Army of Terracotta Warriors & Breadsoup

Terracotta krijgerTerracotta krijgerTerracotta krijger

Terracotta warrior
Ni Hao vanuit Xi'an!

Vandaag een berichtje vanuit Xi'an, waar we (helaas) maar één dagje waren. Vanochtend vroeg kwamen we aan met de trein, en wederom werden we opgewacht op het station. In een halfuurtje werden we naar ons hotel gebracht. Ik denk dat ons backpackersimago nu definitief met de grond gelijk gemaakt is, want we zitten weer in een schitterend hotel. Volgens de Lonely Planet, onze reisbijbel, een van de twee beste hotels van Xi'an.

We waren nog redelijk moe van de treinreis, vooral Sylvia want die heeft nauwelijks een oog dicht gedaan. Omdat we hier maar een dag zijn, zijn we toch maar snel op pad gegaan. Een van de meest bekende attracties van Xi'an (of eigenlijk in de buurt van Xi'an) is het Leger van Terracotta Krijgers. In 1974 vonden boeren tijdens het graven van een put per ongeluk aardewerken mensenhoofd. Archeologen zijn vanuit deze plek verder gaan zoeken en kwamen tot de schrikbarende ontdekking dat zich onder de grond een leger bevond van duizenden terracotta krijgers. Deze krijgers zijn stuk voor stuk zo groot als een echt mens! Naast de krijgers vonden ze ook terracotta paarden en koetsen. Toen ze het hele gebied waar deze
Veel zijn niet helemaal compleetVeel zijn niet helemaal compleetVeel zijn niet helemaal compleet

Some are missing some vital parts...
beelden liggen bepaald hadden, hebben ze om de vindplaatsen enorme hangars geplaatst en deze toegankelijk gemaakt voor toeristen. Ze zijn nog lang niet klaar met uitgraven, maar een deel is al te bewonderen. Bijzonder is trouwens dat elke krijger uniek is, met een eigen gezicht. Heel erg indrukwekkend.

Vanavond hebben we gegeten bij een typisch Xi'ans restaurantje "Lao Sun Jia". Hier hebben we een traditioneel Xi'ans gerecht gegeten, dat heet "Yangrou Paomo". Omdat alles bezet waren, werden we bij een mevrouw aan tafel gezet die alleen zat te eten. Blijkbaar is dat heel normaal hier, want de mevrouw reageerde heel aardig. Ze sprak redelijk Engels en heeft ons uiteindelijk helemaal uitgelegd hoe we dit speciale gerecht moesten eten. Je begint met een soepkom met daarin twee broodjes (soort pitabroodjes). Deze moet je in hele kleine stukjes scheuren, en reken er maar op dat je daar een halfuur mee bezig bent! Daarna kies je een vleessoort uit (rund, schaap of lam) en die wordt samen met een bouillon over je broodsnippertjes gegoten. Dan wacht je een kwartier, tot de soep in het brood is getrokken en dan kun je eten! Af en toe komt de serveerster nog langs met wat
Er moet nog heel wat worden afgegraven hierEr moet nog heel wat worden afgegraven hierEr moet nog heel wat worden afgegraven hier

There's still quite some work to be done
extra bouillon. Beetje koriander erbij en wat sambal en het is echt een heerlijk gerecht.

Vandaag in "Wat ons opvalt in China":

- Veel babies dragen hier een soort schortjes, waardoor ze waarschijnlijk makkelijk aan en uit te kleden zijn en zonder veel moeite een plas of poep kunnen doen.
Nog veel grappiger zijn de blote-billen-broekjes die de peuters dragen! De eerste keer dat we dat zagen dachten we dat het broekje uitgescheurd was, maar het hoort gewoon zo! We hebben er al tientallen mee zien lopen. Beeld het je zo in: Verleng de gulp van een normale broek helemaal door tussen je benen naar achter en dan omhoog tot boven je billen en trek de gulp open. Zo lopen de peuters hier de hele dag rond. Waarschijnlijk ook omdat ze zo makkelijk kunnen poepen en plassen, zonder hun broekje uit te hoeven doen. En het bespaart luiers want ze doen het meestal gewoon op straat.

Groetjes,

Mark en Sylvia

== ENGLISH ==

Ni Hao from Xi'an!

Today we send you a message from Xi'an, where we (unfortunately) were for only one day. This morning we arrived early in Xi'an
Honderden terracotta krijgersHonderden terracotta krijgersHonderden terracotta krijgers

Hundreds of terracotta warriors
by train, and again, someone was waiting for us at the station. Half an hour later, we were in our hotel. I think this hotel definitely finished our backpackers image, because the hotel is beautiful again. Lonely Planet, our travelling bible, says our hotel is one of the two best hotels in Xi'an.

We were quite tired from the overnight traintrip, especially Sylvia who only slept a few hours. Since we're here for only one day, we didn't have the luxury to take a quick nap, and left the hotel immediately. One of the most famous attactions of Xi'an is the Army of Terracotta Warriors. In 1974 some local farmers found a sculptured pottery head when they were digging a well. Archeologists were interested and started digging around this place. What they found were thousands of human sculptures, horse sculptures and the remains of wooden chariots. They built a hangar around this area and opened it for visitors. Meanwhile they're still digging/excavating and restoring the broken warriors and horses. It was truly amazing to see this.

Tonight we ate a typical Xi'an dish at a restaurant. There were no empty tables, so they put us at a table
TerracottalegerTerracottalegerTerracottaleger

Terracotta army
where one woman was already eating her meal. She spoke English quite good and was able to explain us how we eat the meal. You start off with a soupbowl with two pieces of bread. First you have to tear the bread apart in small bits, which will take you at least half an hour! Then you choose the meat you want in your soup (beef, mutton, lamb) and the waitress will put this, together with soup on top of the bread. 15 minutes later, when the bread absorbed most of the soup, you can start eating! It was very good!

Today in "What's different in China":

- A lot of young children over here (age 2-4) wear what we now call uncovered-bottom-pants. It looks like the pants are torn apart at the seem that runs from your navel all the way down through your legs and then to the top of your bottom, but they're actually made that way! Probably because they can pee and poo more easily. Of course it also saves them the cost of diapers, because most of the time they do it in the middle of the street.

Bye!

Mark
Niemand mag ze aanrakenNiemand mag ze aanrakenNiemand mag ze aanraken

Nobody is allowed to touch them
& Sylvia

Er waren ook paardenEr waren ook paarden
Er waren ook paarden

They had horses as well
MopperchineesjeMopperchineesje
Mopperchineesje

Unhappy Chinese
Schoonheid vergaat niet?Schoonheid vergaat niet?
Schoonheid vergaat niet?

Beauty comes with age?
Slapende Chinees van de dag 3Slapende Chinees van de dag 3
Slapende Chinees van de dag 3

The third sleeping Chinese of the Day
Broodsoep, snipper je eigen brood!Broodsoep, snipper je eigen brood!
Broodsoep, snipper je eigen brood!

Bread soup, tear apart your own bread!
Broodsoepje bevalt prima!Broodsoepje bevalt prima!
Broodsoepje bevalt prima!

Now an official bread soup lover 4 life
Ons hotel keek hierover uitOns hotel keek hierover uit
Ons hotel keek hierover uit

We saw this from our hotel
Beetje spelen met sluitertijdBeetje spelen met sluitertijd
Beetje spelen met sluitertijd

Playing with the exposure time

16th July 2007

Groeten uit .....
Schatten, Het was zo fijn jullie stem te horen. Geniet lekker verder! Wij zijn vanaf nu in Zeeland. Weekje met Oma in Port Zelande. Neem wel de PC mee. Weet niet of ik verbinding heb. Liefs, Pa en Ma

cool
Hallo stoere backpackers! Tjonge, wat een leuke reis maken jullie zeg! Hulde voor de slapende Chinees van de dag! Doet me denken aan mijn serie met foute skipakken. Ook 'wat je opvalt in China' komt mij bekend voor! Ik had in Peru een aparte bladzijde in mijn dagboek voor dat soort zaken. Vaak is het leuk om te zien dat het ook anders kan dan wat wij gewend zijn in onze cultuur. Mijn kattenbak-aversie valt overigens wel in een keer in het niet na jullie Chinese WC-relaas... groetjes uit broeierig Kortenhoef!

Tot: 0.173s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 57; dbt: 0.1417s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb