Ngorongoro Crater

HOURS
MINS
SECS

tot vertrek rondreis Namibie, Botswana & Zimbabwe

Vanmorgen vroeg op pad naar onze volgende bestemming, de wereldberoemde Ngorongoro Krater (in het Swahili betekent dit koeienbel….). Het doet een klein beetje pijn om het schitterende Serengeti NP achter ons te laten, wat hebben we hier veel moois gezien zeg!

Onderweg stoppen we om te lunchen bij the Olduvai George. Op deze plaats zijn de oudste overblijfselen van de mensheid gevonden. Een mooi uitzicht over een enorme kloof.

Na de lunch gaan we verder naar de Krater. We moeten langs een erg steile en hobbelige weg naar beneden om de krater in te komen. Eenmaal op de bodem van de (oude) krater kijk je je ogen uit. Deze krater is 18 km in doorsnede en je voelt je toch helemaal ingesloten door de wanden van de krater. Al snel komen we heel veel dieren tegen. Vooral leeuwen zijn hier erg sterk vertegenwoordigd. In totaal leven er volgens Deo 150 leeuwen in de krater! Dit kan ook aangezien er genoeg voedsel (antilopen, buffels, gnoes) in de krater leven, wat, je struikelt bijna over de dieren! In ieder geval komen we hier erg goed aan ons trekken.

De krater kent slechts een tweetal toegangswegen. We rijden deze middag aan de ene kant van de krater naar beneden om vervolgens aan de andere kant van de krater weer naar boven te rijden. Dit is ook de toegangsweg naar onze lodge. Op de weg naar boven komen we nog een kudde olifanten tegen, schitterend om te zien hoe gemakkelijk deze dieren zich een weg naar boven banen tegen de steile krater wand op.

De lodge is schitterend we hebben een erg grote kamer met een fantastisch uitzicht op de krater!!! Wat opvalt is dat dit de eerste lodge is waar er geen muskietennet om de bedden hangt. Volgens Deo is dat niet nodig omdat het hier s’nachts bijna vriest en er dus geen muggen zijn, brrrrr. Midden in de nacht worden we echter niet wakker van de kou maar van getik. Het lijkt alsof er op alle deuren van de lodges wordt geklopt. Zou er misschien brand zijn?? We wachten ‘rustig’ af tot ze bij onze deur aankloppen maar dat gebeurd niet! Na een tijdje houdt het geluid op en slapen we weer verder. De volgende morgen horen we in het restaurant dat er een hele kudde buffels bij het zwembad van de lodge stond en de bewakers sloegen met stokken op de grond om de dieren af te schrikken, tja, welkom in Afrika!!!

Het is de eerste dag van deze vakantie dat het regent, nou ja, het miezert iets. Deo ziet er vandaag erg moe uit, als ik vraag of hij lekker heeft geslapen zegt hij dat hij de hele nacht geen oog heeft dicht gedaan. De gidsen slapen in een aparte ruimte (soort barakken) en die kennen geen centrale verwarming. Het was de afgelopen nacht net iets boven het vriespunt en met een dun dekentje heb je het dan niet erg warm. Ik voel me eigenlijk wel schuldig want wij hadden het juist veel te warm afgelopen nacht.

De regen houdt na een half uurtje al op. Als we afdalen naar de krater komen we al snel weer buffels, leeuwen en een hyena tegen. We zien voor het eerst een ‘echte’ (volwassen) mannetjes leeuw met van die grote donkere manen. Hij laat zich goed fotograferen terwijl hij een karkas van een gnoe beschermt tegen gieren en andere leeuwen. In de krater zijn de leeuwen erg gewend aan de auto’s. Op een gegeven moment liggen er zelfs leeuwen onder de auto te slapen (lekker in de schaduw). Dit is op zich wel heel erg jammer, maar het geeft je wel de kans om de leeuwen van heel dichtbij te bewonderen. Wat zijn ze indrukwekkend zeg!!!

Na een mooie dag in de krater rijden we terug naar onze lodge. Het WK voetbal start voor Nederland vandaag met een wedstrijd tegen Servie-Montenegro. Michelle en ik zijn nog net op tijd om het laatste halfuurtje van de wedstrijd te volgen. We zitten in een schitterende ruimte en als je langs de tv kijkt dan kijk je zo de krater in, dit is toch wel een erg uniek plekje om de wedstrijd te volgen. Er zou later deze vakantie nog zo’n moment volgen.

Black Rhino!Black Rhino!
Black Rhino!

This is the place where we saw our first black rhino ever. There are about 16 of them living in or near the crater.
Two young cheetah males trying to impress a young female.Two young cheetah males trying to impress a young female.
Two young cheetah males trying to impress a young female.

It was really funny to see how hard they tried to impress her. Making all sorts of noises and chasing one another.

Tot: 0.073s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 62; dbt: 0.0315s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb