Blogs from Namibia, Africa - page 10

Africa » Namibia April 29th 2018

Voor de tweede keer het park in. Nu zo’n 100 km richting het midden. Er zijn echter veel afslagen die naar waterholes leiden. Rondjes van zo’n 30, 40 km. Over moeilijk begaanbare wegen. Vooraf nog geïnformeerd waar we de meeste kans op wild hadden. Helaas weinig te zien. Het beeld van gisteren herhaalt zich niet. Na zo’n 200 km hobbelen hebben we er de brui aan gegeven en zijn we naar ons huisje in Halali gereden. Het waterhole aldaar gaf meer te zien. Om de haverklap olifanten. Solitair en in kudden. Jong en oud. En nog een verdwaalde hyena. Het was bepaald onze dag niet want toen we terugkwamen stond er 2 cm water in onze bungalow. Waarschijnlijk de WC en een niet werkende afvoer. Wel heel netjes opgelost. Hulptroepen meteen ter plekke en een andere ... read more

Africa » Namibia April 28th 2018

Eerst nog een paar foto’s genomen van termietheuvels en de Vingerklip kolom. Koffie gedronken in Outjo met versgebakken apfelstrudel bij een bakkerij. De eerste en de nog te rijden tweede 100 km op asfalt. Saaie kilometers. In no time bij bovengenoemde lodge. ’s Middags Etosha ingereden. Het wildpark is ongeveer half Nederland met een enorme zoutpan in het midden. We hebben een klein rondje gemaakt van ong. 100 km en hebben letterlijk duizenden zebra’s gezien, een paar giraffen, twee wilde honden, verschillende soorten antilopen, wildebeest, gnoe’s. Er is een overvloed aan wild. Een gids die wij aan het begin van onze reis spraken vertelde dat het in het noorden, dus hier, flink geregend heeft. Het land is onherkenbaar groen geworden. Overal lopen de beesten te grazen. Jammer is dat we ons fototoestel in het hotel op ... read more

Africa » Namibia April 27th 2018

Om 8 uur op de eerste bestemming. Nog heerlijk koel voor een wandeling van 1 ½ uur. Twijffelfonteijn. De eerste blanke boer hier, 1940 begonnen en 1964 opgegeven, nog lang uitgehouden in deze woestenij, was nooit zeker van de bron. De ene dag water, de andere dag niet. Vandaar de naam. Het doel van deze wandeling is de talloze graveringen van Bosjesmannen. 2500 jaar oud. Sommige graveringen van pinguïns en robben tonen aan dat de zee destijds een stuk dichterbij lag dan nu. Daarna nog even een korte rit en wandeling gemaakt naar de orgelpijpen. Verticale erosie met een heel eigenaardig effect. Gauw weer de auto in voor 130 km naar onze volgende bestemming. Het is inmiddels (11.30 uur) al 30 graden. Toch nog even onderweg een wandeling gemaakt naar het petrified forest. Onze gids, een ... read more

Africa » Namibia April 26th 2018

Vroeg op pad. Naar de Brandberg (Brandende berg vanwege z’n rode kleur) voor een behoorlijk inspannende klautering naar de White Lady. Een schildering van een witgeverfde San krijger die eerst door 16-eeuwse experts als blanke vrouw was bestempeld. Afrikaanse kunstenaars uit die tijd konden zoiets moois niet geschilderd hebben. Een typisch staaltje van Europees denken uit die tijd. Wandeling en gids interessanter dan de muurschilderingen. Kwestie van persoonlijke smaak. Terug bij de auto wordt het eens tijd dat we een beetje fatsoenlijk asfalt onder de wielen krijgen. Van de 1600 km al 1300 km hotsend en botsend op gravel roads gereden. Helaas gaan we Damaraland in. Dat vergeven is van de C en D wegen. Het Damara Living Art Museum 100 km verderop en vlakbij ons verblijf gaf een aardig overzicht van deze cultuur. Dans, medicinale ... read more

Africa » Namibia April 25th 2018

Gisteren vreselijk mazzel gehad met onze excursie. Bij vertrek uit Swakopmund nog steeds een dichte mist met 14 graden. Langs de kust naar Hentiesbaai. Koffie. De cappuccino is tot nog toe in Namibië prima. Toen weer de woestijn in naar Uis. Ong. 100 km landinwaarts. Meteen de temperatuur naar 29 graden. Om 13.00 uur op bestemming: het White Lady Guesthouse. Een prima onderkomen met zwembad in de middle of nowhere. Helaas te laat voor de wandeling naar de Brandberg en rotsschildering. Te heet. Gaat morgenochtend vroeg lukken. Nu maar een duik in het zwembad.... read more

Africa » Namibia April 24th 2018

Vanmorgen om 08.00 uur opgehaald voor een excursie “the living desert”. Fascinerend. Een kwartier rijden en je staat midden in de woestijn. Een gigantisch gebied dat langzamerhand verboden terrein wordt m.a.w. je mag er alleen komen onder leiding van een gids. Deze laat je zien hoe plant en dier overleven in een klimaat van 1 regenbuitje in de 2 jaar. Wel de Atlantische oceaan in de buurt met de heersende zuidwestenwind die voldoende vocht en zand brengt. De diverse kleuren in het zand komen door oxidatie van verschillende mineralen. Slang, hagedis, gekko, schorpioen enz. hebben zich aangepast aan het barre klimaat. Met een temperatuurmeter wordt aangetoond dat de oppervlakte van het zand 52 graden is terwijl 10 centimeter daaronder de helft. De reptielachtige overleveraars maken hier handig gebruik van. 1 naam die we onthouden hebben: de ... read more

Niet alle foto's komen door. Nog maar een poging.... read more

Africa » Namibia April 23rd 2018

Vanmorgen om 08.30 uur de duizend en 1 valleien achter ons gelaten voor een trip van ongeveer 165 kilometer door de Namib woestijn. Volgens het boek 1 van de oudste woestijnen ter wereld. Eerst een stuk door de bergen en daarna min of meer vlak. Een armetierig riviertje gepasseerd. Hier en daar toch wat begroeiing. Hoe dichter we de zee naderden hoe kouder het werd. Een overgang van 30 naar 16 graden. In Walvisbaai gestopt om naar de lagune te kijken. Duizenden flamingo’s foerageren daar. Een korte wandeling over de boulevard gemaakt en vervolgens nog 30 km noordelijker naar Swakopmund onze bestemming. Gauw de lange broek en trui aan want de temperatuur werd er niet beter op. Leek een beetje op Zandvoort, bewolkt in november. Het museum zeer interessant. Iets opgepikt over de verscheidenheid van volken, ... read more

Africa » Namibia April 22nd 2018

Het was goed toeven in Tsauchab. 2 nachten. Prima accommodatie met uitstekende maaltijden. Nog even een foto genomen van ons huisje en het hoofdgebouw. Tijd om verder te trekken. 200 km naar de Namib/Naukluft woestijn. Via Solitaire. Bekend geworden door Ton van der Lee, een reclameman, die hier neerstreek en nooit meer wegging. Hij heeft er een boek over geschreven. Een aangekleed kopje koffie bij een bakkerij met veel vers gebakken brood en weer door. De gravel wegen zijn hier aanmerkelijk beter dan de trip naar de Sossusvlei. De laatste paar kilometer naar onze lodge, die op 1100 meter ligt, vereisten enige stuurmanskunst en het inschakelen van de 4 x 4. Het uitzicht is hier betoverend. Je staat hier als het ware heel hoog op een bergtop met uitzicht op een uitgestrekte vlakte met de Gamsberg ... read more

Africa » Namibia April 21st 2018

Tsauchab lodge. Eigenlijk ook hier hetzelfde verhaal. 8000 hectare groot. Voormalig boerenbedrijf. Kregen om 5.30 uur nog een kop thee. Ontbijtzak mee en op weg naar de Sossusvlei. Valt dik tegen om 60 km in het pikkedonker op een gravel road met potholes te rijden. Waren toch op tijd bij de poort van de topattractie in Namibie. Eerst nog 60 km via een asfaltweg naar het eindpunt met schitterende effecten van schaduw en rode duinen bij de opkomende zon. En dan nog als toetje stuiterend en hobbelend over zand de laatste 5 km op 4 wheel drive naar de vertrekplaats voor de wandelingen. Naar de top van een zandduin geklommen en op ons kont zo’n 200 meter de helling af. Hoe ouwer hoe gekker. Om 13.00 uur terug op de lodge met het gevoel al een ... read more

Tot: 0.098s; Tpl: 0.006s; cc: 3; qc: 64; dbt: 0.0569s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb