OPUWO - POLIO: 2-0

Africa » Namibia » Kaokoland
July 25th 2011
Published: July 25th 2011

mega-happy
Vorige week was het ronde twee van de National Immunization Days, cryptisch afgekort tot NID2. Tijdens NID1 heb ik lijdzaam moeten toezien hoe andere teams “da bush” in werden gestuurd om daar op zoek te gaan naar kinderen die ze vervolgens aan het huilen brachten. En de vaccins toedienden. Wie wil dat niet? Tijdens NID1 kon ik niet weg wegens bezoek uit Nederland dat langskwam in Opuwo (het was een lastige afweging). Voor NID2 echter was ik klaar voor avontuur, kamperen in de bush en het aan het huilen maken van kinderen op grotere schaal dan het karige aantal per dag dat de Rehab Department in tranen verlaat.

Dat avontuur ging niet door. De Director heeft een tijd geleden besloten dat VSO’ers niet mogen worden ingezet voor risicovolle ritten. Dat is geheel te danken aan mijn VSO buurman. Die parkeert de terreinwagens bij voorkeur tegen een boom, vastgelopen in een rivier of tot de motorkap in mul zand. Vermoedelijk mikt hij ook op overstekende koeien maar mist hij ze door concentratieverlies vanwege de slaapverwekkende BBC Podcasts die hij afspeelt tijdens het rijden. In zijn voordeel moet gezegd worden dat iedere andere chauffeur die terecht zou komen in de situaties waar

team 6A in de wijk
deze zaken gebeurden, waarschijnlijk met niet meer dan een wieldop zou terugkeren. Desondanks is de Director zich gaan afvragen hoe zij het moest gaan uitleggen als er een VSO’er vermist zou worden.

Ik mocht wel in Opuwo rijden om teams op vaste plekken af te leveren en ze waar mogelijk te assisteren. Zoals altijd was er ook nu weer een tekort aan auto’s. De Government Pool kon nog wel bijschieten met een auto die geschikt was voor gebruik in Opuwo. Dat zou de mijne moeten zijn. De auto werd zichtbaar nadat de zwarte roetwolk die het omgaf neerdaalde: een kleine, volledig door de vering gezakte Himbasedan, zonder gordels, die startte met behulp van een schroevendraaier. Of met één van de springveren die uit de stoelen ploepten.

Gelukkig bleek er een alternatief te zijn. Er werd onder een laag van stof en spinnenwebben een in iets betere staat verkerende terreinwagen gevonden. Dit werd de Immunomobiel voor Opuwo. Allicht beter dan de sedan, die mogelijk voor korte stukjes glad wegdek nog wel geschikt was. Maar dit is Opuwo en er is hier maar één asfaltweg.

De Immunomobiel van Team 6A ging op pad naar Otuzemba, één van de informele wijken rond Opuwo. Het team bestond uit 2 verpleegsters en 2 vrijwilligers. De vrijwilligers namen plaats in de bakkie tussen de koelboxen met vaccins. De nogal stevige verpleegsters en ik pastten maar net met z’n drieën op de voorbank. Het leverde wat ongemakkelijke situaties op bij scherpe bochten en bij het bedienen van de versnellingspook.

In Opuwo werkten we niet alleen met mobiele teams maar ook vanuit een aantal vaste plekken in de locations. De ouders van kinderen brachten we op de hoogte van deze immunisatie plekken. Eén van de vrijwilligers zat gewapend met een megafoon naast me in de Immunomobiel en zo reden we stuiterdend over de paden door de wijken van Opuwo. Het zou meteen een goede community-brede screening voor gehoorproblemen kunnen zijn geweest. De vrijwilliger was blij met zijn taak. Tot in Windhoek moet te horen zijn geweest dat er naast Otuzemba MiniMarket gratis polio was te halen. Als mensen even iets kwamen vragen bij de auto kregen ze antwoord door de megafoon. Ook de aanwijzingen voor route kreeg ik en de rest van Opuwo via de megafoon toegeschreeuwd. RECHTSAF HIER!

De potige verpleegsters lieten weinig ouders en kinderen ontsnappen. Ik zou ze zelf ook niet durfen tegenspreken. De vaccins tegen polio worden toegediend door druppels in de mond van de kinderen te laten vallen. Sommige kinderen lieten dat gewillig gebeuren, anderen zetten het op een huilen. Weer anderen zagen er een vorm van koekhappen in en probeerden de flesjes uit de hand van de verpleegster te bijten. Na de druppels kregen de kinderen een stip met onafwasbare stift op de nagel van de duim om te voorkomen dat ze meerdere vaccins toegediend krijgen. Meer is niet altijd beter.

Hieronder een aantal foto’s, genomen tijdens de NID.

PS: Enig research leerde me dat de extra foto’s na de tekst niet altijd in het oog springen sinds de layout van de site is veranderd. Door helemaal naar onderen te scrollen of het icoon voor de foto’s aan te klikken zouden de foto’s moeten verschijnen.

Tot: 0.08s; Tpl: 0.013s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0474s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb