Rolige dager i Puerto Madryn

South America » Argentina » Chubut » Puerto Madryn
September 10th 2008
Published: September 11th 2008

Dag 87 - 89.

Disse dagene har vi staatt opp forholdsvis seint, dvs at vi akkurat har naadd frokosten kl 09.30 (Jane synes at den eneste fordelen med at Eirik er smaaforkjolet, er at han sover mer...).

Vi har gaatt turer langs stranden og ut paa "piren" Muelle Piedrabuena. Der kunne vi se flere hvaler som lekte seg; hoppet, rullet seg og duppet opp og ned. Generelt har vi sett masse hval fra strandomraadet. Vi har ogsaa sett en sjolove som var paa vei over bukten. Vi er blitt ganske kjent i byens gater ogsaa, men det har ikke vaert saa mye som har fristet aa kjope. Det er veldig mange turist- og suvenirbutikker med sel, hval og pingvineffekter.

Puerto Madryn var grunnlagt av walisiske immigranter som steg i land her i 1865. Byen har idag 60 000 innbyggere, og hovedinntektskilden, bortsett fra turismen, er den store aluminiumsfabrikken og fiskeindustrianlegget.

Bortsett fra parken paa Peninsula Valdes er det ikke saa mye aa se og gjore i byen. Det er klart; liker man aa dykke - er dette et paradis med alt livet under havoverflaten. Vi har allikavel valgt aa vaere her disse dagene for aa slappe helt av etter flere lange bussreiser den siste tiden. De har mange gode fiske- og skalldyrrestauranter her, og mange isbarer som faar tennene til aa lope i vann. Muy bueno.

Det har gaatt en del tid med til aa skrive dagbok, blogg og aa laste opp bilder - og det er alltid en god folelse aa vaere ajour. Det er goy aa se hvor mange som er inne paa siden og leser om hvordan vi har det, og vi haaper at bildene kan gi et lite inntrykk av hvor fint vi har det.

Hostellet hadde ogsaa en leilighet, som de onsket aa leie til oss siden vi skulle vaere 5 netter - men vi hadde lyst aa treffe andre folk. Det har dessverre ikke vaert saa mange som har vaert interessert i aa vaere sosial. Det har blant annet vaert 4 jenter fra Israel, som tydeligvis trodde at hostellet var kun for dem. Ellers har det vaert mange par, som kun har villet ha tid sammen. De vi har snakket mest med paa hostellet er de som eier det, og en kjekk jente som jobber der om kveldene. De er veldig behjelpelige med hva vi enn lurer paa.

Vi har kjopt bussbilletter til fredag, til Buenos Aires. Bussen gaar kl. 16, og skal vaere framme neste morgen kl. 10. Vi sendte melding paa MSN til Garden House i San Telmo, som vi var paa sist vi var i Buenos Aires, men de hadde ikke noe ledig. Det hadde derimot "soster"hostellet Garden House ArtFactory, saa vi reserverte rom der. Det er ogsaa i San Telmo.

Torsdag var vi paa posten for aa sende noen kort og brev. Den ene konvolutten var ikke lim paa, saa vi hadde i forkant vaert paa bokhandel for aa kjope tape - slik at vi skulle slippe aa be om det paa postkontoret. Vi gikk der forst paa formiddagen, men der var en saa lang ko at vi ikke hadde kommet fram til skranken for de skulle stenge for siesta. Vi gikk derfor tilbake paa ettermiddagen, og da vi kom til skranken fikk vi beskjed om at vi maatte ta av tapen. OK, da skal de sjekke innholdet, tenkte vi. Men, neida - konvolutten skulle vaere lukket med lim. Damen satt fram en limflaske slik at vi kunne lime den igjen etter at vi hadde fjernet tapen. Vi hadde det litt moro av
TrekunstTrekunstTrekunst

Av stammen som staar igjen etter at noen av traerne er blitt hugget ned, skjaerer kunstnere ut figurer.
dette, saa klart.

Calafate er et sted vi ogsaa har hatt lyst til aa reise til, som er utgangspunktet for aa se isbreene i Patagonia. Reiser vi tilbake til Patagonia, er det uten tvil Bariloche og Calafate vi kommer til aa besoke.

Vi har faatt noen tekstmeldinger som vi ikke har svart paa. Vi beklager dette, men det er fordi at chip'en til mobilen kun gjelder for Saltaomraadet, saa den er sperret for meldinger og samtaler utenfor Salta omraadet.

14th September 2008

Slapp av...
Hei, Det er fint å få roet ned. Slapp av og kos dere. Morfar syntes at det var kjempe koselig med kort fra dere, han hilser så mye tusen takk. Solen skinner i Bergen, mye fint ver i sommer og høst. Koselig at dere får besøk i januar. Pappa hilser så mye. Klem fra mamma/ Erna

Tot: 0.325s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.2672s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb