22 januari - Brussels down town!

Belgium's flag
Europe » Belgium » Brussels-Capital Region » Brussels
January 23rd 2011
Published: January 23rd 2011

Slängdes verkligen rakt in i praktiken, efter förra veckans tenta i Sverige, rakt in i ett helt nytt land, helt ny stad, så det var bara att försöka gör sig hemma så snabbt som möjligt. Jag tycker det har gått bra men jag har varit nyfiken på hur det ser ut i stan, har känt sådär att säga att det jag känner till bäst änsålänge är sjukhuset.
****
Efter lite sovmorgon gav jag mig ut på en joggingrunda, skönt med lite sport! Sen lagade Laureen och jag lunch. Mätta och belåtna tog vi bussen ner till stan.
Bussen tog en sväng runt kungliga slottet så såg det i farten sen hoppade vi av vid musikmuseet. En helt otroligt fin byggnad!
****
Vi gick ner mot Grand Place (Stor torget) och helt plötsligt kändes det som om vi åkt tillbaka till medeltiden. Torget anlades under senmedeltiden och är väldsberömt, 1998 skrevs Grand-Place och byggnaderna kring torget in i UNESCO:s världsarvslista.
Byggnaderna som omringar torget är helt fantasiska med massa detaljer och guldutsmyckningar!
****
Guidningen fortsatte, inte illa att ha privat guide! Runt hörnet fanns en staty av en liggande människa. Tydligen skulle man ta på denna för det gav tur, så det var jag ju tvungen att göra!
****
Sedan kom vi till Bryssels stolthet, Manneken Pis! Liten med naggande god! 😊 Det finns olika historier bakom den kissande pojken, detta är en av de mest kända:
"Ett flertal legender erbjuder förklaringar till det ovanliga motivet. En av de mest kända handlar om en stackars far, vars tvåårige son kommit vilse under en resa till den stora staden. Efter att oförtröttligt ha sökt igenom stadens gator dag och natt, är det i det här gathörnet han slutligen finner sin lille pojke, stillsamt kissande på gatan. Det ögonblicket är naturligtvis ett han vill minnas hela livet och dela med hela världen, och därför låter han göra statyn."
****
Vi avslutade med att sätta oss i värmen på ett café. Varmchoklad och belgiskvåffla, mums!
****
På kvällen kom två av Laurrens kompisar över. Laureen läser till sjukgymnast och den ena tjejen gick i hennes klass. Den andra läste till arbetsterapeut! Jag trodde bara det fanns ett universitet med Arbetsterapeututbildningen i Bryssel så jag sa att vi kanske ses på skolan. Det visade sig att hon gick på en helt annan skola och att det fanns minst 4 skolor i Bryssel med arbetsterapeutprogrammet. Där ser
MerodeMerodeMerode

Såhär fin solnedgång var det nu i veckan när jag åkte hem från praktiken.
man!
****
Lugn söndag imrorgon, skönt!
Vanessa

24th January 2011

Ser ju jättefint ut och verkar som du har det roligt. Ser verkligen fram emot att hälsa på och få se allt med egna ögon, och då förväntar jag mig att jag också får privat guide ;)
26th January 2011

Hälsningar från Skåne
Hej Vanessa! Här kommer en hälsningar från ett kallt Skåne men med lite svagt solsken vilket piggar upp. Jag har läst dina tidigare inlägg och tycker du har varit med om mycket. Tänk att bara kastas in i arbetsterapibehandling på ett sjukhus första dagen och träffa fyra patienter med olika behov av behandling. Starkt jobbat! Vilka fina bilder du har tagit av Bryssel. Det är en vacker stad med mycket att se. Jag är säker på att de är ännu vackrare när vi kommer under våren. Ha det bra och fortsatt lycka till på din praktik. Hälsningar Ragnhild

Tot: 0.341s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0638s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb