Een berichtje van de astronauten...

North America » United States » Florida » Gainesville
September 19th 2009
Published: September 19th 2009

Hee!

Inmiddels loop ik meer dan een week met "de schoen", al moet ik bekennen dat ik me niet elke dag aan de wijze raad van de dokter heb gehouden. Ik moet de schoen altijd dragen zodra ik ga lopen. Alleen als ik voor lange tijd zit mag ik hem uitdoen. Als ik nou omkwam van de pijn als ik zonder schoen loop dan is de keus snel gemaakt, maar omdat ik eigenlijk prima kan lopen (lees: op mijn tenen lopen ipv plat op mijn voet) heb ik de schoen ook wel eens achter in mijn kast gedumpt als ik naar een feestje moest. Dat gebeurde 2 keer en voortaan maar niet meer. Mijn rechtervoet is namelijk nog steeds breder dan mijn linker en ik ben bang dat dat niet goed komt als ik mijn gebroken voet niet ondersteun met die schoen. Voortaan doe ik dus maar even braaf wat de dokter zei

De afgelopen week is net als alle andere weken als een speer voorbij gegaan. Omdat Julia, Lotta, Miriam en ik alle vier ons eerste tentamen hadden maandag moesten we het weekend gebruiken om te leren. Behalve de zaterdag, want toen gingen we naar een football game. Ik weet niet zeker meer of ik hier al veel over heb verteld, dus herhaal ik het nog even kort! "The Gators" is het football team van de University of Florida. Afgelopen jaar zijn zij 1e geworden van heel the USA! Ze hebben de kleuren oranje en blauw (ik weet het, de combinatie doet pijn aan je ogen) en hebben een enorme massa aan fans. Vlak bij de universiteit is het stadium waar ze spelen als ze een thuiswedstrijd hebben. Zaterdag kwam ik daar voor het eerst en ik verbaasde me over hoe groot dit stadium is! Het zat er bomvol met zowel studenten als oudere mensen. Al aan het begin van de wedstrijd kwam de regen met bakken uit de hemel, maar dat weerhield de massa er niet van om op de tribune juichend toe te kijken. Dat noem ik nog eens fans... Door communicatieproblemen was ik Miriam en Lotta kwijtgeraakt, dus moest ik na afloop in mijn eentje met een bus naar huis zien te komen. Mijn orientatie was ver te zoeken, dus na een half uur hinkelend rondlopen zonder busstop te hebben gevonden was mijn humeur er niet bepaald vooruit op gegaan. Twee politieagenten zagen me lopen en vroegen of alles oke was. Na uitgelegd te hebben dat ik de weg kwijt was en heeel graag naar huis wilde bood een van de agenten aan om me met een politieauto thuis te brengen. Hoezo misbruik maken van een gebroken voet?

Studenten kunnen aan het begin van het Academisch jaar een seizoenspas kopen zodat ze naar elke football wedstrijd kunnen kijken. Maar omdat Miriam, Lotta, Julia en ik tijdens de verkoop van deze passen nog niet in Florida waren moeten wij elke donderdagavond om stipt 18.00 uur via een website kaartjes proberen te krijgen. Vorige week lukte dat, maar voor de wedstrijd van morgen hebben we jammer genoeg geen kaartje kunnen krijgen. Morgen speelt Florida tegen Tennessee (een belangrijke concurrent). De hele week zie ik al studenten met kleding in de kleuren oranje en blauw lopen, vaak met de tekst "The Gators" erop en een plaatje van een alligator afgebeeld. Elke student is hier helemaal weg van football en zelfs de professoren kunnen het niet laten om tijdens een lecture iets over football te vertellen. Dat is iets wat me al eerder is opgevallen: Amerikanen storten zich vaak vol overgave in bepaalde dingen en laten dat dan ook duidelijk merken.

Tot zover mijn verhalen over het Amerikaanse football! Zoals ik al zei had ik afgelopen maandag een tentamen. Ik had die dag van 4 tot 6 les en omdat het tentamen pas om 20.00uur begon (waarom zo laat?!) besloten Lotta en ik ons zoveelste bezoekje aan Starbucks te brengen. Rondom de universiteit zitten er een stuk of 5, waarvan een in de universiteits bibliotheek zit. Daar zou Maastricht een voorbeeld aan moeten nemen! We besloten nog even te gaan leren in het park rondom de universiteit. Daar zaten we dan: onder de palmbomem aan een picknicktafel, slippertjes aan, luchtige kleding en de warme avondlucht om ons heen. Dat was weer een van die momenten dat ik mij realiseer hoe geweldig deze locatie en het klimaat eigenlijk is als ik vergelijk met Nederland.

Gisteravond gaf een Nederlands meisje dat ik hier heb leren kennen een feest om haar 21e verjaardag te vieren. Samen met haar vrienden had ze het helemaal tot in de puntjes geregeld: de locatie was bij een buitenzwembad, er stonden grote speakers, discolampen, enzovoort. Het was nog maar net twaalf uur geweest toen de politie een kijkje kwam nemen. Ik natuurlijk meteen mijn biertje zo ver mogelijk van me vandaan zetten, want ja: ze controleren blijkbaar ook op privefeestjes. Omdat de muziek naar hun mening te hard stond werd er abrupt een einde aan het feest gemaakt. Binnen no time moest iedereen vertrekken, een beetje jammer.. Daarom besloten we om langs de supermarkt te gaan en bij ons thuis nog wat vrienden uit te nodigen. Het is echt zo bizar dat sommige winkels hier 24/7 open zijn! Sta je daar om 1.30 uur in de supermakt even je inkopen te doen voor de komende twee dagen:S

Ook al hebben we geen kaartjes voor de football wedstrijd van morgen, dat weerhoudt ons er niet van om naar een van de vele pre- en afterparties te gaan! Tijdens een football wedstrijd zie je veel gezinnen/vrienden die met een camper of auto op een parkeerplaats met tv en al de wedstrijd kijken. Ze parkeren de auto pal naast het stadium en brengen de dag door met bier drinken, eten en football kijken. Hoezo niet gewoon chill thuis op de bank of in het stadium zelf? Ik blijf het maar een raar volk vinden af en toe...

Paul Lang, een Amerikaanse jongen die ik heb leren kennen, komt morgenavond gezellig bij ons eten. Hij is de jongen die mij zijn gitaar heeft geleend voor de tijd dat ik hier ben. Hij werkt bij NASA en woont aan de oostkust van Florida, bij "Cocoa Beach". Zodra er weer een raket wordt gelanceerd bood hij aan om ons mee te nemen naar NASA zodat we toe kunnen kijken. Ik hoop echt dat dat doorgaat, lijkt me zo leuk! Omdat hij ook in Gainesville heeft gestudeerd komt hij bijna elk weekend hier heen om zijn vrienden op te zoeken. Ik kan het heel goed met Paul vinden, gewoon als vrienden hoor (voordat er dingen gesuggereerd worden). Vandaag kwam hij even langs bij ons en bracht hij een enorme fles verse sinaasappelsap mee. Ook gaf hij mij een foto met daarop de astronauten van NASA. Het waren maar 6 of 7 mensen, ik weet niet zeker of dit de enigen zijn of dat het team uit meerderen bestaat. Anyway, ze hadden een stukje tekst voor mij geschreven om me veel beterschap te wensen en daar onder stonden al hun handtekeningen. Super leuk!

Voor zover mijn verhalen over afgelopen week. Waarschijnlijk kom ik er straks achter dat ik nog veel meer had willen vertellen (al is dit bericht al lang genoeg), maar dat heb je altijd.

XXX!

21st September 2009

groeten uit holland
Tja, Als je dit alles leest en jouw openingsfoto bij het zwembad ziet denken we wel eens wat leven wij hier dan koud en saai. Als je niet uit kijkt sta jij zo op de maan als astronaut. Daar kun je trouwens huppelen zondar dat je voet pijn doet. Nog veel plezier daar in Florida en de groetjes van Femmy, mij en de kinderen.

Tot: 0.07s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 66; dbt: 0.0424s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb