Karnak Tempel

Africa » Egypt » Upper Egypt » Luxor
March 19th 2009
Published: March 31st 2009

Dag 281.

Vi vaaknet tidlig av lyden fra arbeiderne i sjutiden. Litt for ni kom Nasser for aa lage frokost til oss; falafel, brune bonner, pommes frites, omelett, ost, salat, flytende mork honning, brod og te.

Reggi, som holdt paa med kurs i arkeologi for aa kunne bli guide, hadde sterkt anbefalt oss aa besoke Karnak Tempel. Det ville ikke vaere nodvendig aa verken ta baat eller drosje ned til tempelet, det skulle vaere kun 3 km aa gaa (fra der baatene mellom ost- og vestbredden legger til). Vi tok derfor den store baaten over til ostbredden, og betalte kun 2 EP. De fleste lokale tar en store baaten, som for de koster 0,10 EP (for turister 1 EP). Mens vi gikk mot Karnak var det mange som ville selge oss tur med hest og vogn, og flere drosjesjaaforer ropte og floytet etter oss.

Da vi kom fram til Karnak var det ikke innlysende hvor man fikk kjopt inngangsbilletter til tempelet, saa vi gikk forst til inngangen. Der var det sikkerhetskontroll med gjennomlysning av vesker og annet. De henviste oss til en kiosk ved porten. Vi betalte 130 EP for billettene.

Karnak er ikke bare ett tempel, men et stort tempelomraade som dekker et omraade paa over 2 km2. Amuntempelet er den storste religiose bygningen som noengang er bygd. Det var her "Gud" bodde paa jorden, omringet av husene til hans kone Mut og sonnen Khonsu. Tempelet var bygd, dekorert og utvidet i en periode paa over 1500 aar, og var det "nye kongedommet" (1550-1069 f.Kr.).

Det mest imponerende aa se i tempelet var den enorme 5500 m2 soylehallen, med 134 soyler. Dette er saa stort at man kan faa plass til Romas St. Peters-, og Londons St. Pauls-katedral inne i soylehallen.

Det var mange egyptiske skoleungdommer, paa ca. 12 aar, paa omvisning da vi var der - og mange hadde lyst aa bli fotografert sammen med oss. Det virket som om laererne hadde bedt elevene om aa praktisere engelsken sin, for vi ble stadig stilt sporsmaal om navn, alder og nasjonalitet. I tillegg var det en gruppe paa ungdommer paa 16-18 aar, som nervost spurte om de kunne faa ta bilde av oss sammen med de.

Vi gikk i flere timer inne paa tempelomraadet, i stekende sol. Det var et imponerende skue. Vi gikk tilbake til sentrum, og til Ali Baba, som er en restaurant paa en takterrasse - med utsikt mot Luxor Tempel og Nilen.

Paa vei tilbake til leiligheten kjopte vi med oss et kilo bananer, for aa spise til sein lunsj. Nasser hadde fortalt til oss tidligere at vi maatte kjope enten hele eller halve kilo av frukt - det var desidert det rimeligste.
Han hadde paa morgenen sagt at vi skulle faa en overraskelse paa kvelden. Etter at vi hadde spist oss mette paa bananer, la vi oss for aa sove et pr timer. Slik ble det ikke, for da klokken var 17.30 ble vi vekket av Nasser som banket paa doren. I fellesstuen satt Marian og Ahmed, samt 2 kollegaer av de. Marian og Ahmed hadde invitert til grilling i bakgaarden, men de fant fort ut at det forelopig var for liten plass.

Det ble bestilt en stor drosje, og vi kjorte med alt "pikk og pakk til grillingen" til stedet hvor vi hadde drukket te med Nasser og en av vennene hans tirsdagen. Vi fikk frukt, brus og te mens grillen ble gjort klar. De grillet marinerte kyllingbiter, og vi fikk salat, tahini, chips og brod til. Utover kvelden var det flere som kom til,
Statue foran hovedinngangStatue foran hovedinngangStatue foran hovedinngang

En av flere statuer i rekke, paa hver side av hovedinngangen.
de hadde nok gaatt mot den gode grill-lukten. Vi satt i delvis morke, mest av lysene fra stearinlys, og horte paa lydene fra dyr og insekt i omraadet. Etterhvert var hagen "full" av egyptiske menn, i tillegg til oss. Vi ble sittende lenge utover kvelden, og de 4 arkeologene fortalte oss mye om de paagaaende utgravningene i KV63. De fortalte at KV63 ikke er et gravkammer, men et fjellkammer som ble brukt til aa gjore klar mumiene i Kongenes dal. Da vi kom tilbake til leiligheten, takket vi nok en gang de nygifte for at de ville ha oss med paa sammenkomsten. Vi hadde en koselig kveld.

1st April 2009

Karnak
Helt utrolig flott, det er som å være tilbake. Kos dere videre. klem fra mamma/Erna

Tot: 0.045s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0196s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb