There are 9 millions bicycles in Beijing..

China's flag
Asia » China » Beijing
September 7th 2006
Published: September 10th 2006

001001001

Den kinesiske mur
Minst, mulig flere ogsaa, for alle sykler, og det ikke sykler som vi har hjemme akkurat. Det er alt fra rustne skraphauger til enda mer rustne skraphauger. Sykler blir stjaalet rett som det er aa disse kan en finne igjen til salgs paa et av de utallige makedene i byen.. En kineser fortalte oss at naoboen hennes ble litt sur etter at hun hadde kjoept naboenes sykkel som var stjaalet paa et marked for en billig penge.

Kina er et fasinerende land. Vi var saa heldige aa komme inn i landet med tog, slik at vi fikk se den kinesiske mur fra et moekkete togvindu paa et tidlig stadie i vaar Kina-ekspedisjon. Vi fikk se mer til muren etter at vi tok en sightseing fra Beijing. Tok taubane opp, gikk paa muren og tok ola-kjerre ned. Enkelt og greit.. Flott mur!

Beijing holder for tiden paa med en "ekstrem makeover" slik at byen blir klar til OL i 2008. Christian har allerede sikret seg en av de foerste orginale OL-capsene.. (Selges foroevrig til hoeystbydende naar vi kommer hjem, dog bud kan allerede legges inn her). Planen er at hutongene (tradisjonelle Kina) og at alt som er stygt (eller sjarmerende)
002002002

Den Forbudte By
skal bort og alle skal flytte inn i nye flotte blokker.. Den forbudte by blir nok staaende, samt noen andre templer og muren skal vel fortsatt bestaa..

Kinamat smaker forresten ganske godt i Kina ogsaa. Det tar til tider noe tid aa faa i seg alt da alt skal inn med pinner. Hvis en gjoer den feilen aa legger risen sammen med kjoettet og sausen i stedenfor i den lille risbollen kan det bli meget vanskelig aa frakte den inn i munnen. Aa spise med pinner er foroevrig en fin form for slanking, da en blir mett mye fortere da alt tar relativt mye lengre tid enn med en gaffel.

Naar det gjelder kinesiske sykehus (jada sykehusbesoek er helt normalt naar vi er paa ferie) saa kan vi vel si at antibiotika-kurene ikke sitter veldig langt inne. Det ble til og med utskrevet foerst antatt sovemedisin til et menneske som godt kan sove minst 14 timer i strekk. Det viste seg imidlertid senere at medisinen som vi ble fortalt var sovemedisin ikke var det alikevel, men anti-diare-piller. Er ikke saa enkelt naar alt er skrevet med kina-tegn og de som jobber paa sykehuset snakker en engelsk som ikke
003003003

Enda mere mur.. En fryktelig lang mur..
kan forstaas.

Vintergarderoben er ogsaa i boks. Paa silkemarkedet som stort sett selger alt annet enn silke er det et enormt marke for vinterklaer. Saa vi roeyk paa noen smeller her ja. Saa naa blir det spennnende aa se om klaerne taaler en kald norsk vinter..

Tot: 0.069s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 45; dbt: 0.0448s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb