Ook Colombia, Musica, Pinpas en meer.

Colombia's flag
South America » Colombia
March 24th 2012
Published: March 25th 2012

De strijd in Colombia. 21-3 kijk ik ff op NU.NL- om te lezen wat er in NL gebeurt, staat er een artikel over Colombia. Het leger dood 33 FARC strijders als vergelding op een aanslag van de FARC waarbij 11 militairen gedood werden. Een vreemd gevoel om even verder op van een ice coffee in het zonnetje te genieten. Afgezien van zeer veel politie op straat heb ik nog niks gemerkt van enige onrust. De politie agenten zijn over het algemeen jonge jongens. In Taganga waren op een doordeweekse avond toch zeker 10 politie agenten op de boulevard aanwezig. In Cartagena komt er toch zeker elke 10 minuten een patrouille voorbij. Gisteren zag ik voor het eerst een politie truck met 8 agenten achterin bewapend met machine geweren. Tja, geeft dit je nu een veilig gevoel of juist niet?

Pablo Escobar. "Los dos Escobars" is film op youtube over Palbo Escobar de drugslord en Andre Escobar de top voetballer. De film geeft een goed beeld van een bewogen tijd in de Colombiaanse geschiedenis.

Colombia over vijf jaar. Vandaag raakte ik op straat aan de praat met Harry ...(het was hip om westerse namen aan je kind te geven toen hij geboren werd verklaard hij als Colombiaan zijn naam). We hebben twee uur zitten praten over politiek en nog veel meer. Op mijn vraag hoe hij denkt dat Colombia er over vijf jaar uitziet zei hij het volgende: de guerilla's zullen er nog steeds zijn. Cocaïne handel (lees geld) en de relatie met de buurlanden is volgens Harry hier de rede van. Een niet vooraf aangekondigde aanval van het Colombiaanse leger op de FARC op Equadoraan grondgebied heeft de relatie tussen de FARC de buurlanden verstevigd. Het was bekend dat de FARC zich terug trok op Ecuadoraans grondgebied. Colombia had al meerdere malen in overleg met Ecuador een aanval uitgevoerd in Equador. Echter zodra ze in het gebied kwamen waar de FARC zou zitten waren die vertrokken. De FARC werd dus gewaarschuwd. Bij de niet gemelde aanval wist het Colombiaanse leger enkele hooggeplaatste FARC leden te doden. De niet gemelde aanval wekte niet alleen de woeden op van Ecuador maar ook Precident Chavez van Venezuela, die bevriend is met Ecuador. Venezuela bracht als respons versterkingen naar de grens met Colombia en melde dat interventie op haar grondgebied niet zonder gevolgen zou blijven. De FARC vindt dus een veilige haven in Venezuela en Ecuador. De reden hiervoor is dat de FARC nu de drugshandel organiseert. De armen boeren in de gebieden ver van Bogota die nauwelijks iets merken van de ontwikkeling in het land, zien in de FARC de afnemer van de cocaïne die ze produceren. Dankzij de FARC hebben zij een inkomen. Ongetwijfeld profiteren officials in Venezuela en Ecuador ook van de opbrengsten van de cocaïne handel, aldus Harry.
Ook de corruptie zal er nog zijn. Dit is zo vergroeid in het land dat dat zeer moeilijk uit te roeien is. Maar er zal zeker economische groei zijn. Medellin is de stad waar de mensen altijd al een ondernemende instelling gehad hebben. Resent is bekend geworden dat Hewlet Packer zich in Medellin gaat vestigen. Dat is een goed tekenen als een groot bedrijf vertrouwen heeft om zich te vestigen. De stad heeft zich in de afgelopen jaren al sterk ontwikkeld en dit zal zich voort zetten. Wat Harry wel zorgen baart is dat Colombia nu veel van haar grondstoffen delft in plaats van het opbouwen van kennis en kunden. De grondstoffen zijn eindig. Op mijn vraag of er racisme is in Colombia verteld Harry dat er racisme is maar niet op basis van huidskleur maar op basis van geld en opleiding en de wijk waar je woont. Door dat er vele interraciale huwelijken zijn doet huidskleur er niet meer toe. Dit is de mening van een duidelijk goed opgeleide jonge vent die op zoek is naar kansen. Het was een inspirerend gesprek.

Brent, de hostel eigenaar van The Wonder Paisa heeft voor zijn afstuderen onderzoek gedaan in Colombia. Hij gaf nog de volgende info. Colombia staat hoog op de lijst van landen met ontheemden. De reden dat veel Colombianen hun huis ontvluchten is dat alle groeperingen (FARC, Para militanten, ELN Colombia, Popular Liveration Army, 19th of April Movement en ook soms het leger) beveiligingsgeld vragen wat de armen niet kunnen betalen. Mocht je wel het geld hebben om te betalen dan komt een andere groep verhaal halen waarom je de vijand support. Dit eindigt vaak met het vermoorden van de kostwinner. Ook wist Brent te vertellen dat er in de provincie Antioquia waar Medellin in ligt nog zeer veel landmijnen liggen. Zijn advies is om bij wandelingen in het buitengebied niet van de paden af te gaan. Een paar dagen geleden zijn nog twee mensen ernstig verwond door een landmijn. Colombia is een geweldig mooi land en de Colombianen zijn super aardige mensen, maar Colombia is ook een land waar ongelijkheid tussen rijk en arm en uiteindelijk geld (cocaine = geld, coruptie = geld, de guerilla stijd komt uit eindelijk ook neer op (eerlijke verdeling van) geld, enz.) de reden is van een hoop ellende.

PINPAS. Woensdag 14 maart, ik ben nu bijna twee weken in Taganga. Ik zou nog moeten wachten op mijn PIN pas die na gebruik in Lima door ING geblokkeerd is. Skimming zou de reden zijn zei de ING medewerkster. Maar geen probleem want er is inmiddels een nieuwe pas naar U toegestuurd. Zeker naar mijn huis adres. Ja meneer, met uiterlijk twee dagen kunt U weer pinnen. HALLO, ik zit in Lima!!!!! Gelukkig was Joop zo vriendelijk om mijn PIN pas op te halen en naar Divanga in Colombia te sturen. Per expres en aangetekend duurt het ca 6 tot maximaal 10 dagen staat op de PostNL site. Die 10 dagen zijn inmiddels ruim voorbij en geen PIN pas. Navraag hier over de post voorspeld niet veel goeds. Post.....mmmmhhhhmmmm.....je bedoelt DHL of UPS. Nee, gewoon de nationale post. Die is er niet meer. De post werd te veel gebruikt voor het versturen van het witten goud. Geen afzender erop en als het aankwam had je mazzel (sterk verhaal maar het werd me echt verteld) Nu zijn er nog alleen maar privé post bedrijven. Ahha. Even een mailtje naar PostNL met wie ze hier samen werken. Antwoord: weten we niet. Grrrrr. Kortom, het kan nog een dag duren, een week, of mijn PIN pas kan blijven rondt zwerven op de eeuwige jachtvelden van de post in Colombia. Dus tijd voor plan B: Ik vraag Tania van de receptie of zij de PIN pas mee neemt als ze over twee weken terug gaat naar Bogota. Mocht de pas er dan nog niet zijn...bad luck. Dan maar pinnen met mijn creditcard, want dit kost volgens de dame van het ING callcenter toch niks extra. Niks is 4,50 euro per transactie. Geen wonder dat de banken de ene financiële crisis na de andere veroorzaken. Natuurlijk had ik ook niet alleen moeten googlen hoe een brief van NL naar Colombia te versturen maar ook hoe een brief in Colombia vanuit NL te ontvangen. Dan had ik dit antwoord gelezen.

Ayahuasca. Het was Lee Burnett in de hitchhiker backpacker die mij vertelde over zijn Ayahuasca ervaring die hij de afgelopen twee weken had ondergaan. Hij was naar Tierra Vida geweest. Een plaats in de jungle waar je onder begeleiding van shames (spirutuele leiders) Ayahuasca drinkt. Ayahuasca is het sap van een cactus wat een genezende werking heeft. Zowel lichamelijk als geestelijk. Voor Lee was het een zeer indruk wekkende ervaring. Route tips: Tierra Vida - Nueva Luz. Go to pucallpa, then puerto Yarina, then ask for a collectivo boat to Tierra Vida. De beste shamens zijn: Lusmilla and Jorje, Orlando. Na Lee hoorde ik van verschillende andere postieve verhalen over ayahuasca. Ook in Vilcabambahttp://www.sacredmedicinejourney.com/ in Equador werd ayahuasca gebruikt voor genezingen. Ook Patricia was enthousiast en wilde het zelf ook wel eens proberen. Zij wist een goede shamaan in de buurt van Pachacamac. Helaas liet de tijd en bij route het niet toe een ayahuasca te doen. Een goede reden om terug te gaan.

<br class="Apple-interchange-newline" />Musica. Colombia loves music. Enkele nummers die je hier nu veel hoort.

Sie7e - Tengo tu love

Don Omar - Hasta que salga el Sol

Gusttavo Lima - Balada Boa (Lançamento)

DJ Buxxi - Como Tu No Hay Dos

Don Omar - Dutty love

Luis Enrique - Yo No Se Mañana

Tot: 0.161s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 30; dbt: 0.0315s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb