Blogs from Namibia, Africa - page 9

Africa » Namibia » Windhoek June 6th 2018

Eindelijk is het dan zover. De bij Sable Tours geboekte vakantie naar Namibië, Zimbabwe en Botswana gaat beginnen. We vliegen vanaf Schiphol naar Windhoek met een tussenstop in Luanda. De vlucht verloopt soepel, we moeten bij Windhoek alleen even in “de holding”, want het schijnt erg druk te zijn. Na landing zien we echter slechts twee andere vliegtuigen op het vliegveld staan, dat is wel even anders dan Schiphol. Maar zoals we verder in de vakantie zullen ervaren, is Namibië sowieso een land van ruimte en rust, iets dat wij in Nederland eigenlijk niet echt kennen. Bij Bidvest halen we onze 4x4 Toyota huurauto op, er staan slechts 15.000 km op de teller en de banden zien er dus prima uit, hopelijk blijft dat ook zo ;-) Met de routebeschrijving van Sable Tours vinden we Cullinan ... read more

Africa » Namibia » Windhoek June 1st 2018

Namibia – Sand Dunes and Sunsets, May 2018 This country’s name is derived from the Namib Desert, considered to be the world’s oldest. Lying due north of the Western Cape, the name means “vast place” and has the least rainfall of any country in sub-Saharan Africa. Two very well-known areas here are the Skeleton Coast and the immense Namib Sand Sea. The red sand dunes created by the strong onshore winds are the highest in the world, and due to the location of the shoreline at the point where the Atlantic's cold water kisses Africa's hot climate, often causes extremely dense fog to develop. Sounds like the kind of surreal place I need to be! It was a 3am wakeup call for my morning flight from Johannesburg to Windhoek, the Namibian capital city. The charm of ... read more

Africa » Namibia May 15th 2018

Na vandaag de laatste 300 km te hebben gereden naar Windhoek tijd om de blog af te sluiten. Een nachtje slapen hier en morgen, woensdag dus, om 18.00 uur met de KLM terug voor een nachtvlucht. Donderdagmorgen terug op het nest. Gelukkig geen tijdsverschil. Jannie en ik hebben een ontspannen reis gehad waarbij wij veel verschillende indrukken hebben opgedaan. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, U heeft ze in het blog kunnen lezen. Het is een afwisseling geworden van korte en lange wandelingen, veel excursies waarbij je ogen tekort kwam, vlieg- en boottrips, een helikoptervlucht en ook nog tochten met de auto in de wildparken op eigen initiatief. Veel kilometers gemaakt, ruim 5000. Je kan de cruise control hier uren aan laten staan. We hebben onderweg veel korte en soms wat langere contacten gehad. Heel plezierig. ... read more

Africa » Namibia May 14th 2018

Op weg naar onze bestemming in Namibië. 235 km. Bij de grens de gebruikelijke papierwinkel. Vlotjes want we waren maar met een paar. Zelda is een voormalige boerderij. Alles ruim opgezet. Ook de kamer. Het weer is uitstekend. We gaan een paar uurtjes aan het zwembad zonnen of een wandelingetje maken. Het laatste mag niet verder dan de toegangspoort. We worden gewaarschuwd dat er veel slangen zitten in dit gedeelte van de Kalahari. De eigenaren houden er wel een aparte liefhebberij op na. Een stel luipaarden, een tweeling, zijn in het huis grootgebracht. Toen ze te groot werden kregen ze een kooi van ruim 4 hectare tot hun beschikking. Stekelvarken, emoe die je normaal alleen in Australië tegenkomt en een paar rooikatten zijn nog een paar bijzonderheden. Leuk is dat we de enige gasten zijn en ... read more

Africa » Namibia May 5th 2018

Het ontbijt maar laten schieten. Stonden er om 7 uur en moesten tot half acht wachten. Ze hebben hier het systeem dat ze voor elke klant apart bereiden. Wel prettig maar duurt vreselijk lang. Nu waren we om 8 uur 100 km verder. De Caprivistrook blijft een vreemd fenomeen in Namibië. Totaal anders qua bevolking en landschap. Alleen het weer blijft een beetje hetzelfde al is dat ook niet helemaal waar als je dat met Swakopmund vergelijkt. In Kongola een hotdog in een soort bakkerij gegeten en toen we vroegen om koffie werd er voor ons gezet. De lodge is luxe vergeleken met de boomhut waar we vandaan kwamen. Jannie is met een boottrip mee van 3 uur. Ik ben maar hier gebleven met een biertje en een boek. Genoeg krokodillen en nijlpaarden gezien. Ik ben ... read more

Africa » Namibia May 4th 2018

4 Mei - Ngepi Camp vlakbij Divundu Elektriciteit en verbindingen werken niet altijd in afgelegen gebieden. We hebben een paar keer geprobeerd nog iets door te seinen naar onze blog maar tevergeefs. Vanochtend naar het Mahango Game Reserve geweest. Door velen de hemel in geprezen en naar onze smaak terecht. Een combinatie van rivierlandschap, uitgestrekte vlakten, onderbroken door dichte bebossing met veel wild. De vele dieren die we al gezien hadden komen hier ook voor. Nieuw zij de buffels, kudu’s en wilde zwijnen. We hebben wel een kwartier stilgestaan voor een enorme olifant die nerveus werd en met z’n oren begon te flappen toen een auto vlak voor ons hem wilde passeren. Verder een rustig middagje op de camping. Vanuit de boomhut zicht op een stel nijlpaarden, die ook ’s nachts hun geknor laten horen. Een ... read more

Africa » Namibia May 3rd 2018

Het zijn lange stukken asfaltweg die we op de cruise control (100 km) snel afleggen. Meestal zijn we om 8 uur en route en 10 uur half elf op onze bestemming. Divundu is nauwelijks meer dan een benzinestation en een ATM (geldautomaat), een kop koffie hebben ze er niet, dus gauw door naar de Popa waterval. Via een luxe restaurant, de contrasten zijn groot, alwaar koffie, een korte wandeling en we staan oog in oog met de waterval. Meer glijdend dan vallend. Maar met een rust en toch weer geluiden hier en daar, zodat je onder de indruk bent van het plaatje. We staan daar met z’n tweeën op het uitkijkpunt met een koffietent in ons rug waar op een 120 cm scherm de halve finale Liverpool AS Roma wordt herhaald. Jannie roept me tot de ... read more

Africa » Namibia May 2nd 2018

Rundu De tweede tranche van de 500 km vlot gereden. Een lange rechte weg doorbroken door de zogenaamde rode lijn. Vee uit het noorden mag niet zomaar naar het zuiden worden geëxporteerd i.v.m. ziekte. Er is een hek dat vooral loslopend vee niet door kan lopen. Ook wij werden aan een controle onderworpen. Jannie moest haar rijbewijs laten zien. De N’Kwazi lodge, onze bestemming, ligt aan de Okavango rivier. Deze is de grens tussen Namibië en Angola. Een boottochtje gemaakt en nog even illegaal voet in Angola gezet. Het begin van de Caprivistrook waar we nu zijn is een vreemd uitsteeksel van Namibië dat als het ware Botswana insteekt. In het noorden begrensd door Angola loopt deze smalle strook land bijna door tot aan de Victoria watervallen. Het is een totaal ander gebied dan de rest ... read more

Africa » Namibia May 1st 2018

We maken vandaag en morgen de doorsteek naar Rundu. Een kleine 500 km. Via Tsumeb en Grootfontein. Vlak voor Tsumeb een uitstapje naar een meer, Otjikoto, dat is gevormd door het instorten van het dak van een reusachtige ondergrondse grot. De Duitsers hebben er al hun wapens in gegooid toen ze zich in 1915 terugtrokken. De houwitsers liggen er nog. In het centrum van Tsumeb wilden we nog even het museum meepikken. Helaas. De dag van de arbeid wordt in veel Afrikaanse landen inniger gevierd dan in Nederland. Helemaal vergeten. Ook deze lodge is oorspronkelijk een boerderij geweest. Alleen al door het weggetje van 2 ½ km vanaf de asfaltweg naar deze plek realiseer je je wat het betekende om destijds te pionieren met een paar ossen en een wagen.... read more

Africa » Namibia April 30th 2018

We rijden al voor achten midden in het park. We zijn er vroeg bij. Dan moet er wat meer te zien zijn. Enkele kudden antilopen, een leeuw die majestueus van achter een bosje wegloopt, echter op 100 meter afstand, een paar hyenas die kennelijk de overblijfselen voor hun rekening nemen, een paar wildebeesten. Ook deze dag niet rijkelijk bedeeld. Het park is ook zo verdomd groot. Door de regen is het gebied waar gegraasd kan worden natuurlijk behoorlijk uitgebreid. Nog naar een uitkijkpunt gereden dat zicht geeft op de zoutpan. Een onafzienbare vlakte ter grote van een paar provincies in Nederland bij elkaar waar geen grassprietje groeit. Nog een laatste waterhole waar zebra’s en bokken rondlopen. Koffie gedronken en het park uit. De Lodge heeft een schitterend zwembad en het weer, o ja het weer is ... read more

Tot: 0.11s; Tpl: 0.006s; cc: 5; qc: 70; dbt: 0.0534s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb