Rakastan merta :)

Asia » Indonesia » Bali » Kuta
March 30th 2009
Published: March 31st 2009

Rakastan merta! Sen varit, voima, aaltojen kohina ja siloinen tuntu iholla saa mut aina hyvalle mielelle. Viime aikoina ollaan lahinna hengattu merimaisemissa, joten mieli on myos ollut oikein hyva lahestyvasta reissun lopusta huolimatta. Alotettiin "merielama" Kambodzassa, kun matkattiin pieneen 4000 asukkaan kalastajakylaan, jossa ei turhan paljon turisteja tallannut 😊 Siella ihmeteltiin rapumarkkinoita, syotiin merenelavia joka lahtoon monta kertaa paivassa, ja uitiin. Tehtiin myos kokopaivan veneretki laheiselle janissaarelle, jonka maisemat oli varmaan reissun paratiisimaisimmat. Putipuhdas valkoinen hiekkaranta, palmuja ja turkoosi meri. Rannan tuntumaan oli rakennettu bambubungaloweja, joita sai vuokrata. Siella taalla oli myos saarelaisten koteja, ja pitkin rantaa kayskenteli lehmia, vuohia, kukkoja, kanoja, koiria ja kissoja. Saarella ei ollut mitaan moottoroituja kulkuneuvoja ja ainoat aanet olivat peraisin linnuista, kotielaimista ja meresta. Me loikoiltiin bambudivaanilla ja nautittiin. Sinne olis voinut unohtua viikoiksi...

Anna on innostunut luolista, ja niin me tehtiin retki n. 25 km paassa sijaitseville luolille. Yhden luolan sivuluolassa lenteli ja vihelteli koko armeijallinen lepakoita, uh! En muutenkaan pida erikoisemmin luolista, ja lepakkoluola on jo melkein painajaisesta. Jatin valista myos "seikkailureitin", jonka Anna kiemurteli muutaman opaspojan kanssa. Oppaina meilla tosiaan oli 7 paikallista nuorta miesta (9-16-vuotiaita). Pojilla oli tosi hyva englannin kielitaito, ja meilla oli todella hupaisaa niiden pikku gentlemannien kanssa. Ne talutti kyynarpaasta poluilla, kantoi kukkia korvan taakse ja esitteli kasvimaan kasveja seka lahipuiden hedelmia. Parasta oli, ettei ne kerjanny lopuksi palkkiota, vaan tyyty siihen mita annettiin.

Ja sitten Bangkokiin, josta meidan lento Balille lahti. Mentiin muutama paiva aiemmin haaveissa pikainen thai-hieronta kurssi, ja iloksemme sellaiselle ehdittiinkin. Se oli oikea hyvanmielen kurssi 😊 Hyvin toteutettu, hauska ja hyodyllinen, oppilaina vain me kaksi. Oltiin muuten jo viidetta kertaa Bangkokissa, joten hirveesti ei jaksanu turisteilla. Vain yksi "nahtavyys" 😊

Nyt siis Bali. Bali on niin loma! Reissuaminen ei valttamatta aina tunnu lomalta, mutta taalla aika pysahtyy ja vaan nautitaan meresta, hiekasta, auringosta ja hyvasta seurasta 😊 Pari meidan kaveria tuli hakeen meita lentokentalta, ja alkoi heti puhua jostain "silent daysta" ja hinduseremoniasta. Meilla meni joku tovi ennen kuin alettiin ymmartaa mista on kyse. Hinduilla on siis joku seremonia, joka sulkee kaikki kaupat, ravintolat jne. Se kestaa montakin paivaa, mutta yksi paiva on varattu meditoinnille, ja silloin kukaan ei saa poistua huoneestaan tai kodistaan minnekaan. Kuulosti vallan mahtavalta "loppuloman" aloitukselta, joutua lukituksi hotellihuoneeseen. Onneksi meilla on kekseliaita kavereita, ja niinpa me sitten paettiin ulosmenokieltoa meren rannalle pieneen muslimikylaan lahelle Jaavaa. Siellakin hiljainen paiva oli taysin autoton ja moottoripyoraton, ja kylan vaki hengas kaduilla pelaten, syoden ja jutellen. Me asuttiin ihan maalla, vaikkakin melkein kylan keskustassa, sellasessa "kotimajoituksessa" (perhe vuokrasi talostaan muutamaa huonetta). Saatiin aika paljon huvia siita "mokkeilysta" sumatralaisten kaverien kanssa. Pojat mm. osti 2 elavaa kanaa, jotka sitten seuraavana paivana grillattiin nuotiolla lounaaksi. Ja iltanotskilla grillattiin kalaa. Sita ruoanlaittoa oli mukava seurata. Lahes kaikki materiaali esim. grillaustouhuun loytyi luonnosta noin vain, ja napparasti erilaisia oksia ja keppeja muokattiin kayttotarkoitusta palvelevaksi. Ne oli kaikki mukana siina touhussa ja nautti. Me vaan ihailtiin sita kaikkea napparyytta ja lopuksi ihan prinsessoina syotiin sita herkullista ruokaa ulkona nurmikolla sumatralaiseen tapaan sormin 😊 Naille prinsessoille kannettiin myos kylpyvesi sisalle, mutta pojat sai kayda pesulla takapihan joella (ja sehan oli niista vain kotoisaa).

Siella (Medewissa) paastiin myos seuraamaan huippusurffareita, kuten Hawaijin ykkosta 😊 Se ranta oli niin kivinen ja aallot haastavia, ettei se tosiaan ollut mikaan aloittelijoiden ranta. Aika kauan jaksettiin istua kivisella rannalla ihailemassa hyvaa surffausta. Paikalliset pikkukundit on ihan mielettomia menijoita, ja niilla kuulemma saattaakin olla monia sponsoreita...

Nyt ollaan taas Kutalla ja lamminta on ja aurinkoista ja rentoa ja silkkaa lomailua. Tosin herataan nykyaan joka aamu kuuden jalkeen juoksemaan biitsille, vesirajaan. Ja ollaan innostuttu "biitsitenniksesta". Seuraavaksi suunnitellaan pidempaa retkea laheisille Gilin saarille. Sielta pitaisi viela loytya hienoja merenalaisia maisemia snorklattavaksi. Ja sitten lahestyykin kotiinpaluupaiva...

31st March 2009

rakastui:
Sandaaleihin ja mereen ja Pikkuveljeen ja surffaamiseen. Ja te olette oikeastaan tyhmiä kun ette opettele surffaamaan, mutta oikeastaan ihan viisaita, kun sitten olisitte siihenkin koukussa.
4th April 2009

Huisii!
Taas pitkästä aikaa uskaltaudun kirjoittamaan. Huisin kuulosta meno siellä ja varmasti viihtyisää ja paikat näyttää aina niin ihanilta kuvissa joten varmaan unbeleavable ihania ja fantsuja oikeesti. Ooon jo varmaan monasti sanonukki jotta jos reissaisin ni jäis varmaa turistimatkat tekemättä eli just maalla enkä missää kaupungeissa olisin. Ihanaa jotta olette tulossa kotiin.
5th April 2009

sairastaa kurjaa plunssaa
..ja nauttii uusista kuulumisista ja ihanista kuvista, paitsi siitä ällötyksestä, joka oli olevinaan ruokaa..yäk :D

jaa kohtako se on sitten ohi? Aivan mahtava reissu. Ilmoitelkaa kun ootte kotosalla niin törmätään, odottaa jo innolla kertomuksia ja kuvasaldoa! ;)
8th April 2009

Sari & voipunut Lyyti
Täälläkin odotellaan mahtavaa diaesitystä asiantuntijain selostuksen kera :) Meidän netti kun on niin tuskastuttavan hidas ettei kuvia viitsi montaa kerrallaan auki latailla.. Ei silti, saa noista pikkukuvistakin huisin käsityksen teitin reissusta! :)

haluaa vain tietää
koskas neidit on tulossa kotia kohti? Ei taida olla montaa päivää jäljellä, joten muistakaahan nauttia tunnelmasta ja auringosta :) Täälläkin on jo aurinkoa nähynyt, on varmaankin teitä varten tullut takasin..
12th April 2009

melkein hätääntyi
kun huomasi, että teidän tänne paluu tarkoittaa tämän matkakertomuksen päättymistä. Voi, minne minä sitten menen silloin, kun haluan istua koneella ja kuvitella tekeväni gradua, mutta puolisalaa itseltäni pakenenkin plokimaailmaan!?
14th April 2009

naurattaa aina kun se tulee käymään täällä
Siksi, koska tuo maistiaistekstinpätkä loppuu sanaan Putipuh, enkä voi olla miettimättä mikä se on? Ihan pikkuisen se kuulostaa väsähtäneeltä Puh-karhulta, en osaa sanoa miksi, tai sitten sellaiselta Puhilta, joka on lähtenyt lipettiin.
16th April 2009

mahtava sika
se sika oli mahtava vai mikä seoli seoli turisti
17th April 2009

esittää kainon pyynnön:
Sitten, kun olet Suomessa, kirjoita ensin hetipian kotiinpaluuolosta, vähän sen jälkeen arkeenpaluuolosta ja vaikka muutaman kuukauden päästä siitä, mitä jäi käteen. Mun mielestä paluu on vähintään yhtä tärkeä kuin matka.

Tot: 0.107s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0594s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb