Safari i Pantanal

South America » Brazil » Pantanal
October 23rd 2008
Published: October 28th 2008

Dag 132.

Eirik vaaknet i panikk kl. 05, noe krop i haaret hans. Han borstet det vekk og lop for aa slaa paa lyset. Det kalde, sleipe og ekle (som han var sikker paa at var en slange) viste seg aa vaere en sot, liten frosk - som hadde valgt aa tilbringe morgentimene i det bustete haaret til Eirik. Etter den braa oppvaakningen var det ikke lenger mulig for Eirik aa sove - saa han gikk ut for aa ta noen bilder av soloppgangen.

Paa formiddagen skulle vi paa tur langs elven - i en liten, smal motorbaat. Vi skulle bli hentet kl. 08.30 av jeepen, som skulle ta oss til elven. Det var en biltur i aapent beiteomraade paa ca 15 minutter. Baatturen varte i litt over 2 timer. Levi, guiden vaar, var veldig flink til aa oppdage fugler, amfibier og andre dyr paa turen nedover elven. Vi var veldig imponert over fuglelivet langs breddene. Levi kunne navnene paa alt vi saa, og fortalte litt om hver art.

Vi stoppet ved en busk som hang over elven, og under busken laa det ca. 10 cayman (alligatorer). Jane klarte ikke aa holde seg - paa skoy skvettet hun litt vann paa Alan, som satt foran henne i baaten. Han kvapp saa vanvittig at han holdt paa aa dette ut av baaten. Men, det var ikke verre enn at han var med paa moroa (fra denne lille episoden laerte vi et par nye irske banneord...)

Midt paa dagen i Pantanal er det saa varmt at det ikke er mulig aa gjore saa mye, saa etter lunsj slappet vi av i hammock (hengekoye) et par timer for vi skulle ut paa neste tur. Det var en gaatur i jungelen, for aa prove aa se dyrelivet der. Vi kjorte forst en liten time for vi begynte aa gaa. Vi fikk beskjed om aa gaa i samlet gruppe, og ikke snakke. Hvis vi ble angrepet av slanger eller bier, skulle vi spre oss. Og til sist: hvis han ropte LOP, skulle vi lope etter han uten sporsmaal, saa skulle han forklare hvorfor etterpaa. Dette fordi at de hadde erfart at turister bare ble staaende og diskutere hvorfor de skulle lope.

Det var spennende aa hore alle lydene rundt oss. Dessverre saa vi faerre dyr enn vi hadde haapet - vi hadde med oss en italiener som ikke klarte aa holde
BaatsafariBaatsafariBaatsafari

Jane, med guiden Levi i bakgrunnen.
kjeft (han fikk ogsaa tilsnakk av Levi). Vi saa bl.a. brolaper, capivaraer, araraer og armadillos. Paa vei tilbake begynte det aa bli morkt, og Levi satte seg paa taket av forerhuset med flomlys - slik at vi skulle kunne se “natt-dyrene”. Vi saa masse flaggermus, beltedyr og ildfluer. Da Levi lyste utover vannet da vi passerte broene, fikk vi se rodt gjenskinn fra oynene til alle caymanene som var der.

Paa kvelden spiste vi middag (buffet), og gikk forholdvis tidlig aa la oss.

Navnene paa dyrene staar paa en lapp som Jane har glemt i sekken. Blir lagt til siden.

Fugl 4Fugl 4
Fugl 4

Disse er de storste fuglene i Pantanal, som kan fly.
Fugl 7Fugl 7
Fugl 7

Som slaar fisken mot trestammen for aa ta livet av den.
EdderkoppEdderkopp
Edderkopp

Denne er den giftigste edderkoppen i Pantanal.

28th October 2008

Utrolig spennende.
Dette ser utrolig spennde ut, piraya er ikke det livsfarlige kjøttetende vesner, fisker ? Spiser mennesker og dyr. ? Trodde jeg. En flott og spennende opplevelse i hvertfall. Det hadde vert fint å treffe dere i marokko i mars 2009, hvis ikke dere er kommet hjem da. Vi skal vere i Essaouira fra 07 - 28 mars. Kos dere videre og ver forsiktig. Hilser fra pappa/Tore . klem fra mamma/Erna

Tot: 0.141s; Tpl: 0.028s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0883s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb