Veldwerk, dat is tenslotte de reden dat we hier zijn…


Advertisement
Burkina Faso's flag
Africa » Burkina Faso » Centre-Nord » Korsimoro
November 25th 2006
Published: November 25th 2006
Edit Blog Post

Al weer twee weken veldwerk achter de rug, en tevreden? Niet echt, het kan natuurlijk altijd beter. De dagen hier zijn kort en heet en de week wordt ook niet ten volle benut. Op maandag na het middaguur vertrekken we pas met de drie vrolijke Afrikanen vanuit Ouaga richting rimboe en de vrijdag slaan ze ook over, waardoor er maar drie bruikbare dagen overblijven…
Ondanks de korte tijd in het veld toch veel grondmonsters genomen dankzij de uitstekende hulp van Issouf en Daniel, de gids die de plaatselijke bevolking in het Takkie-Takkie te woord staat over wat wij wel niet aan het doen zijn.
De eerste week kregen we te eten van de vrouw van Daniel, maar dat hebben we maar zo snel mogelijk afgezegd, want dat was meer “pour le chien’ zoals wij alles noemen wat niet te eten is. Verder is er in dit dorp ook niet echt iets lekkers te krijgen dus besloten we om een gastank en wat potten en pannen uit Ouaga op te halen. Daarmee heeft Siaka twee keer uitstekend gekookt (en ons daarmee in leven weten te houden) waaronder kakelverse kip mmmmm, volgende keer mogen wij het keeltje doorsnijden.
We hadden begrepen dat S&I
hulpjeshulpjeshulpjes

En hup graven nu
ook zelf onderzoek gingen doen, maar daar hebben we tot op heden nog niks van gemerkt, ze doen vooral wat wij ze vragen, lopen achter ons aan, graven gaten door de keiharde korst, scheppen monsters…. hulpjes dus, heel handig. Joost heeft de beschikking over Siaka en ik heb Issouf en Daniel.
Bona heeft verder de hele dag niks te doen en bewaakt (slaapt in) de quatre-quatre. De cassettespeler en radio hebben het helaas begeven dus heeft ie zijn chinees thee-setje maar meegenomen. Met dit setje zet hij de hele avond door thee op een rituele manier bestaand uit 100 keer overschenken en suiker toevoegen in een mini theekannetje. Het resultaat is een mierzoet theetje dat we de hele avond krijgen toegeschoven.

Net de verkiezingsuitslag gelezen en gezien dat de partij vd Dieren 2 zetels heeft bemachtigd!! Daar zullen ze hier wel om moeten schaterlachen, een politieke partij die voor dierenrechten opkomt. Het vervoer van de beesten gaat per fiets en zoals eerder gezegd hangen de kippen aan het stuur en zijn de geitjes en schapen in een houten constructie gepropt die achter op de fiets is gemonteerd. Ik een aantal fotos bijgevoegd hoe dat eruit ziet. Zelfs een keer
Thee-ritueelThee-ritueelThee-ritueel

Voila du the, tu veut Bart?
een mini-busje gezien met zeker 5 geiten op het dak, maar helaas geen foto van.

Momenteel zitten we in een ander verblijf in Ouaga een stuk verder van het centrum vandaan, maar ook een stuk luxer…eindelijk weer een normale wc… Om hier te komen mogen we het hele weekend het brommertje van Siaka gebruiken.

Ik vind het leuk om jullie reacties te lezen en hoop dat het met jullie allemaal goed gaat, dus laat maar horen.

Het beste gewenst vanuit Burkina Faso,
Bart



Additional photos below
Photos: 10, Displayed: 10


Advertisement



26th November 2006

dank en ... post!
Hi Bart, dank voor die gafe omschrijvingen van jullie belevenissen. Zo te zien is het daaro geen saaie boel: kip slachten, welke NL-der wil dat nou niet. In mijn leventje is het ook niet saai. Twee weken geleden kreeg ik ineens een ontsteking in mijn linkerschouder. Afgelopen dinsdag ben ik naar de huisarts geweest. Van hem kreeg ik medicijnen en het bevel om de komende maanden geen zware dingen te tillen. Direct na mijn dokterbezoek heb ik Patrick van TNT gebeld. Hij voelde zich behoorlijk beroerd toen ik hem over mijn voorlopige uitschakeling vertelde; die tent heeft al een onderbezetting in het personeel en het verloop is groot. Met de kerst voor de deur kunnen ze het dus shaken. Mijn afwezigheid helpt ze niet verder. In december en begin januari kan ik sowieso niet werken. De vraag is of ik er wel kan blijven, want ik moet wel inkomsten houden. Daarom heb ik weer op mijn oude stekje in de Bijenkorf gesoliciteerd. Waarschijnlijk wordt ik aangenomen, want ze kennen me nog van een jaar over vier geleden. I.i.g. hebben ze sowieso iemand voor de feestdagen nodig. Daarna zien we wel weer verder. Wordt vervolgd. Nog een vraag: heb jij ook skype? Handig voor bellen met het buitenland. Verder kun je me mailen op: kemalrijken@hotmail.com Gr. en veel plezier in l'Afrique Kemal

Tot: 0.034s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.014s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb