simen har kommet frem til palolem, stedet der palmene er kledd med lysrør og bål brennes på stranden

India's flag
Asia » India » Goa » Palolem
January 18th 2011
Published: January 18th 2011

vi har beveget oss ned den indiske kysten, fra et turiststed til et annet. nå er vi i palolem, som stort sett domineres av backpackere boende i små kokoshytter. folk slapper på stranden, padler kajakk og kjører scooter litt hit og dit. nesten uansett hvor man stopper opp er det mulig å kjøpe kokosnøttvann, juice eller øl, og kanskje en liten grillet fisk om det er tid for et nytt måltid. vi har inngått en pakt om å ikke gå rundt sultne.

før vi dro ned hit var vi innom gamle goa, en by som var veldig flott og fin på sin tid, men ble forlatt på begynnelsen av attenhundretallet på grunn av problemer med malaria og kolera. nå var det stort sett gamle kirker der, en av de skulle visstnok være asias største. kanskje sørøstasias. stor og hvit var den i alle fall. vi møtte mange indere som gjerne ville posere sammen med oss, og vi stilte gladelig opp. vet ikke hva bildene skal brukes til, jeg tror sannsynligheten er stor for at de havner på facebook med tag "min nye bestis". det får vel være ok.

her finnes mye god mat. i går spiste vi grillet fisk sammen med en brite vi møtte på stranden. vi valgte fisken blant mange potensielle kandidater liggende ved siden av grillen, den som fikk være på vår tallerken var en rød snapper med litt lubben kroppsfasong og et stort rødt øye. den ble om mulig enda større etter grillingen, og det krevde sin tid å sette den til livs. en annen dag spiste vi frokost på en liten kafe der vi fikk servert bananpannekaker, lassi, espresso maharaja size, cornflakes med fersk frukt og melk og omelett. hovedkriteriene våre ved valg av spisested er musikkprofil og hvorvidt de har trykk på serviettene sine. snorre er nemlig nyfrelst serviettsamler. det er dog ikke så ofte vi tar hensyn til noen av kravene, ofte ramler vi bare inn der det kjennes best.

hvor mange dager vi blir her i slappoland er enda ikke helt klart. all roen og freden som finnes her smitter lett, og det er deilig med slappe dager og korte utflukter med bad og sol pakket inn i seg. man får leid seg en kajakk om man vil, og sykler finnes også mange steder. det skal visstnok være en nasjonalpark med fugler å titte på ikke så langt unna, og det er også ganske deilig å sykle rundt selv om man ikke har pekt seg ut noen spesiell destinasjon. jeg har sett et par seilbåter her med turister i seg, kanskje kan man til og med få leid seg en sånn for noen timer.

som seg hør og bør bor det også en del husdyr her. vi har sett hunder, kuer og griser som løper rundt i nærmeste nærhet av stranden. for litt siden møtte vi på en gris som hadde en kråke sittende på seg. dessverre ble de noe brydd da vi nærmet oss, både kråka og grisen skygget unna ganske kjapt.

neste destinasjon er hampi, en tempelby litt lengre inn i landet.

Tot: 0.062s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 45; dbt: 0.04s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb