Kultainen temppeli,ruokailua ja kullan hohdetta

India's flag
Asia » India » Punjab » Amritsar
April 4th 2009
Published: April 4th 2009

Kultainen temppeli on taman kaupungin sydan. Siella nousee esiin sikhilaisyyden seka hienoimmat etta pahimmat piirteet. Hienoa on, etta he tarjoavat temppelin yhteydessa ilmaisen majoituksen ja ruokaakin saa kuka vain taysin ilmaiseksi. Sotaisuus sita vastoin on piirre, mika minua ei miellyta tassa uskonnossa. Museon lukuisat taulut olivat taynna vakivaltaisia kuvia, joissa sikhit olivat verissa pain taistelutantereella tai jotakin marttyyria keitettiin tai sahattiin elavalta.

Sotaisuus nayttaisi kuitenkin nykyaan olevan sivuroolissa. Miekkoja kylla myydaan matkamuistomyymaloissa ja muutakin rekvisiittaa nakyy, mutta tuskin sikhit kansana ovat sen sotaisempia kuin muutkaan. Heidan avustyonsa ainakin kielii rauhaa rakentavasta asenteesta ja suvaitsevaisuudesta. Sikhit eivat tee keittiossaan eroa eri uskonnollisuuksien valilla, vaan kaikki ovat tervetulleita nauttimaan thalilautasen antimista. Niimpa mekin kaytimme tilaisuuden hyvaksi.

Kun astuimme sisaan ruokailutiloihin, meteli oli korvia huumaavaa. Kaikki tarjottimet ovat metallia ja niita paiskottiin tiskialtaiseen varmaan lahes satojen kasien voimin. Tiskaajia oli pitkissa riveissa ja ensin jotkus tyhjensivat astiat ja heittivat ne karryihin.Mietimme missa varsinainen ruokailutila olisi ja itse mietin myos mita siella uskaltaisi syoda. Pian meidat opastettiin portaita pitkin ylakertaan. Siina valissa saimme kateemme kipon,tarjottimen ja lusikan. Ylakerran halli muistutti isoa kouluruokalaa. Myos tunnelma oli sellainen, koska halinaa ja touhutusta riitti. Meidat ohjattiin istumaan pitkille matoille joukon jatkoksi. Naita mattoja oli lukuisissa riveissa, tarjotin oli jokaisen istujan edessa ja ruuan jakajat kulkivat kaytavia myoten ja kavivat viskomassa ruokaa jokaisen tarjottimelle. Kyseessa oli perus thali, eli tarjotin koostui monesta syvennyksesta, johon yhteen tuli daalia,toiseen paneeria,kolmanteen chapati-leipaa ja viimeiseen riisia,lopuksi sai jalkiruoka leivoksenkin. Ruokaa sai myos pyytaa lisaa, kun oli syonyt kaiken. Arvata saattaa, etta kun Intiassa tarjotaan ilmaista ruokaa, halukkaita on paljon paikalla. Ihmettelin suuresti mista sikhit saavat rahat tahan toimintaan, mutta kasittaakseni he ovatkin aika rikas kansanryhma.

Ruokailun jalkeen suunnistimme temppelille, jota voisin kuvailla lyhyesti: Siihen oli kaytetty satoja kiloja kultaa,alueella oli muitakin temppeleita, kuin tuo kuuluisa kultainen, keskella oli iso allas, jossa sai ottaa pyhia kylpyja, altaassa ui suuria kaloja, joiden ruokkiminen oli suosittua huvia, alueen museo koostui paljolti maalauksista, joissa oli eri sikhilaisia guruja ja sikheja taistelukentilla.

Tot: 0.101s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 40; dbt: 0.06s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb