Cool Banana

Asia » Cambodia
November 4th 2011
Published: November 4th 2011

FiskFiskFisk

Nu er vi kommet til fiskenes land
Grundet utallige henvendelser fra hele klodens befolkning, bringer vi her en utidelig blog-updatering:

Bangkok lufthavn var ikke den værste lufthavn vi kunne have været strandet i, og de var vandt til 'over night stays', så alt havde åbent 24/7, der var computere til rådighed med gratis internet, og sågar senge med hovedpuder til at sove på. Og mad fik vi på de 2 fly, og saa var der masser af smagsproever paa kokosnoeddevafler i lufthavnen, som vi forsoegte at spise os maette i, så de 14 timer gik uden problemer.

Varmere, fugtigere, rigere. De 3 første ord der slår en ved ankomst til Cambodia.
Vi blev mødt af vores lokale guide Soluy lige uden for lufthavnen, en pige ikke mere end 3 år ældre end os selv, men med mange flere oplevelser på rygraden end nogen som helst vi kender. En kort beskrivelse kan starte med hendes cv, ifølge hende selv; skolelærer, australsk fodbold-træner, kaffefarmer, arbejde på krokodillefarm, tour guide, fotograf, skribent, journalist, soldat, promoter for kortplanlægningsfirma, minerydder, blogger og studerende. Lige pt. besidder hun 5 jobs. Udover dette har hun også oplevet en del, hun tog til Vietnam hvor hun mistede sine penge og sit pas, og i
DaasemadDaasemadDaasemad

Laeg specielt maerke til den sovende ekspedient
stedet for at melde det savnet, så arbejdede hun 3 måneder på en kaffefarm for at tjene penge til at rejse hjem igen. Hun har flere gange været ude og tage billeder af den Cambodianske-Thailandske krig, hvor hun to gange blev fængslet fordi cambodianerne mente at hun var thailandsk spion. Men som hun siger; alle gode mennesker i Cambodia sidder i fængsel. En anden gang hvor hun var ude og tage billeder af krigen løb hun tør for penge, så hun meldte sig ind i militæret. Som 13-årig flyttede hun hjemmefra, og som 5-årig begyndte hun at arbejde for sin familie. Hendes nuværende bopæl er hos munke rundt omkring i templer, men hun har også boet i en ghetto styret af mafiaen som vi tog ud og så den dag vi ankom.
En interessant person det er hun, og det virker som om hun elsker at være guide, og er meget ærlig i sine udmeldinger, så vi er sikre på at vi ikke kommer til at kede os med hende som guide. Hendes ynglingsudtryk er det australske 'Cool Banana', som hun syntes er utroligt sjovt, saa det skal vi nok blive traette af.

Selvom vi ikke har været her
GhettoenGhettoenGhettoen

Det sted hvor Soluy havde boet
længe, har vi allerede set en del! Vi har set det rigeste tempel i Cambodia, hvor vi blev velsignet af en buddhistisk fupmager, vi har set et udendørs museum om hvor fantastisk Cambodia er (hvor Soluy bagefter forklarede os, i sikker afstand fra vagterne, at statistikkerne viste præcis hvad magthaverne i landet gerne ville have de viste) og vi har set det royale palads, som ikke er noget særligt ift. andre paladser i Asien, men hvor Amalienborg stadig godt kan gå hjem og pakke sammen.

Killing fields og S21 var langt mere sørgeligt. Killing fields er der hvor Khmer Rouge slagtede mænd, kvinder og børn, og selvom stedet nu er blevet kommercielt og pyntet med buske, træer og pæne bygninger, var det nemt at fornemme hvilke forfædelige begivenheder der havde fundet sted der. S21 var anderledes, da vi valgte at have en tour guide, som viste os rundt på en meget forhastet og upassioneret måde. Men måske var det også okay at det var forhastet, da S21 var et fængsel hvor fangerne blev tortureret, og bygningerne viste meget tydeligt hvordan det hele forgik, og det derfor var lidt ubehageligt at være der i længden. Inden vi forlod stedet fik
FupmagerFupmagerFupmager

Det var her i det rigeste tempel i Cambodia, at vi blev velsignet af en hellig mand
vi lige hilst på en af de to nulevende eks-fanger, som prøvede at sælge os hans magasin om tiden i fængslet. Lidt økonomisk skal man jo være! Vi afsluttede dagen på toppen af byen med en lokal suppe. Kogende vand bliver stillet på midten af bordet og så putter man ellers det mad i man synes passer til lejligheden. Det var udemærket os udsigten var suveræn!

Da vi blev trætte af Phnom Penhs byliv tog vi en bus til Kratie, ikke en nepalesisk bus med personer paa taget, og for lidt plads til knaeene, men en mere luksurioes dansk-lignende turistbus med DVD-afspiller, som viste cambodiansk karaoke. Dette gjorde naesten de 7 timers køretur nordpaa fornaajelige. Det var dog ikke helt nemt at forlade Phnom Penh, for da vi ville ud fra vores hotel tidligt om morgenen kunne den netop vækkede receptionist ikke finde nøglen til sikkerhedsgitteriet, som holder tyve ude (og turister inde?!?!). Efter 20 minutters søgen og med 10 min til at nå over til bussen, fandt Mathias heldigvis nøglen, og vi kom ud fra hotellet.
Kratie bød på en utrolig smuk sejltur på Mekong-floden, med et pit-stop på en lille ø, hvor Amalie fik lov at prøve at høste ris sammen med de lokale. Derefter sejlede vi rundt om øen i lyset fra den nedadgående sol.
Men det var langt fra det største Kratie kunne byde på! Også et 400 år gammelt velholdt tempel og verdens eneste 80 ferskvandsdelfiner, som desværre ikke brød sig om at være i kameraets søgelys, men som var utroligt smukke!
Udover vores øjne har også vores munde oplevet en masse nyt! Vi har smagt alt fra grillede bananer, klistrede ris i bambuspinde, små bidder fisk med chili pakket ind i bananpalmeblade og kogte ællinger, som aldrig nåede ud af ægget! Det sidste er ifølge Soluy en utrolig lækker dessert.
Mathias, Soluy og Amalie afsluttede dagen i dag med at snige sig ind til et buddhistisk glo-bryllup og derefter se gæsterne ankomme til et andet! Da bruden, gommen og deres familie fik øje på os begyndte de straks at grine selvom de var midt i ceremonien, selv munkene som ellers ikke må udtrykke følelser var flade af grin og undrede sig over hvem disse tre fremmede mon var. Efter ceremonien fortrak vi hurtigt og bevægede os hjemad.
I morgen sætter vi snuden mod Ratanakiri provinsen og flere nye oplevelser!

Mvh. de fire

&
Amalie

De 4 rejsendeDe 4 rejsende
De 4 rejsende

Vi er i komplekset med det royale palads

5th November 2011

Ælling
Jeg kan se, at I er i Soluy's kyndige og udfordrende hænder. Hun fik også prakket mig en halv ælling på efter moderat pres :) Nyd det! I kommer med garanti til at opleve et Cambodia som kun de allerfærreste får set. MVH Jens

Tot: 0.235s; Tpl: 0.017s; cc: 6; qc: 49; dbt: 0.0458s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb