Jakarta - Jogjakarta - Oost Java

Asia » Indonesia » Java
September 18th 2008
Published: September 22nd 2008

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Kokosnoten plukken 97 secs
Na drieënhalve maand zetten we een punt achter deel twee van ons sabatjaar en gooien het over een heel andere boeg. Onze trilogie eindigt tussen de wonderen van Zuid-Oost-Azië.
Begin september stappen we op het vliegtuig richting Bangkok (met een korte tussenlanding in Abu Dhabi) waar we even halt houden om te bekomen van de jetlag. Na een paar dagen vliegen we door naar Jakarta, de hoofdstad van Indonesië. Verkeerschaos, schrijnende armoede en luxueuze shoppingmalls sieren het straatbeeld van deze onaangename milioenenstad.
Lang verdoen we onze tijd hier niet. Met onze favoriet de trein reizen we tot Jogjakarta, een aangenaam stadje in Centraal-Java. Hier dompelen we onszelf onder in het toer- en cursusaanbod van het populaire ViaVia Café. Op ons lijstje staan:
* een fietstochtje op het platteland. We leren kroepoek maken, rijst telen, tempé (gefermenteerde sojabonen) koken en bakstenen bakken.
* een kookcursus. Huiskokin Made van ViaVia leert ons alle geheimen van de Indonesische keuken.
* een tochtje op de motor langs verschillende religieuze sites in Jogja. We spotten animistische, boedistische, hindoeïstische tempels, een protestante kerk en bezoeken een moskee waar we na zonsondergang het breken-van-het-vasten-ritueel meevieren met een heerlijke snack en lekkere jasmijnthee. Het is immers Ramadhan!
* een zilversmeedcursus.
JakartaJakartaJakarta

Nasi en Mie Goreng
We maken onze eigen ring!

Vanuit Jogja brengen we natuurlijk ook een bezoek aan de prachtige tempels van Borobudur en Prambanan.

We krijgen niet genoeg van ViaVia en boeken een vijfdaagse toer door Oost-Java, samen met een tof jong Belgisch koppel: Antony en Muriel. Endang, een gedreven, knappe wiskundestudente, tevens vat vol kennis, is onze gids. We maken de zonsopgang mee over de Bromo vulkaan, beklimmen deze achteraf en zien de lokale Tenggerezen (hindoes die de bergen zijn in gevlucht toen de moslims op Java landden) groenten en fruit maar ook levende kippen offeren in de krater van de vulkaan. We brengen een bezoek aan de lokale markt waar we dankzij gids Endang een eerlijke prijs betalen voor heerlijke lokale vruchten: mango, meloen, papaya en bananen. Kokosnoten haalt Antony eigenhandig uit de boom! (zie fimpje)
Nadien reizen we verder door de rubber-, cacao- en koffieplantages tot het Meroe Betiri Nationaal Park in het uiterste Zuid-Oosten van Java. We wagen ons aan een trekking door de jungle en spotten apen en toekans. We zijn danig onder de indruk van het heftig lawaai dat een toekan maakt als het zijn vleugels uitstrekt. Ze spotten is wat moeilijker... De slangen die
JakartaJakartaJakarta

De belangrijkste bezienswaardigheid in Jakarta, schoon is het niet . Volgens onze reisgids wordt dit "Soekarna's last erection" genoemd
Eva en Muriel liever niet tegenkomen blijven gelukkig in hun schuilplaats....
Na deze leerrijke en actieve trip door de prachtige natuur van Oost-Java worden we afgezet aan de ferry naar Bali. We nemen afscheid van Endang en reizen samen met Antony en Muriel door naar Lovina, een kustplaatsje in het noorden van Bali, alwaar ons avontuur zich verderzet...

JakartaJakarta
Jakarta

East meets west
Jogjakarta

De betak, lokaal transportmiddel.
Jogjakarta

Maarten aan het stuur van de Betak
BorobodurBorobodur
Borobodur

detail

Landelijk fietstochtje

Rijst oogsten

Eva oogst de rijst

Maarten plant rijst-kiemplantjes
Jogjakarta

Rijst drogen. En een feestmaal voor de kippen.
Jogjakarta

Eva aan de slag met de vijzel. We maken heerlijke pikante sambal

22nd September 2008

intrigerend
Maarten en Eva, bij het "meereizen" kom ik terug naar RDCongo. Wat mogen jullie toch meemaken en zien. Groei maar verde... Jef
23rd September 2008

Het blijft boeiend ........ ook bijna een....."Gelukkige verjaardag!" Geniet er maar van ;-)) Groetjes XXX
26th September 2008

Happy Birthday
HAPPY BIRTHDAY EVA !!! Het ziet er daar weeral leuk uit ! Jessica

Tot: 0.079s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0351s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb