Gevonden: Getraumatiseerde kinderen

Asia » Indonesia » Sumatra » Banda Aceh
November 23rd 2009
Published: November 23rd 2009

mangoboommangoboommangoboom

Deze mango boom staat voor mijn raam van mijn kamer!
Het is niet te geloven maar ik ben al op de helft van mijn eerste periode hier. In de afgelopen weken en dagen is er weer heel wat gebeurd. Hieronder een korte samenvatting van alle gebeurtenissen.
Laten we beginnen bij vorig weekend. Vorig weekend was een Belgische delegatie in Banda Aceh, en als Belgische “staflid” ben ik het hele weekend met ze mee op pad geweest. De delegatie betond uit 1 man van Unicef België en drie mannen van de VRT die bezig waren met het maken van een documentaire over de getroffen tsunami gebieden 5 jaar na de ramp die vanaf 26 december wordt uitgezonden in het 8 uur journaal op België 1. Maar om alle teleurstelling te voorkomen, nee ik kom niet op tv.
Deze mannen waren denk ik de meest Vlaamse mannen die ik ooit heb gezien. Ik kan het zo moeilijk uitleggen maar soms zie je gewoon aan het doen en laten van mensen waar ze vandaan komen. We hebben een school en een moederhuis van Unicef bezocht. Op zich interessant maar na een paar minuten was me al duidelijk wat voor een soort beelden ze zochten. Mijn respect voor de media slonk per minuut. Maar ach
uitzichtuitzichtuitzicht

Dit is het uitzicht vanaf het dakterras van het guesthouse. In de verte de heuvels waar de jungle begint
ja, iedereen zijn werk.
Afgelopen maandag ben ik samen met mijn begeleidster Ingrid (ja ze is eindelijk ook in Banda Aceh) naar de tweedaagse jaarlijkse besprekingen op het gouvernement. In deze besprekingen presenteert Unicef hun annual report 2009 waarin ze de behaalde resultaten van het afgelopen jaar uitleggen en daarna is het de bedoeling dat ze samen een begin maken aan het annual work plan 2010 waarin de doelstellingen voor het komende jaar worden bepaald. Ik was benieuwd naar de dynamiek tussen regering en Unicef, maar ik kwam van een koude kermis thuis.
Er is geen dynamiek, Unicef vertelt wat er gebeurd is en wat er ze gaan doen, het kan de regering niks schelen wat er gebeurt. In de pauze vertelt Ingrid bovendien dat de mensen van de regering door Unicef betaald worden om daar te zitten.
Iets later in de groepsdiscussie wordt Ingrid boos op de regering, ze is de enige van de internationale staf van Unicef die ook Indonesisch spreekt en die dus echt iets kan zeggen tegen die ambtenaren. Vol trots werd er gemeld dat er in 2008 nog 100 vrouwen in Aceh overleden op het kraambed, en dat waren er in 2009 nog maar 70.
katjekatjekatje

Een van de vele zwerfkatje die rond het guesthouse zwerven. Ze zijn zo eng dun en klein
Ingrid vertelt ze zwaar geïrriteerd dat we het nog steeds hebben over 70 zielen van Allah die onnodig sterven. Zo dat kwam eindelijk aan.
Ik bots vaak tegen de Indonesische manier van werken. Alles gaat hier traag en beloftes dat ze iets zullen doen zijn pas na 5 keer navragen iets waard. Het werkt echt frustrerend soms want mijn tijd die ik hier heb is beperkt en ik wil er graag zoveel mogelijk uit halen.
Maar donderdag was het eindelijk zover, ik ben naar mijn eerste school gegaan en heb mijn eerste twee klasjes getest. Nou ja getest, ik heb samen met mijn begeleidster besloten om tot de Kerst me te concentreren op de selectie van mijn proefpersonen en pas in januari echt met een selecte groep kinderen aan de slag te gaan.
De eerste resultaten zijn echter wel schokkend; 90% van de kinderen scoorde op de vragenlijst boven het cut-off point en zou dus gediagnosticeerd kunnen worden met een Post Traumatische Stress Stoornis. Ik ben benieuwd naar de score van de scholen volgende week. Als deze hoge score blijft dan zal ik op een of andere manier toch aan een controle groep moeten komen, maar dat zijn zorgen voor
uitzichtuitzichtuitzicht

Het uitzicht vanaf de andere kant van het dakterras van het guesthouse.
later, nu ga ik gewoon door met waar ik mee bezig ben en hoop dat alles zich vanzelf oplost.
Volgende week is het islamitisch offerfeest, ga ik naar 3 andere scholen en komt papa op zondag voor een paar dagen naar Banda Aceh (ach ja hij was in de buurt 😉).

Ik laat snel weer wat van mij horen, en voor nu alvast veel zoenen!

regenseizoenregenseizoen
regenseizoen

Ja het is hier regenseizoen en dat betekend dat het vaak en heel hard regend.
mangoboommangoboom
mangoboom

Deze mangoboom hang over het dak van mijn slaapkamer en 's nachts vallen er wel eens mango's uit de boom. Ik kan je zeggen je schrikt je dood.
Groep 8Groep 8
Groep 8

Deze kinderen zijn druk bezig met mijn vragenlijst
KindjesKindjes
Kindjes

Ik ben de actractie van de dag voor de kinderen van de school.
Invullen maarInvullen maar
Invullen maar

zwaar geconcentreerd vult deze jongen mijn vragenlijst in
schoolschool
school

De juf legt het allemaal nog eens uit voor mij
schoolschool
school

de school
alle schoenen uitalle schoenen uit
alle schoenen uit

Alle schoenen moeten uit voor je de klas binnen mag

23rd November 2009

lekker...!!!!hmm!
Hallo lieverd! Wat erg van dat conflict tussen Unicef en regering...echt slechte regering dus...erg dat mensen met zulke dingen te maken hebben. Inderdaad, de tijd vliegt snel voorbij! Wat goed dat je al naar die scholen bent geweest. Dat wordt lastig dan met je onderzoek...als ze allemaal Post Traumatische Stoornis tekens hebben...Maar, ook goed want dan kan je een goed rapport neerzetten met gegronde argumenten. Trouwens, die mango's...misschien vallen die als bommen op je dak, maar ze zijn wel heerlijk! Geniet er lekker van, want van de prijs hier in de supermarkt wordt je niet blij €1,49...dus eten die lekkere hap! ;) Veel plezier en succes daar met de andere scholen waar je heel gaat! Liefs, Lau
24th November 2009

Hey Elise! Is natuurlijk niet altijd even leuk maar het klinkt erg leerzaam hoe de partijen daar langs elkaar bewegen. Ik ben benieuwd hoe je onderzoek gaat uitpakken met deze erg schokkende eerste resultaten. Triest dat de media een graantje komt meepikken van de ellende van anderen :( Hier in Maastricht is het regenseizoen ook weer in volle gang dus geniet nog van je tijd daar. Fijne dagen met je vader! xxxx Bassie
24th November 2009

Ha schat! Wat een lieve prutpoes op de foto :P En echt ontzettend leuk om te zien hoe al die kids daar voor jou zitten te zwoegen, maar wel echt heel erg dat ze zo hoog scoren op die lijst van je, akelig zeg! Mssn een idee voor je controlegroep-problemen: naar een ander tropisch eiland in de buurt waar de mensen niet zo getraumatiseerd zijn en daar een beetje rondreizen, uhmm, ik bedoel testen ;) (of als nerdige tegenhanger: je ptss-klachten dimensioneel analyseren i.p.v. groepsvergelijkingen maken..:) ) Fijn dat je vader langskomt zeg, veel plezier samen, succes met testen en kijk alsjeblieft uit dat je niet geofferd word volgende week ;) kus Lieke

Oooh dat katje
OJ ELISE!! De meeste mensen die me kennen weten dat ik niet zo'n dierenvriend ben, maar dat katje op de foto is toch wel erg triestig. Zelfs ik krijd er een beetje medelijden mee... Verder vind ik het erg knap dat je achter mensen aan blijft zitten die hun afspraken niet nakomen. Goed bezig, de aanhouder zal winnen!!! De eerste twee klasjes zijn al in de pocket moet je maar denken ;-) Good luck en dikke kussen vanuit Maastricht, xx joan
25th November 2009

Haha ik zal mijn oom van de dierenbescherming richting jou sturen zodat hij deze arme diertjes kan helpen;).Wat ook helpt is ze af en toe wat wiskas te geven haha. Wat heftig zeg dat de kindjes zo hoog op je testen scoren zeg, maar wel fijn dat er nu schot in de zaak komt. Heel veel plezier met je papa en tot snel! Dikke kis

Tot: 0.124s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 55; dbt: 0.0486s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb