keep it riel!!

February 3rd 2009
Published: February 3rd 2009

drie februari

keep it riel!!

om maar te zeggen dat Phnom Penh aan het veranderen is, terwijl we een bbq-chicken-pizza (op zijn pizzahuts) aan het delen waren op de zesde etage van een supermoderne-airco-supermarkt hadden we zicht op een straat richting de central market (franse enginiering (denk ik)) in heropbouw. relatieve rust in de hoogte en chaos, vuil, uitlaatgassen, bedelaars in de straat.
Schoolgaande jeugd, aangetrokken door de vele kleren, de electro, rollerschaatsbaan tegenover tsjouk-tsjouk-taxi's en golfplaten rond de centraal market. De dollar wint aan terrein.

Ongelooflijk dat juist dertig jaar geleden de genocide van het regime van pol-pot twee miljoen mensen vermoordde en alle initiatief of oppositie in de kiem smoorde. De killing fields geven amper iets weer van wat het moet geweest zijn. De gids, die zelf nog de massa-graven heeft heropend en zijn ouders daar heeft verloren, zij steeds "my god, he's a bad man, my god".
Op de pancarte stond niet te misverstaan dat wat er in Cambodja is gebeurd einde jaren zeventig gruwelijker was dan de ellende die Hitler heeft aangericht.

Naast de gruwel nog wat wetenswaardigheden. Op verschillende plaatsen krijg je op het menu "mornig glory". In soep-vorm, gebakken,... het blijkt een gewas te zijn dat snel groeit en, hou je nu vast, geteeld wordt in het rioolwater van Phnom Penh. Op de weg naar de killing fields zie je prachtige velden vol rioolwater en voedsel voor velen. de cirkel is in dit geval in drie stappen rond eten-verteren-telen en terug....

Paul was onze tsjouk-tsjouk chauffeur voor vandaag: een hele dag ter onzer beschikking als chauffeur en gids voor 15 dollar.
fietsen zijn er te huur en te koop maar te klein voor ons, morgen zoeken we verder.

Visum laos is OK 40 dollar en morgen op te pikken.

GSM werkt met buitenlandse sim-kaart.

Gps begint stilaan zijn geheimen prijs te geven.

Als je veel meisjes ziet buitenlopen uit iets, in blauwe schorten dan is de schol NIET uit maar is het schaft in de fabriek. Een mens kan zich mispakken.

Tot slot waren we nog getuige van een speciaal offertafereel in de "Wat (tempel) Phnom". mensen lieten vogels, vrij, sloegen eieren stuk op leuwenkoppen, staken spek in de muil en bedeelden de bedelaars.

Tot: 0.065s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.041s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb