo
17th June 2009

Kim, blijf vooral schrijven, genieten, en foto,s nemen. Wij blijven je volgen, bekijken, en gaan af en toe naar het tropen museum om iets te begrijpen van jouw indrukken. Kussen en liefs, Marja en Ger.
19th June 2009

Chill!!
Hoi Kim, sweet stories allemaal, geniet er vooral van. Prachtige foto's maak je ook zeg!! Al die aandacht hoort er een beetje bij, jij bent nu eenmaal de toerist met geld ook al ben je aan het backpacken. Gewoon accepteren en meelachen, beetje in de zeik nemen af en toe. Kunnen die Indo's wel tegen. Op Bali zijn ze zowiezo een stuk relaxter dan op Java. Doe het lekker rustig aan daar! x Sjoerd
19th June 2009

ik wil ook!!!!!!
Onwijs gaaaaaaf kimmmmmm! wow, wat gaaf! Ik wil ook!! Sorry, niet eerder gereageerd, ik ga zo je andere verhaal nog lezen! love you!!! heel veel suc6 met alles en iedereen! DIKSTE KUS van ons 4
20th June 2009

Meer van dat !
Hoi hoi ! Waaaw, weer even wegdromen bij alles wat jij mag beleven ! Zaaaaaalig ! Heel mooie foto's ! Het "crazy driving" doet me aan de Filippijnen denken, daar was dat ook al zo "onveilig". Groetjes !
29th June 2009

Just wow!
I like the way you comment on people mentionning that you're crazy. Obviousely you aren't. We all are! Geff

Tot: 0.068s; Tpl: 0.017s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0416s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb