Cartagena

March 22nd 2012
Published: March 22nd 2012

Fort CartagenaFort CartagenaFort Cartagena

Castillo de San Felipe de Barajas
Op naar Cartagena- ofwel Cartagena de Indias ofwel Cartagena of the West Indies. De naam verraad al dat het een oude havenstad is gesticht door de Spanjaarden. Het is verbazingwekkend wat nog overeind staat van de verdedigings werken die door de Spanjaarden gebouwd werden. Die verdediging was dringend nodig want vanuit Cartagena vertrok de Spaanse vloot met al het goud wat ze in Zuid Amerika van de verschillende volkeren geroofd had naar Spanje. In enkele musea's worden de verschillende belegeringen van de stad en de zeeslagen toegelicht. Een van de museums is gevestigd in de ruimtes in de oude vestigingsmuur. Een doolhof aan gangen, dikke muren en koele ruimtes met een hoge luchtvochtigheid. Met een beetje inbeeldingsvermogen komt die tijd van de Spaanse heersers, de zeerovers, indianen, kanonnen, kruitdampen, de katholieke kerk, houten schepen, enz. tot leven. Het moet een interessante tijd geweest zijn waarin de veranderingen elkaar snel opvolgende.

Ook de tijd van voor de komst van de Spanjaarden is heel interessant ondanks dat hier niet veel over bekend is. De gids die mij rondleiden door het museo del oro wist veel te vertellen over de Zenú en Tayrona indianen volkeren en hun tradities. De gelaatstrekken van de indianen vertonen sterke vergelijking met die van Mongolen of zelfs Chinezen. Het verhaal is dat indianen via Groenland en Alaska in Zuid Amerika terecht gekomen zijn. De gids benadrukte dat er een grote mix van rassen is ontstaan. Het begon met de Spanjaarden die de mannelijke indianen dode en de vrouwen hielden en daar kinderen bij kregen. De slaven uit Afrika, de Portugezen en de Engelsen hebben allemaal bijgedragen tot de grote verscheidenheid aan mensen die je hier ziet.

De oude stad van Cartagena is heerlijk om door een te slenteren. Het ene mooie straatje na het andere. Mooi oude huizen in vele vrolijke kleuren met balkons waar de bloemen overheen hangen. Zorba whiskeria is een kleine donkere bar op een hoek van een klein pleintje. Naast de bar staat een dikke stereo waaruit de salsa muziek knalt. De toilet zo klein dat het makkelijker is om gewoon aan de bar te blijven en direct in die kast te plassen. De tafels en stoelen hebben duidelijk jaren van klanten doorstaan. Aan een van de tafeltjes zit een stel heren die de zeventig zeker gepasseerd zijn. Ze dragen allemaal een elegante hoed, een grote zonnebril en bewegen mee op de muziek. Cartagena is een geweldig schouwspel. Ergens een drankje drinken en gewoon genieten van het leven wat zich voor je afspeelt.

Een van de trips die te boeken is is de Mud vulcano. Gezien ik geen idee heb wat ik me erbij moet voorstellen ga ik eerst maar eens even googlen. Na vrijwel alleen maar enthousiaste verhalen besluit ik ook maar eens in de modder te gaan dobberen. In het busje blijk ik de enige man te zijn en zijn 10 vrouwen uit Brazilië, Zwitserland en Duitsland mijn mede dobberaars. Ik kon het slechter treffen (-: De modder vulkaan blijkt een 15 meter hoge heuvel te zijn met een bovenop een pool met modder. Het is als of je in een warme bad van dikke chocolade vla stapt. Veel tijd om deze ervaring te bleven heb ik niet want een kerel grijpt me en begint met in te smeren en te masseren. O ja, als je geen massage wilde moest je dat aangeven voordat in de modder stapte. Vergeten...ach dan maar de full treatment. De opwaartse kracht van de modder is zo groot dat je er niet zinkt, je blijft er min of meer half in half op liggen. Zo nu en dan komt er een grote luchtbel omhoog maar het ruikt niet naar zwavel. Na 3 kwartier klooien in de modder met de chica's is het tijd om af te spoelen in het meer onder aan de vulkaan. Een aparte maar leuke ervaring die in ieder geval grappige foto's opgeleverd heeft en ook nog goed schijnt te zijn voor je huid. Dat is dan weer mooi mee genomen.

Vrijdagavond vind ik het tijd op een drankje te doen. Al lopend door de oude stad kom ik een groep backpackers tegen die hetzelfde idee hebben. We belanden in club Havana waar een live band heerlijke Cubaanse dansmuziek speelt. En ja het klopt, het aantal mooie vrouwen in Colombia is boven gemiddeld. Het is een genot om te kijken naar de swingende erotische dansstijl. Ellen, een blonde Zweedse, en ik proberen het hoge niveau te evenaren maar het strande in een zielige vertoning. Niet alleen wij hebben lol maar ook de andere bezoekers. Ik was niet zeker of ze onze poging wel konden waarderen of ons ronduit uitlachten. Zaterdagavond is party night. Tijd om het nachtleven eens grondig te onderzoeken. Prascilla en Petty uit NL waren er klaar voor. Met hun mooiste jurk uit de rugzak aan gingen zij naar de luxe nachtclub Fragma. Ik en één Noorse en twee Finse kerels besloten eerst naar de straat te gaan waar de meeste nachtclubs zitten. Uiteraard eerst even een drankje op de party van ons hostel El Viajero. Gezien de ingredienten voor de mojito die ik vroeg niet aanwezig waren kreeg ik een ander drankje wat een glas pure wodka met lime bleek te zijn. Goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. In club de Pesca, wat onze volgende stop was, is het de gewoonte om als groep een soort van vat van bier te bestellen. Dit bleek een grote doorzichtige regenpijp met 3,5 liter bier te zijn. Daar wisten die Noor en Finnen wel raad mee. Gezien het budget van de heren een club met entree niet toe liet, belande we in de wat aftanse clubs. Na dit een uurtje aangekeken te hebben heb ik de taxi naar de Fragma Club gepakt. Fragma zou een van de top clubs Cartagena zijn, en dat kan ik bevestigen. Al snel zag ik de twee dames uit NL, maar ook raakte ik aan de praat met een clubje vrouwen uit de USA die hier de vrijgezellen avond van een van hen aan het vieren waren. Wat een super avond met veel dansen, veel sexy lady's en die 7 uur smorgens eindigde na een McDonalds pitstop met een plons in de het zwembad van het hotel van de dames. Zij moesten die ochtend weer terug naar de states, ik ging terug naar mijn hostel om een gat in de dag te slapen.

Het witte zand, de palmbomen en licht blauwe water van Playa Blanca paradijs zijn met uurtje varen een in snelle speedboot vanaf de Cartagena haven. De kans om het mooiste strand van Colombia te zien kon ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. Al zoekend naar een geschikte plek voor de nacht kwam ik Jasna en Lucija uit Slovenië tegen. Ik herkende hen omdat zij in het zelfde hostel zaten als ik in Taganga. Mijn slaapplek werd een matrasje op de eerste verdieping van een hut op het strand met een dak van palmbladeren. Met de zee op nog geen 10 meter afstand zou het heerlijk slapen worden met het geluid van de golven op de achtergrond. ff insmeren en lekker zwemmen en luieren op het stand. Had ik me toch maar wat beter ingesmeerd. Door de constante wind merk je niet dat je verbrand. Toen ik opmerkingen kreeg over mijn rode kop ben ik maar in de schaduw gaan zitten. Dinner was een geweldige spaghetti, klaar gemaakt door een Italiaan met een Sloveense vrouw. Zij was helemaal blij was dat ze weer eens Sloveens kon praten tegen Jasna en Lucija dus werden we uitgenodigd voor pasta. Na een redelijke sunset kwam de rum op tafel. Op een enkel lampje van restaurantje met generator na was het stand verlicht met kaarsen. Na een tijdje van de geweldige sterrenhemel te hebben genoten dacht ik om 23.00 lekker in mijn hut op palen te kunnen gaan slapen. Ik had niet kunnen vermoeden dat de nacht wat anders zou verlopen. Heb begon met dat onder mijn hut er nog enkele Colombianen aan het drinken waren. Ach die gaan zo ook wel slapen dacht ik nog. Er was een dame, liever gezegd viswijf, met een verschrikkelijke luide stem die de boventoon van het gesprek bepaalde. Toen de overige iets na middernacht naar bed gingen bleef zij zitten en zetten het gesprek in der eentje gewoon voort. Het commentaar uit enkele andere hutten deed haar niks, sterker het moedigde haar alleen maar aan. Een hard SILENCIO POR FARVOR van mij mocht ook niet baten. Na een half uurtje ontstond er een discussie tussen de vrouw en een man die uitliep in een flinke scheldpartij die toch zeker wel een half uur aan hield. Toen uiteindelijk de vrouw naar bed ging bleek ze in het andere deel van mijn hut op palen te slapen. Gezien de hut niet al te stevig was ging alles bij elke beweging heen en weer. Wat ze aan het doen was wil ik niet eens weten maar na een 15 minuten was ik het schommelen wel zat. Na een opmerking van mij of het bewegen wat minder kon kreeg ik een gratis lesje Colombiaanse scheldwoorden, waar ik eigenlijk ook wel weer om moest lachen. Aangezien mijn rug te verbrand was om op te liggen moest ik wel op mijn zij liggen. Echter het matras zo dun, dat als het gevoel uit mijn heup zo'n beetje volledig verdwenen was, ik me toch echt wel om moest draaien. Dit riep uiteraard weer een reactie van het viswijf op. Het werd het een zeer slechte nacht. Het paradijselijke strand bleek niet mijn plek te zijn, daarom pakte ik de volgende middag de boot terug. Een hotel met een goed bed in privé kamer en een normale douche doet één slechte nacht weer snel vergeten.

25th March 2012

Gaaf
Leuk verhaal!!!
27th March 2012
Mud volcano 2

wow
Dat ziet er goed uit Patje!! Hoe ouwer hoe gekker! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Patrick. Groetjes en heeeeeeeel veeeeeeeeel liefs uit Amsterdam. Jeanette

Tot: 0.112s; Tpl: 0.013s; cc: 12; qc: 60; dbt: 0.0536s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb