Utvidet visum

Africa » Egypt » Upper Egypt » Luxor
March 18th 2009
Published: March 31st 2009

Dag 280.

Etter en stor frokost slappet vi av noen timer for vi tok baaten over for aa treffe Reggi paa New Everest Hotel. Han hadde lovet aa hjelpe oss med aa faa utvidet visumet vaart, og vi skulle bestille tur hos han.

Vi tok minibuss til passkontoret, og ble geleidet forbi koen - til skranken. Vi fikk skjema vi skulle fylle ut - vi maatte til og med skrive hvilken religion vi tilhorte (obligatorisk). De trengte kopi av passene, samt pssbilde. Passbilde hadde vi, men vi maatte gaa til en "kopisjappe" for aa faa oss kopier (siden de ikke hadde kopimaskin paa passkontoret).

Behandlingen av visumet skulle ta en time, saa Reggi viste oss litt rundt i byen for vi satte oss ned i skyggen paa en kafe - for kaffe og kald brus. Da vi kom tilbake til passkontoret ble vi nok en gang geleidet forbi koen. Passene laa klare til oss, og vi betalte kun 20 EP hver for 2 ekstra maaneder.

Vi gikk tilbake mot baaten, og Reggi fortalte om mulig tur til Aswan og Abu Simbel - med retur til Luxor enten med luksuscruise eller felukka. Felukka er en enkel seilbaat. Jane
Hest og kjerreHest og kjerreHest og kjerre

Klar for aa ta deg paa tur rundt i byen.
var litt betenkelig paa felukka-alterntivet, for deet ville vaere et ugunstig sted aa vaere dersom man ble daarlig i magen. Men, andre hadde gjort det for oss - saa det kunne ikke vaere saa gale. Vi bestemte oss derfor for aa ta turen; med tog til Aswan, tur derfra til bl.a. Abu Simbel - for saa aa returnere til Luxor med en 2-dagers (2 overnattinger) med felukka. Vi betalte 100 USD pr.pers. Dette var inkludert togbilletter, hotell, tur til bl.a Abu Simbel og baattur med mat.

Da vi kom tilbake til leiigheten var det kommet nye gjester - et nygift par (Marian og Ahmed). De var begge arkeologer, som for tiden jobbet med utgravninger i Kongenes Dal (KV63). Hun var fra Arizona i USA, og han var en by like utenfor Kairo. Ahmed var en god venn av Nasser, og de fikk bruke leiligheten noen dager som "bryllupsreise" siden de hadde giftet seg mandagen. De spiste middag sammen med oss paa kvelden; kylling, ris, poteter i tomatsalsa, salat og tahini.

Smaabaat-"kaptein"Smaabaat-"kaptein"
Smaabaat-"kaptein"

Det var utallige smaabaater som kjorte att og fram over Nilen. Vi fikk beskjed fra Nasser om at vi ikke maatte betale mer enn 5 EP for en tur over "dammen".
MiddagMiddag
Middag

Siden Nasser er i oppstartsfasen med utleiing, var bordet for lite. Vi fant derfor ut at det var lettest aa gjore som de lokale. I bakgaarden skal Nasser anskaffe et stort bord med stoler til, saa det blir lettere aa vaere flere.

Tot: 0.2s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.1454s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb